日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FN896/FN896FN896 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNS3012 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
プロジェクト領域 |
The main objective of the course is to understand the world of “Pop Latino” through pop music of Spain and Latin America, and comprehend social and historical contexts, way of thinking and original expressions that Spanish-speaking people share. Students can improve their listening, reading and translating skills by listening Spanish hit songs, reading (singing) and translating their lyrics.
Students will analyze hit songs’ lyrics performed by each country and region’s representative artists, using basic and newly learned Spanish grammar knowledge. On the first day for an assigned song the professor presents the artist and his/her song, then explain some important grammar and expressions. On the second day, students will read their translations, and the professor comments appropriately on grammar and translation techniques.
1 | イントロダクション Introduction |
2 | スペイン歌手 歌詞の文法解説 Spanish artist: Explanation of grammar used in the lyrics |
3 | スペイン歌手 訳文発表,歌詞分析,内容解説 Spanish artist: Analysis of the lyrics, comments |
4 | グアテマラ歌手 歌詞の文法解説 Guatemalan artist: Explanation of grammar used in the blog |
5 | グアテマラ歌手 訳文発表、歌詞分析、内容解説 Guatemalan artist: Analysis of the lyrics, comments |
6 | キューバ歌手 歌詞の文法解説 Cuban artist: Explanation of grammar used in the lyrics |
7 | キューバ歌手 訳文発表,歌詞分析,内容解説 Cuban artist: Analysis of the lyrics, comments |
8 | プエルトリコ歌手 歌詞の文法解説 Puerto Rican artists: Explanation of grammar used in the lyrics |
9 | プエルトリコ歌手 訳文発表,歌詞分析,内容解説 Puerto Rican artists: Analysis of the lyrics, comments |
10 | コロンビア歌手 歌詞の文法解説 Colombian artist: Explanation of grammar used in the lyrics |
11 | コロンビア歌手 訳文発表,歌詞分析,内容解説 Colombian artist: Analysis of the lyrics, comments |
12 | ペルー歌手 歌詞の文法解説 Peruvian artist: Explanation of grammar used in the lyrics |
13 | ペルー歌手 訳文発表,歌詞分析,内容解説 Peruvian artist: artist Analysis of the lyrics, comments |
14 | まとめ,質疑応答 Wrap up, time for questions and answers |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題曲の2日目授業までに歌詞をひと通り翻訳しておくこと。また,基礎・中級で学習した文法事項は常に復習しておくこと。また,アクティブラーニングは指定されたラテンポップの曲の中からひとつ選び,曲を聴いた上で翻訳し提出。さらに,曲の内容および曲から得た自分の感想を書いて提出すること。
Students should translate the whole lyrics before the second day for an assigned song. Also they should review constantly the grammar learned in basic and intermediate courses. As for Active learning hour, students will choose a Latin Pop song from options, translate its lyrics after listening. In addition, they will make a review and describe their impressions and submit all of them.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内に行う小テスト1(25%) 授業内に行う小テスト2(25%) リアクションペーパーの内容(30%) アクティブラーニング(10%) パフォーマンス点(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じてオンラインで配布・共有します。 Handouts will be distributed. |
授業のプラットフォームはGoogle classroomを使用します。Google classroomを使えるようにしておくこと。
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。
スペインとラテンアメリカのポップ音楽を通して「pop latino(スペイン語ポップ)」の世界を理解すると同時に,スペイン語圏の人々がもつ考え方,独特の表現方法,文化・歴史的背景に対する知識を深める。スペイン語のヒット曲を聴き,歌詞を音読する(口ずさむ)ことで聞く力,読む力(または歌唱力),そして翻訳力を養う。
The main objective of the course is to understand the world of “Pop Latino” through pop music of Spain and Latin America, and comprehend social and historical contexts, way of thinking and original expressions that Spanish-speaking people share. Students can improve their listening, reading and translating skills by listening Spanish hit songs, reading (singing) and translating their lyrics.
各国・地域の代表的なアーティストのヒット曲を聴き,初級および中級で習得した文法知識と今回新しく学ぶ応用文法の知識をもとに歌詞を分析する。各課題曲の1日目に曲およびアーティスト紹介,重要文法事項の解説を行う。そして2日目には,各自が翻訳した各フレーズの訳を発表した後,講師が適宜文法や翻訳テクニックについて解説する。
Students will analyze hit songs’ lyrics performed by each country and region’s representative artists, using basic and newly learned Spanish grammar knowledge. On the first day for an assigned song the professor presents the artist and his/her song, then explain some important grammar and expressions. On the second day, students will read their translations, and the professor comments appropriately on grammar and translation techniques.
1 | イントロダクション Introduction |
2 | スペイン歌手 歌詞の文法解説 Spanish artist: Explanation of grammar used in the lyrics |
3 | スペイン歌手 訳文発表,歌詞分析,内容解説 Spanish artist: Analysis of the lyrics, comments |
4 | グアテマラ歌手 歌詞の文法解説 Guatemalan artist: Explanation of grammar used in the blog |
5 | グアテマラ歌手 訳文発表、歌詞分析、内容解説 Guatemalan artist: Analysis of the lyrics, comments |
6 | キューバ歌手 歌詞の文法解説 Cuban artist: Explanation of grammar used in the lyrics |
7 | キューバ歌手 訳文発表,歌詞分析,内容解説 Cuban artist: Analysis of the lyrics, comments |
8 | プエルトリコ歌手 歌詞の文法解説 Puerto Rican artists: Explanation of grammar used in the lyrics |
9 | プエルトリコ歌手 訳文発表,歌詞分析,内容解説 Puerto Rican artists: Analysis of the lyrics, comments |
10 | コロンビア歌手 歌詞の文法解説 Colombian artist: Explanation of grammar used in the lyrics |
11 | コロンビア歌手 訳文発表,歌詞分析,内容解説 Colombian artist: Analysis of the lyrics, comments |
12 | ペルー歌手 歌詞の文法解説 Peruvian artist: Explanation of grammar used in the lyrics |
13 | ペルー歌手 訳文発表,歌詞分析,内容解説 Peruvian artist: artist Analysis of the lyrics, comments |
14 | まとめ,質疑応答 Wrap up, time for questions and answers |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題曲の2日目授業までに歌詞をひと通り翻訳しておくこと。また,基礎・中級で学習した文法事項は常に復習しておくこと。また,アクティブラーニングは指定されたラテンポップの曲の中からひとつ選び,曲を聴いた上で翻訳し提出。さらに,曲の内容および曲から得た自分の感想を書いて提出すること。
Students should translate the whole lyrics before the second day for an assigned song. Also they should review constantly the grammar learned in basic and intermediate courses. As for Active learning hour, students will choose a Latin Pop song from options, translate its lyrics after listening. In addition, they will make a review and describe their impressions and submit all of them.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内に行う小テスト1(25%) 授業内に行う小テスト2(25%) リアクションペーパーの内容(30%) アクティブラーニング(10%) パフォーマンス点(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じてオンラインで配布・共有します。 Handouts will be distributed. |
授業のプラットフォームはGoogle classroomを使用します。Google classroomを使えるようにしておくこと。
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。