日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FH717
Theme・Subtitle 商人・企業家と経済発展の歴史
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.2
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Credits 2
Course Number -------
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Learn the methods of historical analysis and consideration. Understand the role of merchants/entrepreneurs for the ecoomic development.

【Course Contents】

How society and economy develop? In this seminar, we consider and analyze this subject from the historical approaches. A special focus is put on the role of merchants/entrepreneuers. They procure products people demand, connect and integrate all parts of the world, create innovation in various economic sectors.
Participants will build pairs or gounps, set the object of research, collect and analyze the relevant literature, materials and sources, present their research, discuss each other, and write the final report.
The main research field of the instructure is Europe, but students can choice their target merchants/entrepreneurs not only from Europe, but also from Japan, other Asian countries, America, etc.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ・イントロダクションと自己紹介
・ペアまたはグループの形成
2 ・文献の調査方法について
・ペア/グループによる調査
3 ・歴史的な考察と分析について
・ペア/グループによる考察と分析
4 ・中世商人/企業家の果たした役割について
・ペア/グループによる考察と報告
5 ・近世商人/企業家の果たした役割について
・ペア/グループによる考察と報告
6 ・近代商人/企業家の果たした役割について
・ペア/グループによる考察と報告
7 ・現代の企業・企業家の果たす役割について
・ペア/グループによる考察と報告
8 ・ペア/グループ研究
9 ・ペア/グループ研究
10 ・ペア/グループ研究
11 ・ペア/グループ研究
12 ・ペア/グループ報告と議論
13 ・ペア/グループ報告と議論
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

ほぼ毎回,こちらから事前調査課題を出します。与えられた課題に取り組み,それに基づいた演習を行います。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題への取り組み(30%)
授業内での発言・積極的取り組み(30%)
研究報告(20%)
最終レポート(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

日本語が母国語でない場合は,大学授業レベルの日本語能力が求められます。それ以外には特別な能力(歴史的な予備知識など)は求められません。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ノートPC(調査・報告のために毎回必須)

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2012~2015年度1年次入学者対象科目 立教B科目