日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FL880/FL880FL880 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNG3012 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
キャリア領域 |
The goal of this course is to develop the German language skills necessary to be active in a global society in the future, and to further deepen students' knowledge of German-speaking cultures and societies in order to acquire the ability to discuss a wide range of topics.
Using CEFR C1 level materials, the course aims to enable students to understand advanced and complex texts, to produce well-structured and detailed texts, and to express their own opinions accurately.
1 | 授業のテーマを決定。 Deciding topics |
2 | テーマ例:ドイツの教育制度 Topic example: Germany's education system |
3 | テーマ例: ドイツの政治・政党 Topic example: Germany's political system, political parties |
4 | テーマ例:ドイツの社保 Topic example: Germany's social security system |
5 | テーマ例:ドイツエネルギー革命 Topic example: Germany's energy transition |
6 | テーマ例:ドイツで起こるポピュリズム Topic example: Populism in Germany |
7 | プレゼンテーション Presentations |
8 | テーマ例:ドイツの美術史 Topic example: German art history |
9 | テーマ例:美術を描写・評論 Topic example: Describing and discussing art |
10 | テーマ例:ドイツ語圏の映画 Topic example: German language film history |
11 | テーマ例:映画を紹介 Topic example: Introducing a movie |
12 | テーマ例:ドイツ語圏の文学 Topic example: Germany language literature |
13 | テーマ例:文学の筋書き Topic example: Giving a book summary |
14 | プレゼンテーション Presentations |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義1回あたり4時間の授業時間外学修が必要であることを目安として、予習・復習に取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加度 (Participation)(70%) レポート・プレゼンテーション (Report, presentation)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
資料をPDFで提供する。 |
【履修目安】CEFR B2以上
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。
将来、グローバル社会で活躍するために必要となるドイツ語の運用能力の育成を目指し、ドイツ語圏の文化や社会に関する知識を更に深めることで、さまざまな話題での議論ができる素養を身に付けることを目標とする。
The goal of this course is to develop the German language skills necessary to be active in a global society in the future, and to further deepen students' knowledge of German-speaking cultures and societies in order to acquire the ability to discuss a wide range of topics.
CEFR C1レベルの教材等を使用し、高度で複雑な内容のテクストを理解し、しっかりとした構成をもった詳細なテクストを作成し、自身の意見を的確に表現できるようになることを目指す。
Using CEFR C1 level materials, the course aims to enable students to understand advanced and complex texts, to produce well-structured and detailed texts, and to express their own opinions accurately.
1 | 授業のテーマを決定。 Deciding topics |
2 | テーマ例:ドイツの教育制度 Topic example: Germany's education system |
3 | テーマ例: ドイツの政治・政党 Topic example: Germany's political system, political parties |
4 | テーマ例:ドイツの社保 Topic example: Germany's social security system |
5 | テーマ例:ドイツエネルギー革命 Topic example: Germany's energy transition |
6 | テーマ例:ドイツで起こるポピュリズム Topic example: Populism in Germany |
7 | プレゼンテーション Presentations |
8 | テーマ例:ドイツの美術史 Topic example: German art history |
9 | テーマ例:美術を描写・評論 Topic example: Describing and discussing art |
10 | テーマ例:ドイツ語圏の映画 Topic example: German language film history |
11 | テーマ例:映画を紹介 Topic example: Introducing a movie |
12 | テーマ例:ドイツ語圏の文学 Topic example: Germany language literature |
13 | テーマ例:文学の筋書き Topic example: Giving a book summary |
14 | プレゼンテーション Presentations |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義1回あたり4時間の授業時間外学修が必要であることを目安として、予習・復習に取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加度 (Participation)(70%) レポート・プレゼンテーション (Report, presentation)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
資料をPDFで提供する。 |
【履修目安】CEFR B2以上
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。