日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FL779/FL779FL779 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNG3012 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
キャリア領域 |
This course aims to develop the German language skills to be active in a global society in the future. Students will acquire the ability to discuss various issues by enriching their knowledge of the culture and society of German-speaking regions.
Using CEFR B2 level materials, this course covers an extensive range of topics from daily life to social life and aims to enable students to understand abstract and specific content and express and explain their views from their own perspectives.
1 | Einführung: Kennenlernen Kapitel 4: Lass uns reden... (1) |
2 | Kapitel 4: Lass uns reden... (2) |
3 | Kapitel 4: Lass uns reden... (3) |
4 | Kapitel 4: Lass uns reden... (4) |
5 | Kapitel 4: Lass uns reden... (5) |
6 | Kapitel 5: Technik gut, alles gut? (1) |
7 | Kapitel 5: Technik gut, alles gut? (2) |
8 | Kapitel 5: Technik gut, alles gut? (3) |
9 | Kapitel 5: Technik gut, alles gut? (4) |
10 | Kapitel 6: Gesundheit! (1) |
11 | Kapitel 6: Gesundheit! (2) |
12 | Kapitel 6: Gesundheit! (3) |
13 | Kapitel 6: Gesundheit! (4) |
14 | Projekt-Präsentationen |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業の復習,課題を必ず行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度や課題(50%) プロジェクト・プレゼンテーション(25%) ペア会話(25%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Dengler, Stefanie/Koithan, Ute/Mayr-Sieber, Tanja | Kontext B2.1 Kurs- und Übungsbuch | Klett Sprachen | 2022 | 9783126053402 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示。 |
・科目のレベル・内容はCEFR B2.1 に相当します。
・授業内言語はドイツ語をメインです。必要に応じて説明の際には日本語を補助的に使用します。
・ペアワークやグループワークなどを中心に行うので、履修者の積極的な参加が必要です。
【履修目安】CEFR B1以上
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。
将来、グローバル社会で活躍するために必要となるドイツ語の運用能力の育成を目指し、ドイツ語圏の文化や社会に関する知識を更に深めることで、さまざまな話題での議論ができる素養を身に付けることを目標とする。
This course aims to develop the German language skills to be active in a global society in the future. Students will acquire the ability to discuss various issues by enriching their knowledge of the culture and society of German-speaking regions.
CEFR B2レベルの教材等を使用し、日常生活から社会生活に至る幅広いテーマに関する内容で、抽象的かつ具体的なテクストを理解し、そして自身の視点から意見や説明ができるようになることを目指す。
Using CEFR B2 level materials, this course covers an extensive range of topics from daily life to social life and aims to enable students to understand abstract and specific content and express and explain their views from their own perspectives.
1 | Einführung: Kennenlernen Kapitel 4: Lass uns reden... (1) |
2 | Kapitel 4: Lass uns reden... (2) |
3 | Kapitel 4: Lass uns reden... (3) |
4 | Kapitel 4: Lass uns reden... (4) |
5 | Kapitel 4: Lass uns reden... (5) |
6 | Kapitel 5: Technik gut, alles gut? (1) |
7 | Kapitel 5: Technik gut, alles gut? (2) |
8 | Kapitel 5: Technik gut, alles gut? (3) |
9 | Kapitel 5: Technik gut, alles gut? (4) |
10 | Kapitel 6: Gesundheit! (1) |
11 | Kapitel 6: Gesundheit! (2) |
12 | Kapitel 6: Gesundheit! (3) |
13 | Kapitel 6: Gesundheit! (4) |
14 | Projekt-Präsentationen |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業の復習,課題を必ず行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度や課題(50%) プロジェクト・プレゼンテーション(25%) ペア会話(25%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Dengler, Stefanie/Koithan, Ute/Mayr-Sieber, Tanja | Kontext B2.1 Kurs- und Übungsbuch | Klett Sprachen | 2022 | 9783126053402 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示。 |
・科目のレベル・内容はCEFR B2.1 に相当します。
・授業内言語はドイツ語をメインです。必要に応じて説明の際には日本語を補助的に使用します。
・ペアワークやグループワークなどを中心に行うので、履修者の積極的な参加が必要です。
【履修目安】CEFR B1以上
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。