日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FL908/FL908FL908 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 , 木3/Thu.3, Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNG1013 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objective of this course is for students to study the fundamentals of the German language and learn a balance of the four language skills (listening, speaking, reading and writing), with the aim of building a foundation for courses taken in the fall semester.
Students learn the basics of German pronunciation, basic expressions used in daily life, explanations of grammar items and basic vocabulary (about 300 words) while practicing speaking and listening comprehension. Also, through the history and culture of the German speaking sphere, students cultivate cultural understanding and a capacity for coexistence for a multicultural society.
1 | イントロダクション Lektion 1:アルファベット/動詞の現在人称変化(1人称・2人称)/平叙文・補足疑問文/動詞の位置 |
2 | Lektion 2:動詞sein/並列の接続詞/応答表現(ja/nein/doch)自己紹介(職業・国籍)/国名 |
3 | Lektion 3:動詞の現在人称変化(3人称)/人物を表す形容詞 |
4 | Lektion 3:自己紹介(年齢)/他者紹介/数詞(0~100)/言語名 |
5 | Lektion 4:名詞の性/定冠詞・不定冠詞(主格・対格)/不規則動詞の現在人称変化①/評価を表す副詞 |
6 | Lektion 4:食べ物・飲み物/身の回りにある持ち物/形・質・色を表す表現 |
7 | 中間テスト |
8 | Lektion 5:人称代名詞(主格・対格)/名詞の複数形 |
9 | Lektion 5:住まい・家具/値段を聞く表現/数詞 |
10 | Lektion 6:所有冠詞と否定冠詞(主格・対格)/家族/持ち物② |
11 | Lektion 7:不規則動詞の現在人称変化② 趣味/余暇活動/頻度の表現/曜日 |
12 | Lektion 8:所有冠詞と人称代名詞(与格) |
13 | Lektion 8:贈り物/身に付ける物/数詞 |
14 | 最終評価テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
宿題・復習などの自主学習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業参加度(課題提出等を含む)(50%) 中間・最終テスト(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 新倉真矢子・正木晶子・中野有希子 | 『シュピッツェ!1 コミュニケーションで学ぶドイツ語』 | 朝日出版社 | 2024 | 9784255254227 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に説明する |
言語の四能力(聞く・話す・読む・書く)のバランスある習得を目標に, ドイツ語の初歩的基礎を学習し,秋学期の履修の土台を形成することを目指す。
The objective of this course is for students to study the fundamentals of the German language and learn a balance of the four language skills (listening, speaking, reading and writing), with the aim of building a foundation for courses taken in the fall semester.
文法事項の説明,基礎語彙(約300語),口頭練習,聞き取り練習などを行いながら,ドイツ語の発音の基礎,日常生活に即した基礎的な表現を学習する。さらに,ドイツ語圏の歴史や文化を通し,多文化社会における文化理解と共生力を養う。
Students learn the basics of German pronunciation, basic expressions used in daily life, explanations of grammar items and basic vocabulary (about 300 words) while practicing speaking and listening comprehension. Also, through the history and culture of the German speaking sphere, students cultivate cultural understanding and a capacity for coexistence for a multicultural society.
1 | イントロダクション Lektion 1:アルファベット/動詞の現在人称変化(1人称・2人称)/平叙文・補足疑問文/動詞の位置 |
2 | Lektion 2:動詞sein/並列の接続詞/応答表現(ja/nein/doch)自己紹介(職業・国籍)/国名 |
3 | Lektion 3:動詞の現在人称変化(3人称)/人物を表す形容詞 |
4 | Lektion 3:自己紹介(年齢)/他者紹介/数詞(0~100)/言語名 |
5 | Lektion 4:名詞の性/定冠詞・不定冠詞(主格・対格)/不規則動詞の現在人称変化①/評価を表す副詞 |
6 | Lektion 4:食べ物・飲み物/身の回りにある持ち物/形・質・色を表す表現 |
7 | 中間テスト |
8 | Lektion 5:人称代名詞(主格・対格)/名詞の複数形 |
9 | Lektion 5:住まい・家具/値段を聞く表現/数詞 |
10 | Lektion 6:所有冠詞と否定冠詞(主格・対格)/家族/持ち物② |
11 | Lektion 7:不規則動詞の現在人称変化② 趣味/余暇活動/頻度の表現/曜日 |
12 | Lektion 8:所有冠詞と人称代名詞(与格) |
13 | Lektion 8:贈り物/身に付ける物/数詞 |
14 | 最終評価テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
宿題・復習などの自主学習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業参加度(課題提出等を含む)(50%) 中間・最終テスト(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 新倉真矢子・正木晶子・中野有希子 | 『シュピッツェ!1 コミュニケーションで学ぶドイツ語』 | 朝日出版社 | 2024 | 9784255254227 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に説明する |