日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FI362/FI362FI362 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
フットサル |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実技(体育・芸術)/Skills PracticeSkills Practice |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月1/Mon.1 Mon.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
本科目は、実技だけでなく、授業全体の約3分の1を講義で実施し、スポーツへの理解を深める。 |
The goal of this class is to create and improve an environment where all 30 participants can enjoy playing futsal.
The participants in this class are a mix of boys, girls, those with futsal (soccer) experience, and beginners. The goal is to create and improve a playing environment that everyone can enjoy by devising team division methods, rules, practice methods, and match methods, and to be able to play the game. There is a possibility that the game will not follow the official rules of futsal.
The playing environment will be improved and maintained from the following perspectives.
① Team division method: Team division perspective, number of teams, whether or not to change teams, and how often.
② Rule innovation: Start with the official futsal rules, but change the rules if necessary (goal kicks and kick-ins, score conversion methods, special rules for women and beginners, match time, etc.).
③ Practice methods: Is practice necessary or not, and if it is done, what is the best way to practice (consider from the perspective of the traditional approach, constraints-led approach, M-T-M method, etc.).
④ Match method: Men vs. men, women vs. women, beginners vs. beginners, experienced players vs. experienced players, mixed, etc.
Points for improvement will be explored through team meetings and general meetings while playing games each time. Technical terms such as traditional approach, constraints-led approach, M-T-M method, etc. will be explained so that it can be used in lessons.
1 | ガイダンス、試しのゲーム |
2 | チーム分けの方法 |
3 | フットサルの正式ルール(1) |
4 | フットサルの正式ルール(2) |
5 | M-T-Mメソッド |
6 | 伝統的アプローチ |
7 | 制約主導アプローチ |
8 | ルール再考 |
9 | クローズドスキルとオープンスキル |
10 | 練習の形式と内容 |
11 | 対戦方式 |
12 | チーム替え |
13 | 理論の振り返り |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は授業内で行う。毎回の予習復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(50%) 理論の理解と実践、グループワーク(30%) レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
授業実施回数の2/3以上の出席をしていない場合は成績評価の対象としない。遅刻2回で欠席1回に換算する。電車遅延等が理由の遅刻であっても特別の配慮はしない(遅刻扱いになる)。 当該年度の健康診断受診を確認できない場合は、実技への参加は認められず、見学や欠席扱いとなる場合がある。受診確認の方法については注意事項を参照する事。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 植田文也 | 『エコロジカル・アプローチ 「教える」と「学ぶ」の価値観が劇的に変わる新しい運動学習の理論と実践』 | ソル・メディア | 2023 | 9784905349693 |
2 | 内藤清志 | 『サッカー スモールサイドゲーム研究 課題を制約主導アプローチで解決するためのトレーニングデザイン入門』 | カンゼン | 2024 | 9784862557179 |
ポール・ラッシュアスレティックセンター屋上の屋根付きテニスコート(砂入り人工芝 オムニコート)での実技になります。適したシューズと服装を準備してください。
教場へのスマートフォンの持ち込みは禁止する。
・授業形態:「対面」
1.担当教員より特別の指示のない限り,更衣はポール・ラッシュ・アスレチックセンター(池袋キャンパス)/ 新座体育館(新座キャンパス)の更衣室で行うこと。なお,第1回目の授業より実習が始まるので,運動ができる服装・靴を準備し,授業に出席すること。屋内施設で行う授業は専用シューズを用意すること。
2.天候等により通常の実施場所とは異なる場合があるため,屋内・屋外科目に関わらず,授業前にポール・ラッシュ・アスレチックセンター入口(池袋キャンパス)/体育館入口(新座キャンパス)の掲示板で実施場所を確認すること。
3.当年度の4月に行われる定期健康診断を必ず受診しておくこと。
※健康診断を受診すると,保健室にて通学定期乗車券発行控に「済」印(健康診断が受診済みであることを証明する印)が押されるため,それを初回授業時に提示すること。
※定期健康診断を未受診の場合は,授業参加に支障をきたすため,早急に保健室の「追加の健康診断について」のページを確認して対応すること。
4. 実習中の怪我や事故には充分注意し、担当教員から指示がある場合は、それに従い行動すること。
・Class format: Face-to-face
1. Unless otherwise directed by the instructor in charge, change of clothing should be done in the locker rooms of the Paul Rusch Athletics Center (Ikebukuro Campus) / Niiza Gymnasium (Niiza Campus). Practical training will start from the first lesson, so please prepare clothes and shoes appropriate for exercise and attend the class. Dedicated shoes should be prepared for classes held in indoor facilities.
2. As the place of the training may differ from the usual place depending on the weather, etc., confirm the location on the bulletin board at the entrance of the Paul Rusch Athletics Center (Ikebukuro Campus) / the entrance of the gymnasium (Niiza Campus) before the class regardless of whether it is held indoor or outdoor.
3. Be sure to have an annual health checkup in April of the current academic year.
*After the health checkup, the Health Center will stamp a “済” seal (a seal that certifies that the health checkup has been taken) on your student commuter pass certificate. Show that when you attend the first class.
*If you have yet not taken an annual health checkup, please check the Additional Health Checkup page of the Health Center and take actions as soon as possible, as it will hinder your participation in class.
4. Take care to avoid injuries and accidents during practical training and follow any instructions given by the instructor.
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
約30名の受講者全員がフットサルを楽しめる環境を整備し、改良していく。
この授業の受講者は、男子、女子、フットサル(サッカー)経験者、初心者が混在しています。チーム分けの方法、ルール、練習方法、対戦方式などを工夫して、全員が楽しめるプレー環境を整備・改良し、ゲームを行えるようになることが目標となります。フットサルの正式なルールには則らないゲームになる可能性もあります。
The goal of this class is to create and improve an environment where all 30 participants can enjoy playing futsal.
The participants in this class are a mix of boys, girls, those with futsal (soccer) experience, and beginners. The goal is to create and improve a playing environment that everyone can enjoy by devising team division methods, rules, practice methods, and match methods, and to be able to play the game. There is a possibility that the game will not follow the official rules of futsal.
プレー環境の整備・改良は以下の観点から行います。
①チーム分けの方法:チーム分けの観点、チーム数、チーム替えの有無、頻度。
②ルールの工夫:フットサルの正式なルールでスタートするが、必要であればルールを変更していく(ゴールキックやキックイン、得点の換算方法、女子や初心者に対する特別ルール、試合時間など)。
③練習方法:練習は必要か不要か、練習をするとしたらどのようなやり方が良いのか(伝統的アプローチ、制約主導アプローチ、M-T-Mメソッドなどの観点から考える)。
④対戦方式:男子対男子、女子対女子、初心者対初心者、経験者対経験者、ミックスなど。
毎回ゲームを行いながら、チームミーティングや全体ミーティングを通して改良点を探っていきます。伝統的アプローチ、制約主導アプローチ、M-T-Mメソッドなどの専門用語について解説し、授業で活用できるようにします。
The playing environment will be improved and maintained from the following perspectives.
① Team division method: Team division perspective, number of teams, whether or not to change teams, and how often.
② Rule innovation: Start with the official futsal rules, but change the rules if necessary (goal kicks and kick-ins, score conversion methods, special rules for women and beginners, match time, etc.).
③ Practice methods: Is practice necessary or not, and if it is done, what is the best way to practice (consider from the perspective of the traditional approach, constraints-led approach, M-T-M method, etc.).
④ Match method: Men vs. men, women vs. women, beginners vs. beginners, experienced players vs. experienced players, mixed, etc.
Points for improvement will be explored through team meetings and general meetings while playing games each time. Technical terms such as traditional approach, constraints-led approach, M-T-M method, etc. will be explained so that it can be used in lessons.
1 | ガイダンス、試しのゲーム |
2 | チーム分けの方法 |
3 | フットサルの正式ルール(1) |
4 | フットサルの正式ルール(2) |
5 | M-T-Mメソッド |
6 | 伝統的アプローチ |
7 | 制約主導アプローチ |
8 | ルール再考 |
9 | クローズドスキルとオープンスキル |
10 | 練習の形式と内容 |
11 | 対戦方式 |
12 | チーム替え |
13 | 理論の振り返り |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は授業内で行う。毎回の予習復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み(50%) 理論の理解と実践、グループワーク(30%) レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
授業実施回数の2/3以上の出席をしていない場合は成績評価の対象としない。遅刻2回で欠席1回に換算する。電車遅延等が理由の遅刻であっても特別の配慮はしない(遅刻扱いになる)。 当該年度の健康診断受診を確認できない場合は、実技への参加は認められず、見学や欠席扱いとなる場合がある。受診確認の方法については注意事項を参照する事。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 植田文也 | 『エコロジカル・アプローチ 「教える」と「学ぶ」の価値観が劇的に変わる新しい運動学習の理論と実践』 | ソル・メディア | 2023 | 9784905349693 |
2 | 内藤清志 | 『サッカー スモールサイドゲーム研究 課題を制約主導アプローチで解決するためのトレーニングデザイン入門』 | カンゼン | 2024 | 9784862557179 |
ポール・ラッシュアスレティックセンター屋上の屋根付きテニスコート(砂入り人工芝 オムニコート)での実技になります。適したシューズと服装を準備してください。
教場へのスマートフォンの持ち込みは禁止する。
・授業形態:「対面」
1.担当教員より特別の指示のない限り,更衣はポール・ラッシュ・アスレチックセンター(池袋キャンパス)/ 新座体育館(新座キャンパス)の更衣室で行うこと。なお,第1回目の授業より実習が始まるので,運動ができる服装・靴を準備し,授業に出席すること。屋内施設で行う授業は専用シューズを用意すること。
2.天候等により通常の実施場所とは異なる場合があるため,屋内・屋外科目に関わらず,授業前にポール・ラッシュ・アスレチックセンター入口(池袋キャンパス)/体育館入口(新座キャンパス)の掲示板で実施場所を確認すること。
3.当年度の4月に行われる定期健康診断を必ず受診しておくこと。
※健康診断を受診すると,保健室にて通学定期乗車券発行控に「済」印(健康診断が受診済みであることを証明する印)が押されるため,それを初回授業時に提示すること。
※定期健康診断を未受診の場合は,授業参加に支障をきたすため,早急に保健室の「追加の健康診断について」のページを確認して対応すること。
4. 実習中の怪我や事故には充分注意し、担当教員から指示がある場合は、それに従い行動すること。
・Class format: Face-to-face
1. Unless otherwise directed by the instructor in charge, change of clothing should be done in the locker rooms of the Paul Rusch Athletics Center (Ikebukuro Campus) / Niiza Gymnasium (Niiza Campus). Practical training will start from the first lesson, so please prepare clothes and shoes appropriate for exercise and attend the class. Dedicated shoes should be prepared for classes held in indoor facilities.
2. As the place of the training may differ from the usual place depending on the weather, etc., confirm the location on the bulletin board at the entrance of the Paul Rusch Athletics Center (Ikebukuro Campus) / the entrance of the gymnasium (Niiza Campus) before the class regardless of whether it is held indoor or outdoor.
3. Be sure to have an annual health checkup in April of the current academic year.
*After the health checkup, the Health Center will stamp a “済” seal (a seal that certifies that the health checkup has been taken) on your student commuter pass certificate. Show that when you attend the first class.
*If you have yet not taken an annual health checkup, please check the Additional Health Checkup page of the Health Center and take actions as soon as possible, as it will hinder your participation in class.
4. Take care to avoid injuries and accidents during practical training and follow any instructions given by the instructor.
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。