日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FH194
Theme・Subtitle 複言語・複文化主義入門
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP1100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course explores how language, culture, and identity are interconnected in an increasingly globalized world, empowering students to navigate a changing world with greater empathy and understanding. Upon successful completion of this course, students are expected to be able to:
1. Understand the concepts of plurilingualism and pluriculturalism within the context of globalization.
2. Critically evaluate the current state of linguistic and cultural diversity worldwide.
3. Develop a deeper understanding of their own linguistic and cultural identities through critical reflection on their own linguistic (both native and foreign) and cultural experiences.
4. Engage with diverse languages, cultures, and perspectives through authentic language materials, fostering a greater appreciation for the value of linguistic and cultural diversity.
5. Articulate the personal and societal significance of learning foreign languages.

【Course Contents】

"Plurilingualism and Pluriculturalism" is a concept that recognizes and nurtures the diverse linguistic competencies and cultural experiences of each individual as a "holistic competence" in today's linguistically and culturally diverse and interconnected world. While the concept originated in multilingual Europe, it has become a key focus in foreign language education worldwide in this era of globalization.
This course explores the fundamental concepts of plurilingualism/pluriculturalism, examining the circumstances surrounding world’s languages and cultures, as well as the benefits of learning multiple languages. Through relevant lectures and group discussions, students will deepen their understanding of these topics and broaden their perspectives. Each session encourages multifaceted and critical examination of the topics discussed. The course will navigate students to discover their personal significance of learning foreign languages and how they can contribute to society with their unique linguistic and cultural competencies.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション ― 複言語・複文化主義とは?
2 多言語社会ヨーロッパの現状と言語政策
3 世界における英語の地位と価値について考える
4 なぜ私たちにとって英語は難しいのか? ― 第二言語習得
5 共通の言語教育・学習・評価の枠組みを目指して ― CEFR
6 複数の言語を学ぶ利点とは?
7 ことばと思考 ― 言語が変われば世界の見方も変わる
8 多様な非言語コミュニケーション
9 文化接触と言語の死
10 プロジェクト
ディスコース分析から見る日本語会話のスタイル(入門)
11 プロジェクト
ディスコース分析から見る日本語会話のスタイル(分析実践)
12 プロジェクト
ディスコース分析から見る日本語会話のスタイル(分析実践、考察)
13 プロジェクト
ディスコース分析から見る日本語会話のスタイル(発表)
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学修に関する指示は、履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行います。各回の予習・復習にはそれぞれ4時間程度を要します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 プロジェクトレポート(20%)
グループディスカッション(10%)
リアクションペーパー(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業中に適宜資料を配布します。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業中に適宜指示します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

毎回の授業ではグループディスカッションが実施され、積極的に参加することが求めらます。またプロジェクトでは学生各自が言語データの分析作業を行い、クラスメイトと意見交換をし、プレゼンテーションを行います。よって、受け身的な履修ではなく主体的に授業に参加することが必須です。
日本語母語話者ではない場合は、日本語で講義を聞き、ディスカッションやプレゼンテーションを行えるレベルの日本語能力が必要です。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

課題の提出用にパソコンが必要となります。また学期後半に実施するディスコース分析プロジェクトでは動画が再生できる機器(パソコンまたはタブレット)とイヤホンを持参して頂きます。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目