日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH734/FH734FH734 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人間の幸福追求と先端医科学技術との行方を問う |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
------- |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To understand life science technology and its social context, ethical issues surrounding it, and its impact on human dignity through discussions on personalized medicine.
"Personalized medicine", in a narrow sense, refers to medical treatment in which drugs and therapies are selected according to the genetic traits of each individual. In a broader sense, it means self-determination in all medical interventions involving birth, aging, sickness, and death, based on the idea that individual values should be respected in matters of life and death.
While such "personalized medicine" tailored to the needs of the individual is expected to produce more efficient therapeutic effects, it may also reinforce a view that overemphasizes genetic information as well as have a significant impact on our views on life and health. It is a fundamental right to value one's individuality and to seek a free way of life that is not unreasonably restricted or marginalized by the state or society, but if misdirected, it may promote inequality and hinder mutual understanding among people who are vulnerable and dependent on each other.
In this course, I would like to touch on multi-layered issues that arise in the pursuit of human happiness and the use of advanced medical science and technology as well as invite the class to delve into these issues together.
1 | オーダーメイド医療とは ~新たな恩恵と葛藤 |
2 | 患者の権利擁護と自律① ~オーダーメイドに至る道のり |
3 | 患者の権利擁護と自律② ~バイオエシックスの4原則 |
4 | 生殖医療とデザイナーベビー① ~親たち子たちの苦悩 |
5 | 生殖医療とデザイナーベビー② ~生まれる命の操作 |
6 | ジェンダーの社会的変遷と科学的理解 ~LGBT理解の礎として |
7 | ゲノム技術の法といま① ~ゲノムテクノロジーの光と影 |
8 | ゲノム技術の法といま② ~遺伝子操作をめぐる倫理 |
9 | 脳死と臓器移植 ~いのちの優先順位とその格差 |
10 | 再生医療と移植医療 ~臓器不足の打開策か、それとも… |
11 | 自分らしい死とは① ~尊厳死・安楽死の国際的動向 |
12 | 自分らしい死とは② ~スイスの自殺幇助から考える |
13 | サイボーグ技術で生きる ~これからの人間像は? |
14 | エンハンスメントと人間の幸福 ~人体増強の行く先 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で紹介する資料をよく読んできてください。
日頃のニュース(健康医療、政治経済、科学技術、宗教文化等)に関心をもってください。
その他、必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業内レポート(リアクションペーパー)(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必ず購入しなければならないテキストはありませんが、下記の参考書をはじめ、講義内でも関連書籍を適宜紹介します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 島薗 進 | 『いのちを“つくって"もいいですか? 生命科学のジレンマを考える哲学講義』 | NHK出版 | 2016 | 9784140816943 |
2 | マイケル・サンデル | 『完全な人間を目指さなくてもよい理由』 | ナカニシヤ出版 | 2010 | 9784779504761 |
3 | オルダス・ハックスリー | 『すばらしい新世界』 | 講談社文庫 | 1974 | 9784061370012 |
4 | 青野 由利 | 『ゲノム編集の光と闇』 | 筑摩書房 | 2019 | 9784480072023 |
5 | 橳島次郎 | 『先端医療と向き合う』 | 平凡社新書 | 2020 | 9784582859454 |
2012~2015年度1年次入学者対象科目 立教A科目
オーダーメイド医療を通して生命医科学技術とその社会的背景について理解し、それをめぐる倫理的課題ならびに人間の尊厳のあり方を考える。
To understand life science technology and its social context, ethical issues surrounding it, and its impact on human dignity through discussions on personalized medicine.
「オーダーメイド医療」とは、狭義には、個々人の遺伝子の形質に合わせた薬剤や治療法などを選択する医療のことを指します。広義には、人間の生き方死に方も個人の価値観が尊重されるという考えに基づき、生老病死へのあらゆる医学的介入を自律的に選択していくことを意味します。
そのような個人のニーズに合わせた「オーダーメイド医療」は、より効率的な治療効果が期待される一方で、遺伝子偏重の見方を強め、私たちの生命観や健康観に大きな影響をもたらす可能性があります。また、個を大切にし、国家や社会に不当に制約・疎外されない自由な生き方を希求することは基本的な権利ですが、方向性を誤れば、格差を助長し共存在としての他者理解を阻むことも危惧されます。
本講では、人間の幸福追求と先端医科学技術の利用との間の多層的問題に触れ、ともに考える時間を持ちたいと思います。
"Personalized medicine", in a narrow sense, refers to medical treatment in which drugs and therapies are selected according to the genetic traits of each individual. In a broader sense, it means self-determination in all medical interventions involving birth, aging, sickness, and death, based on the idea that individual values should be respected in matters of life and death.
While such "personalized medicine" tailored to the needs of the individual is expected to produce more efficient therapeutic effects, it may also reinforce a view that overemphasizes genetic information as well as have a significant impact on our views on life and health. It is a fundamental right to value one's individuality and to seek a free way of life that is not unreasonably restricted or marginalized by the state or society, but if misdirected, it may promote inequality and hinder mutual understanding among people who are vulnerable and dependent on each other.
In this course, I would like to touch on multi-layered issues that arise in the pursuit of human happiness and the use of advanced medical science and technology as well as invite the class to delve into these issues together.
1 | オーダーメイド医療とは ~新たな恩恵と葛藤 |
2 | 患者の権利擁護と自律① ~オーダーメイドに至る道のり |
3 | 患者の権利擁護と自律② ~バイオエシックスの4原則 |
4 | 生殖医療とデザイナーベビー① ~親たち子たちの苦悩 |
5 | 生殖医療とデザイナーベビー② ~生まれる命の操作 |
6 | ジェンダーの社会的変遷と科学的理解 ~LGBT理解の礎として |
7 | ゲノム技術の法といま① ~ゲノムテクノロジーの光と影 |
8 | ゲノム技術の法といま② ~遺伝子操作をめぐる倫理 |
9 | 脳死と臓器移植 ~いのちの優先順位とその格差 |
10 | 再生医療と移植医療 ~臓器不足の打開策か、それとも… |
11 | 自分らしい死とは① ~尊厳死・安楽死の国際的動向 |
12 | 自分らしい死とは② ~スイスの自殺幇助から考える |
13 | サイボーグ技術で生きる ~これからの人間像は? |
14 | エンハンスメントと人間の幸福 ~人体増強の行く先 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で紹介する資料をよく読んできてください。
日頃のニュース(健康医療、政治経済、科学技術、宗教文化等)に関心をもってください。
その他、必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業内レポート(リアクションペーパー)(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必ず購入しなければならないテキストはありませんが、下記の参考書をはじめ、講義内でも関連書籍を適宜紹介します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 島薗 進 | 『いのちを“つくって"もいいですか? 生命科学のジレンマを考える哲学講義』 | NHK出版 | 2016 | 9784140816943 |
2 | マイケル・サンデル | 『完全な人間を目指さなくてもよい理由』 | ナカニシヤ出版 | 2010 | 9784779504761 |
3 | オルダス・ハックスリー | 『すばらしい新世界』 | 講談社文庫 | 1974 | 9784061370012 |
4 | 青野 由利 | 『ゲノム編集の光と闇』 | 筑摩書房 | 2019 | 9784480072023 |
5 | 橳島次郎 | 『先端医療と向き合う』 | 平凡社新書 | 2020 | 9784582859454 |
2012~2015年度1年次入学者対象科目 立教A科目