日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FO164/FO164FO164 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
読解(どっかい) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNJ1010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
【2025/4/29】授業内容の変更 |
Intended for students who completed the beginner level. Students will read a number of materials of various types and on various subjects and become trained to gradually be able to read longer sentences.
Students are expected to increase their passive and active vocabulary through reading. They will also complete exercises that can turn their knowledge of beginning sentence patterns and vocabulary into active language skills.
Students will also practice guessing the meaning of an unknown word from context and continue reading rather than using a dictionary.
The course is centered on reading materials on various subjects. Students will learn to improve their reading skills and understanding of contents.
They will also practice summarizing an author’s arguments and main points as well as deepen their understanding of contents through discussions.
In each class, students will be given homework to compose short sentences with new vocabulary texts. There will be quizzes on those new vocabulary items in each of the following weeks.
1 | 説明⽂(せつめいぶん)1 |
2 | エッセイ1 |
3 | 記事(きじ) |
4 | 説明⽂(せつめいぶん)2 |
5 | 説明⽂(せつめいぶん)3 |
6 | エッセイ2 |
7 | 説明⽂(せつめいぶん)4 |
8 | 物語(ものがたり) |
9 | 説明⽂(せつめいぶん)5 |
10 | 速読(そくどく) |
11 | エッセイ3 |
12 | 速読(そくどく) |
13 | Review |
14 | 期末(きまつ)テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回(まいかい),テキストの予習(よしゅう)を宿題(しゅくだい)として課(か)す。その他(た),必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指⽰(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(参加度)(30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい)(40%) 期末(きまつ)テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)をテキストとして使用(しよう)する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。
初級(しょきゅう)修了(しゅうりょう)レベルの学習者(がくしゅうしゃ)を対象(たいしょう)とする。様々(さまざま)な分野(ぶんや)の読解(どっかい)教材(きょうざい)を数多(かずおお)く読(よ)み,徐々(じょじょ)に⻑(なが)い⽂章(ぶんしょう)にも対応(たいおう)できるようにしていく。読解(どっかい)を通(とお)して使⽤(しよう)語彙(ごい),理解(りかい)語彙(ごい)を増(ふ)やすとともに,初級(しょきゅう)⽂型(ぶんけい)や初級(しょきゅう)語彙(ごい)が使⽤(しよう)語彙(ごい)にまで⾼(たか)まるような練習(れんしゅう)を⾏(おこな)う。また,⽂章中(ぶんしょうちゅう)に意味(いみ)の分(わ)からない語(ご)が出(で)てきた場合(ばあい)に,辞書(じしょ)を引(ひ)かなくても,前後(ぜんご)の⽂脈(ぶんみゃく)から意味(いみ)を推測(すいそく)して読(よ)み進(すす)めることができるような練習(れんしゅう)を⾏(おこな)う。
Intended for students who completed the beginner level. Students will read a number of materials of various types and on various subjects and become trained to gradually be able to read longer sentences.
Students are expected to increase their passive and active vocabulary through reading. They will also complete exercises that can turn their knowledge of beginning sentence patterns and vocabulary into active language skills.
Students will also practice guessing the meaning of an unknown word from context and continue reading rather than using a dictionary.
様々(さまざま)な分野(ぶんや)の読解(どっかい)教材(きょうざい)を軸(じく)として,読(よ)みのスキルの学習(がくしゅう),内容(ないよう)把握(はあく)などを⾏(おこな)う。また,筆者(ひっしゃ)の主張(しゅちょう)や論点(ろんてん)を要約(ようやく)する練習(れんしゅう)も⾏(おこな)う。さらに,ディスカッションを通(とお)して,内容(ないよう)に関(かん)する理解(りかい)を深(ふか)める。毎回(まいかい),語彙⼒(ごいりょく)をつけるために,⽂章内(ぶんしょうない)の新出(しんしゅつ)語彙(ごい)を使⽤(しよう)した短⽂(たんぶん)作成(さくせい)を宿題(しゅくだい)として課(か)し,次週(じしゅう)に語彙(ごい)クイズを⾏(おこな)う。
The course is centered on reading materials on various subjects. Students will learn to improve their reading skills and understanding of contents.
They will also practice summarizing an author’s arguments and main points as well as deepen their understanding of contents through discussions.
In each class, students will be given homework to compose short sentences with new vocabulary texts. There will be quizzes on those new vocabulary items in each of the following weeks.
1 | 説明⽂(せつめいぶん)1 |
2 | エッセイ1 |
3 | 記事(きじ) |
4 | 説明⽂(せつめいぶん)2 |
5 | 説明⽂(せつめいぶん)3 |
6 | エッセイ2 |
7 | 説明⽂(せつめいぶん)4 |
8 | 物語(ものがたり) |
9 | 説明⽂(せつめいぶん)5 |
10 | 速読(そくどく) |
11 | エッセイ3 |
12 | 速読(そくどく) |
13 | Review |
14 | 期末(きまつ)テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回(まいかい),テキストの予習(よしゅう)を宿題(しゅくだい)として課(か)す。その他(た),必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指⽰(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(参加度)(30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい)(40%) 期末(きまつ)テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)をテキストとして使用(しよう)する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。