日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FL885/FL885FL885 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNG3013 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
アカデミック領域 |
The aim of the course is to provide students with the foundation for the ability to use German to be active in academic and professional disciplines in the future, in order to develop from "learning a language" to "learning a specialized area in a language".
The course is designed for students who have studied abroad or who are considering entering domestic or foreign graduate schools. The classes will use CEFR B2 level materials and other materials to develop various knowledge and skills required for communication in the German academic community, and improve these skills through practical experience in the classroom. Specifically, students will learn how to read the literature in German.
1 | Einleitung: Kursübersicht, Ziele und Erwartungen; Einführung in die akademische Sprache auf CEFR-B2-Niveau |
2 | Deutsche Texte lesen: Interpretation von Texten; Stilmittel und narrative Techniken |
3 | Thema 1 - Das Land der Dichter und Denker 1: Personen und Werke vorstellen; Wichtige Vokabeln und Ausdrücke im Bereich Bibliografien |
4 | Thema 1 - Das Land der Dichter und Denker 2: Diskussion über wichtige Ideen; Meinungen und Vermutungen ausdrücken |
5 | Thema 1 - Das Land der Dichter und Denker 3: Romantik vs. Aufklärung: Zwei Denkschulen im Vergleich |
6 | Projekt 1: Lesen, Verstehen und Zusammenfassen eines deutschen Textes |
7 | Projekt 2: Präsentation der Ergebnisse |
8 | Lesestrategien: Das Verständnis komplexer Texte; Textkritik und Reflexion |
9 | Thema 2 - Das deutsche Bildungssystem 1: Vor- und Nachteile; Unterschiede im Bildungssystem zu anderen Ländern |
10 | Thema 2 - Das deutsche Bildungssystem 2: Deutsche Sprache an der Universität; das Leben von Studenten in Deutschland |
11 | Thema 2 - Das deutsche Bildungssystem 3: Wie wird die Digitalisierung das Bildungssystem in Deutschland verändern? |
12 | Freies gesellschaftliches oder soziales Thema: Das Thema wird im Laufe des Kurses von den Studierenden gewählt |
13 | Projekt 2: Recherche zu einem selbstgewählten Thema |
14 | Projekt 2: Präsentation der Ergebnisse, Reflexion der im Kurs behandelten Themen; Feedbackrunde und Diskussion über weitere Lernziele |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義1回あたり4時間の授業時間外学修が必要であることを目安として、予習・復習に取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度(40%) 授業内に実施する各ディスカッション・プレゼンテーション(30%) 課題やレポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内でプリント等を配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示します。 |
授業ではグループワークなどを中心に行うので、履修者の積極的な活動への参加が求められます。
【履修目安】CEFR B1以上
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。
将来、「言語を学ぶ」ことから「専門領域を言語で学ぶ」ことへ発展するために、ドイツ語を使用して学問上の専門分野や専門領域で活躍できる力の基礎を身に付けることを目標とする。
The aim of the course is to provide students with the foundation for the ability to use German to be active in academic and professional disciplines in the future, in order to develop from "learning a language" to "learning a specialized area in a language".
留学経験者や国内外の大学院への進学を考えている学生を対象に、授業ではCEFR B2レベルの教材等を使用し、ドイツ語の学術界で必須となるさまざまなスキルやコミュニケーションに必要となる知識を身に付け、教室内での実践経験を通してそれらの能力を磨く。具体的には、ドイツ語で書かれた文献の講読をする。
The course is designed for students who have studied abroad or who are considering entering domestic or foreign graduate schools. The classes will use CEFR B2 level materials and other materials to develop various knowledge and skills required for communication in the German academic community, and improve these skills through practical experience in the classroom. Specifically, students will learn how to read the literature in German.
1 | Einleitung: Kursübersicht, Ziele und Erwartungen; Einführung in die akademische Sprache auf CEFR-B2-Niveau |
2 | Deutsche Texte lesen: Interpretation von Texten; Stilmittel und narrative Techniken |
3 | Thema 1 - Das Land der Dichter und Denker 1: Personen und Werke vorstellen; Wichtige Vokabeln und Ausdrücke im Bereich Bibliografien |
4 | Thema 1 - Das Land der Dichter und Denker 2: Diskussion über wichtige Ideen; Meinungen und Vermutungen ausdrücken |
5 | Thema 1 - Das Land der Dichter und Denker 3: Romantik vs. Aufklärung: Zwei Denkschulen im Vergleich |
6 | Projekt 1: Lesen, Verstehen und Zusammenfassen eines deutschen Textes |
7 | Projekt 2: Präsentation der Ergebnisse |
8 | Lesestrategien: Das Verständnis komplexer Texte; Textkritik und Reflexion |
9 | Thema 2 - Das deutsche Bildungssystem 1: Vor- und Nachteile; Unterschiede im Bildungssystem zu anderen Ländern |
10 | Thema 2 - Das deutsche Bildungssystem 2: Deutsche Sprache an der Universität; das Leben von Studenten in Deutschland |
11 | Thema 2 - Das deutsche Bildungssystem 3: Wie wird die Digitalisierung das Bildungssystem in Deutschland verändern? |
12 | Freies gesellschaftliches oder soziales Thema: Das Thema wird im Laufe des Kurses von den Studierenden gewählt |
13 | Projekt 2: Recherche zu einem selbstgewählten Thema |
14 | Projekt 2: Präsentation der Ergebnisse, Reflexion der im Kurs behandelten Themen; Feedbackrunde und Diskussion über weitere Lernziele |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義1回あたり4時間の授業時間外学修が必要であることを目安として、予習・復習に取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度(40%) 授業内に実施する各ディスカッション・プレゼンテーション(30%) 課題やレポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内でプリント等を配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示します。 |
授業ではグループワークなどを中心に行うので、履修者の積極的な活動への参加が求められます。
【履修目安】CEFR B1以上
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。