日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH194/FH194FH194 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
複言語・複文化主義入門 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course explores how language, culture, and identity are interconnected in an increasingly globalized world, empowering students to navigate a changing world with greater empathy and understanding. Upon successful completion of this course, students are expected to be able to:
1. Understand the concepts of plurilingualism and pluriculturalism within the context of globalization.
2. Critically evaluate the current state of linguistic and cultural diversity worldwide.
3. Develop a deeper understanding of their own linguistic and cultural identities through critical reflection on their own linguistic (both native and foreign) and cultural experiences.
4. Engage with diverse languages, cultures, and perspectives through authentic language materials, fostering a greater appreciation for the value of linguistic and cultural diversity.
5. Articulate the personal and societal significance of learning foreign languages.
"Plurilingualism and Pluriculturalism" is a concept that recognizes and nurtures the diverse linguistic competencies and cultural experiences of each individual as a "holistic competence" in today's linguistically and culturally diverse and interconnected world. While the concept originated in multilingual Europe, it has become a key focus in foreign language education worldwide in this era of globalization.
This course explores the fundamental concepts of plurilingualism/pluriculturalism, examining the circumstances surrounding world’s languages and cultures, as well as the benefits of learning multiple languages. Through relevant lectures and group discussions, students will deepen their understanding of these topics and broaden their perspectives. Each session encourages multifaceted and critical examination of the topics discussed. The course will navigate students to discover their personal significance of learning foreign languages and how they can contribute to society with their unique linguistic and cultural competencies.
1 | イントロダクション ― 複言語・複文化主義とは? |
2 | 多言語社会ヨーロッパの現状と言語政策 |
3 | 世界における英語の地位と価値について考える |
4 | なぜ私たちにとって英語は難しいのか? ― 第二言語習得 |
5 | 共通の言語教育・学習・評価の枠組みを目指して ― CEFR |
6 | 複数の言語を学ぶ利点とは? |
7 | ことばと思考 ― 言語が変われば世界の見方も変わる |
8 | 多様な非言語コミュニケーション |
9 | 文化接触と言語の死 |
10 | プロジェクト ディスコース分析から見る日本語会話のスタイル(入門) |
11 | プロジェクト ディスコース分析から見る日本語会話のスタイル(分析実践) |
12 | プロジェクト ディスコース分析から見る日本語会話のスタイル(分析実践、考察) |
13 | プロジェクト ディスコース分析から見る日本語会話のスタイル(発表) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は、履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行います。各回の予習・復習にはそれぞれ4時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
プロジェクトレポート(20%) グループディスカッション(10%) リアクションペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜資料を配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示します。 |
毎回の授業ではグループディスカッションが実施され、積極的に参加することが求めらます。またプロジェクトでは学生各自が言語データの分析作業を行い、クラスメイトと意見交換をし、プレゼンテーションを行います。よって、受け身的な履修ではなく主体的に授業に参加することが必須です。
日本語母語話者ではない場合は、日本語で講義を聞き、ディスカッションやプレゼンテーションを行えるレベルの日本語能力が必要です。
課題の提出用にパソコンが必要となります。また学期後半に実施するディスコース分析プロジェクトでは動画が再生できる機器(パソコンまたはタブレット)とイヤホンを持参して頂きます。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
本講義では、グローバル化が加速する世界において、言語、文化、アイデンティティがどのように相互に関連しているかを考察することで、変化する世界をより深い共感と理解を持って生き抜いていくための力を養います。具体的には、以下の力を身につけることを目指します。
①グローバル化する現代社会における「複言語・複文化主義」の概念を理解する。
②世界の言語的・文化的多様性を取り巻く現状を批判的に評価する。
③母語と外国語の両方を含む言語経験や文化的経験を批判的に振り返ることを通して、自分の言語的・文化的アイデンティティについて理解を深める。
④言語データを通じて、様々な言語、文化、視点に触れ、言語的・文化的多様性を尊重する姿勢を身につける。
⑤外国語学習の個人的及び社会的意義を見出す。
This course explores how language, culture, and identity are interconnected in an increasingly globalized world, empowering students to navigate a changing world with greater empathy and understanding. Upon successful completion of this course, students are expected to be able to:
1. Understand the concepts of plurilingualism and pluriculturalism within the context of globalization.
2. Critically evaluate the current state of linguistic and cultural diversity worldwide.
3. Develop a deeper understanding of their own linguistic and cultural identities through critical reflection on their own linguistic (both native and foreign) and cultural experiences.
4. Engage with diverse languages, cultures, and perspectives through authentic language materials, fostering a greater appreciation for the value of linguistic and cultural diversity.
5. Articulate the personal and societal significance of learning foreign languages.
「複言語・複文化主義」とは、言語・文化の多様性に満ちた近年のグローバル社会において、各個人の持つ様々な言語能力と文化的経験を「複合的な能力」ととらえ、それを育み、尊重する考え方です。多言語社会であるヨーロッパ発の概念ですが、グローバル化が進む今日では世界中の外国語教育で重視されています。
本講義では、複言語・複文化の基本的概念、世界の言語文化を取り巻く事情、複数の言語を学習することの利点などをテーマに扱い、講義および学生によるグループディスカッションを通して理解を深め、知見を広げていきます。各回で扱うテーマを多角的、批判的に考察し、学生一人一人が自分にとっての外国語を学習する意義、そしてユニークな言語・文化能力をもって社会にどう貢献していくべきかを見出していきます。
"Plurilingualism and Pluriculturalism" is a concept that recognizes and nurtures the diverse linguistic competencies and cultural experiences of each individual as a "holistic competence" in today's linguistically and culturally diverse and interconnected world. While the concept originated in multilingual Europe, it has become a key focus in foreign language education worldwide in this era of globalization.
This course explores the fundamental concepts of plurilingualism/pluriculturalism, examining the circumstances surrounding world’s languages and cultures, as well as the benefits of learning multiple languages. Through relevant lectures and group discussions, students will deepen their understanding of these topics and broaden their perspectives. Each session encourages multifaceted and critical examination of the topics discussed. The course will navigate students to discover their personal significance of learning foreign languages and how they can contribute to society with their unique linguistic and cultural competencies.
1 | イントロダクション ― 複言語・複文化主義とは? |
2 | 多言語社会ヨーロッパの現状と言語政策 |
3 | 世界における英語の地位と価値について考える |
4 | なぜ私たちにとって英語は難しいのか? ― 第二言語習得 |
5 | 共通の言語教育・学習・評価の枠組みを目指して ― CEFR |
6 | 複数の言語を学ぶ利点とは? |
7 | ことばと思考 ― 言語が変われば世界の見方も変わる |
8 | 多様な非言語コミュニケーション |
9 | 文化接触と言語の死 |
10 | プロジェクト ディスコース分析から見る日本語会話のスタイル(入門) |
11 | プロジェクト ディスコース分析から見る日本語会話のスタイル(分析実践) |
12 | プロジェクト ディスコース分析から見る日本語会話のスタイル(分析実践、考察) |
13 | プロジェクト ディスコース分析から見る日本語会話のスタイル(発表) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は、履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行います。各回の予習・復習にはそれぞれ4時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
プロジェクトレポート(20%) グループディスカッション(10%) リアクションペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜資料を配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示します。 |
毎回の授業ではグループディスカッションが実施され、積極的に参加することが求めらます。またプロジェクトでは学生各自が言語データの分析作業を行い、クラスメイトと意見交換をし、プレゼンテーションを行います。よって、受け身的な履修ではなく主体的に授業に参加することが必須です。
日本語母語話者ではない場合は、日本語で講義を聞き、ディスカッションやプレゼンテーションを行えるレベルの日本語能力が必要です。
課題の提出用にパソコンが必要となります。また学期後半に実施するディスコース分析プロジェクトでは動画が再生できる機器(パソコンまたはタブレット)とイヤホンを持参して頂きます。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目