日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH722/FH722FH722 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
異世代間対話-歌と時代の考察からの課題発見 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
------- |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:20人/ Capacity:20) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
A major goal of this class is to develop a broad range of thinking and sensitivity. In the class, senior and undergraduate students will discuss songs and music that have influenced them. They will also mutually analyze and discuss the songs and music. The ultimate goal is to explore together as a specific issue how the culture of each generation can be passed on, given the differences in values between the generations.
Classmates will share their respective musical experiences (i.e., songs and compositions they have listened to or performed), and read the experiences and compositions in the context of the times. Through discussion, we will also sort out the similarities and dissimilarities of each musical experience. We will then discuss the continuity and transition of Japanese popular culture from a cultural perspective. We will listen to several pieces of music each time and proceed with analysis and discussion. The discussions and reflections will be verbalized in the form of fill-in sheets and reaction papers, and will be summarized as a learning outcome.
1 | 授業のゴールと手順の確認:「この歌シート」による音楽体験の可視化ワーク、メモリー・スケープ概念について |
2 | ライフ・ステージから捉える歌・音楽体験1:幼少から少年期にかけてのメモリー・スケープ |
3 | ライフ・ステージから捉える歌・音楽体験2:青年期以降のメモリースケープ |
4 | ライフ・ステージから捉える歌・音楽体験3:個別体験の集約と時代的考察 |
5 | 歌・音楽が照らす人・社会・時代1:1945年(戦後)-1960年代 |
6 | 歌・音楽が照らす人・社会・時代2:1970年代-1990年代 |
7 | 歌・音楽が照らす人・社会・時代3:2000年代-2020年代 |
8 | 歌・音楽が照らす人・社会・時代4:戦後日本の歌・音楽に探る社会・文化的課題の整理 |
9 | 歌・音楽が切り結ぶ社会課題1:地域の活性化と歌・音楽文化 |
10 | 歌・音楽が切り結ぶ社会課題2:ケアワークと歌・音楽文化 |
11 | 歌・音楽が切り結ぶ社会課題3:政治・社会運動と歌・音楽文化 |
12 | 歌・音楽が切り結ぶ社会課題4:表現文化の可能性に関する考察 |
13 | 歌・音楽文化から見えてくる課題と考察:クラス全体での成果報告1 |
14 | 歌・音楽文化から見えてくる課題と考察:クラス全体での成果報告2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
各回のディスカッションのトピックについて、報告担当者には簡単な報告を求める場合があります。 |
【予習】授業関連の資料(文書や音源など)は事前に目を通し、視聴し、感想や見解などをメモしておく。
【復習】授業内で出た課題に取り組むとともに、各回の理解内容・疑問点・発展可能点などを整理する。(次の授業の初めにそれらを共有する)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内小課題5回(40%) まとめ課題文(30%) リアクションペーパー(15%) ディスカッションの積極性(15%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキスト、参考文献は授業内に紹介する。 |
履修にあたっては、自身の歌・音楽体験について省察し、時代・社会・文化的文脈にその体験を位置付け、好き・嫌いの尺度ではなく、それぞれの音楽体験を尊重しながら議論する積極性を求めます。
2012~2015年度1年次入学者対象科目 立教B科目
この授業の大きな目標は、幅広い思考力と感性を養うことです。授業では、シニアの学生と学部の学生が、自分の影響を受けた歌・音楽について語り合います。また、その楽曲の分析と考察を相互に行います。最終目標は、世代間の価値観の相違点をふまえ、各世代の文化の継承はどのように可能なのかということを、具体的課題としてクラス全員で探究します。
A major goal of this class is to develop a broad range of thinking and sensitivity. In the class, senior and undergraduate students will discuss songs and music that have influenced them. They will also mutually analyze and discuss the songs and music. The ultimate goal is to explore together as a specific issue how the culture of each generation can be passed on, given the differences in values between the generations.
クラスメイトのそれぞれの音楽体験(鑑賞・演奏したことのある歌や楽曲などの紹介)を共有し、その体験や楽曲を時代の文脈に置き直して読み解きます。また、ディスカッションを通してそれぞれの音楽体験の相異点と共通点を整理します。その上で、日本のポピュラー文化の継続と変遷についての文化論的考察を行います。毎回いくつかの楽曲を聴き合いながら、分析と考察を進めます。また、議論や考察の内容は記入式シートやリアクションペーパーなどで言語化し、学修成果としてまとめます。
Classmates will share their respective musical experiences (i.e., songs and compositions they have listened to or performed), and read the experiences and compositions in the context of the times. Through discussion, we will also sort out the similarities and dissimilarities of each musical experience. We will then discuss the continuity and transition of Japanese popular culture from a cultural perspective. We will listen to several pieces of music each time and proceed with analysis and discussion. The discussions and reflections will be verbalized in the form of fill-in sheets and reaction papers, and will be summarized as a learning outcome.
1 | 授業のゴールと手順の確認:「この歌シート」による音楽体験の可視化ワーク、メモリー・スケープ概念について |
2 | ライフ・ステージから捉える歌・音楽体験1:幼少から少年期にかけてのメモリー・スケープ |
3 | ライフ・ステージから捉える歌・音楽体験2:青年期以降のメモリースケープ |
4 | ライフ・ステージから捉える歌・音楽体験3:個別体験の集約と時代的考察 |
5 | 歌・音楽が照らす人・社会・時代1:1945年(戦後)-1960年代 |
6 | 歌・音楽が照らす人・社会・時代2:1970年代-1990年代 |
7 | 歌・音楽が照らす人・社会・時代3:2000年代-2020年代 |
8 | 歌・音楽が照らす人・社会・時代4:戦後日本の歌・音楽に探る社会・文化的課題の整理 |
9 | 歌・音楽が切り結ぶ社会課題1:地域の活性化と歌・音楽文化 |
10 | 歌・音楽が切り結ぶ社会課題2:ケアワークと歌・音楽文化 |
11 | 歌・音楽が切り結ぶ社会課題3:政治・社会運動と歌・音楽文化 |
12 | 歌・音楽が切り結ぶ社会課題4:表現文化の可能性に関する考察 |
13 | 歌・音楽文化から見えてくる課題と考察:クラス全体での成果報告1 |
14 | 歌・音楽文化から見えてくる課題と考察:クラス全体での成果報告2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
各回のディスカッションのトピックについて、報告担当者には簡単な報告を求める場合があります。 |
【予習】授業関連の資料(文書や音源など)は事前に目を通し、視聴し、感想や見解などをメモしておく。
【復習】授業内で出た課題に取り組むとともに、各回の理解内容・疑問点・発展可能点などを整理する。(次の授業の初めにそれらを共有する)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内小課題5回(40%) まとめ課題文(30%) リアクションペーパー(15%) ディスカッションの積極性(15%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキスト、参考文献は授業内に紹介する。 |
履修にあたっては、自身の歌・音楽体験について省察し、時代・社会・文化的文脈にその体験を位置付け、好き・嫌いの尺度ではなく、それぞれの音楽体験を尊重しながら議論する積極性を求めます。
2012~2015年度1年次入学者対象科目 立教B科目