日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FH744
Theme・Subtitle 生命科学の発展と生命倫理
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.3
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Credits 2
Course Number -------
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this class, we aim to reconsider our own values and existing ethical views by discussing the unanswerable question of bioethics among students with different specialties. The class also aims to cultivate the ability to consider any issue from multiple perspectives and to construct opinions based on diverse values by learning that various values and ethical senses exist in society, and that what is common sense to you may be not common sense to someone else

【Course Contents】

This course deals with cutting-edge topics related to medical and scientific technologies that are advancing every day. For example, ethical issues arising from new scientific technologies such as genetic diagnosis and assisted reproduction, ethical issues arising from advances in medical technologies such as organ transplantation and life-support treatment, the allocation of medical resources as highlighted by COVID-19, and the utilization of AI technology in the medical and welfare fields, which has been the focus of much attention in recent years. Each participant will bring his or her knowledge and expertise to the session, and all participants will discuss how humans and technology should coexist and cooperate with each other in the future, examining from various perspectives the light and dark sides of technological progress. Guest speakers will be invited according to the content of the lectures.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 限られた医療資源の配分問題:あなたなら誰を助ける?
3 自己決定権:私の命は私が決める?
4 小児医療・新生児医療:自己決定できない人の命は誰が決める?
5 デザイナーベビー:生まれる命を操作していいの?
6 出生前診断:生まれる命を選んでいいの?
7 人工妊娠中絶:胎児ってどんな存在?
8 生殖補助医療①:技術は命の誕生にどこまで介入していいの?
9 生殖補助医療②:親子って何だろう?
10 脳死・臓器移植:脳死って人の死?
11 生体間移植・臓器売買:臓器の売買はいけないこと?
12 終末期医療:自分で死に方を決められる?
13 高齢者支援技術:介護はロボットにお任せ?
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

日々進歩する科学技術について扱うため、日頃から新聞やニュース等で関連する情報を収集しておいてください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加態度(発言・コメントペーパー等)(70%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)
なお、正当な理由なく欠席回数が3回を超えた場合は単位を認めません。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキスト・参考文献は指定しませんが、必要に応じて関連資料や新聞記事の配布、視聴覚教材などを使用します

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

この授業では生命倫理の予備知識は必要としません。しかし、正解のない問題について根気強く考える忍耐力と探求心は必要となります。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2012~2015年度1年次入学者対象科目 立教B科目