日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FO261/FO261FO261 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
聴解・会話(ちょうかい・かいわ) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNJ1010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is designed for students who have completed beginner- and intermediate-level study and aims to develop their listening comprehension skills and conversational abilities in a variety of everyday situations. The goal of this course is to develop students’ ability to accurately grasp what others are saying and clearly communicate their own opinion or other information in response. The course also aims to develop student’s ability to use Japanese to give presentations in public. It also sets a goal that students have vocabulary of 6,000 words and become able to both take in and produce general contents in everyday life, including in academic settings, by the end of the semester.
The class will cover three functions—message, invitation, and permission—through practice in listening comprehension, conversation, and dialogues based on recorded materials. Students will also study the difference between language used in casual and formal situations they encounter in everyday life. In doing so, they will practice listening and comprehending what is being said as well as producing target expressions, eventually leading to role-playing presentations.
In practicing conversations and monologues, students will give two presentations during the semester and exchange opinions about them. In either case, students will practice to use polite expressions (keigo) in formal situations.
1 | オリエンテーション,聴解(ちょうかい)練習(れんしゅう) |
2 | 第一回目(だいいっかいめ)スピーチ準備(じゅんび),「勧誘(かんゆう)」練習(れんしゅう) |
3 | 第一回目(だいいっかいめ)スピーチ「勧誘(かんゆう)」練習(れんしゅう) |
4 | 第一回目(だいいっかいめ)スピーチ「勧誘(かんゆう)」練習(れんしゅう) |
5 | 第一回目(だいいっかいめ)スピーチ,聴解(ちょうかい)練習(れんしゅう) |
6 | 第一回目(だいいっかいめ)スピーチ,「許可(きょか)」練習(れんしゅう) |
7 | スピーチフィードバック,「許可(きょか)」練習(れんしゅう) |
8 | 第二回目(だいにかいめ)スピーチ準備(じゅんび),「許可(きょか)」練習(れんしゅう) |
9 | 第二回目(だいにかいめ)スピーチ,聴解(ちょうかい)練習(れんしゅう) |
10 | 第二回目(だいにかいめ)スピーチ,「提案(ていあん)」練習(れんしゅう) |
11 | 第二回目(だいにかいめ)スピーチ,「提案(ていあん)」練習(れんしゅう) |
12 | 第二回目(だいにかいめ)スピーチ,「提案(ていあん)」練習(れんしゅう) |
13 | スピーチフィードバック, 期末(きまつ)テスト1:聴解(ちょうかい) |
14 | 期末(きまつ)テスト2:会話(かいわ) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。スピーチの準備(じゅんび)として,グラフや表(ひょう)を自分(じぶん)で探(さが)すことや,原稿(げんこう)を準備(じゅんび)することは,教室内(きょうしつない)では行(おこな)わないため,宿題(しゅくだい)となる。また,スピーチの発音(はつおん)練習(れんしゅう)は教室内(きょうしつない)でも行(おこな)うが,練習(れんしゅう)が不足(ふそく)していると思(おも)う場合(ばあい)は, 教室外(きょうしつがい)でも練習(れんしゅう)をすることが望(のぞ)ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど) (30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい)(40%) 期末(きまつ)テスト (30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい) |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 太田淑子,柴田正子他 | 『中上級(ちゅうじょうきゅう)日本語(にほんご)音声(おんせい)教材(きょうざい)・毎日(まいにち)の聞(き)き取(と)りplus40上(じょう)』 | 凡人社 | 2003 | |
2 | ボイクマン総子/宮谷敦美/小室リー郁子 | 『日本語生(にほんごなま)中継(ちゅうけい)・中上級編(ちゅうじょうきゅうへん)』 | くろしお出版 | 2004 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。
初中級(しょちゅうきゅう)修了(しゅうりょう)レベルの学習者(がくしゅうしゃ)を対象(たいしょう)とし,日常(にちじょう)生活(せいかつ)における様々(さまざま)な場面(ばめん)での聴解(ちょうかい)能力(のうりょく)と会話(かいわ)能力(のうりょく)の育成(いくせい)を目指(めざ)す。相手(あいて)の話(はな)すことを正確(せいかく)に把握(はあく)し,それに対(たい)して自分(じぶん)の意見(いけん)等(など)をきちんと話(はな)せるようになることを目標(もくひょう)とする。また,人前(ひとまえ)で日本語(にほんご)を使(つか)って発表(はっぴょう)ができるようになることも目標(もくひょう)とする。学期(がっき)終了後(しゅうりょうご)には,語彙(ごい)数(すう)6,000,アカデミック場面(ばめん)を含(ふく)め,日常(にちじょう)での一般的(いっぱんてき)なことについてインプット,アウトプットが出来(でき)るようになることを目標(もくひょう)とする。
This course is designed for students who have completed beginner- and intermediate-level study and aims to develop their listening comprehension skills and conversational abilities in a variety of everyday situations. The goal of this course is to develop students’ ability to accurately grasp what others are saying and clearly communicate their own opinion or other information in response. The course also aims to develop student’s ability to use Japanese to give presentations in public. It also sets a goal that students have vocabulary of 6,000 words and become able to both take in and produce general contents in everyday life, including in academic settings, by the end of the semester.
聴解(ちょうかい)と会話(かいわ)・ダイアローグの練習(れんしゅう)では,テープ教材(きょうざい)をもとに,「勧誘(かんゆう)」「許可(きょか)」「提案(ていあん)」などの機能(きのう)を取(と)り上(あ)げ,日常(にちじょう)での「カジュアルな場面(ばめん)」と「改(あらた)まった場面(ばめん)」での言(い)い方(かた)の違(ちが)いを勉強(べんきょう)する。その際(さい),内容(ないよう)の聞(き)き取(と)り,ターゲット表現(ひょうげん)の発話(はつわ)練習(れんしゅう)を行い,ロールプレイの発表(はつぴょう)へとつなげる。
会話(かいわ)・モノローグの練習(れんしゅう)では,学期中(がっきちゅう)に2回(かい)発表(はっぴょう)およびそれについての意見(いけん)交換(こうかん)などを行(おこな)う。どちらも改(あらた)まった場面(ばめん)では,敬語(けいご)を使(つか)う練習(れんしゅう)をする。
The class will cover three functions—message, invitation, and permission—through practice in listening comprehension, conversation, and dialogues based on recorded materials. Students will also study the difference between language used in casual and formal situations they encounter in everyday life. In doing so, they will practice listening and comprehending what is being said as well as producing target expressions, eventually leading to role-playing presentations.
In practicing conversations and monologues, students will give two presentations during the semester and exchange opinions about them. In either case, students will practice to use polite expressions (keigo) in formal situations.
1 | オリエンテーション,聴解(ちょうかい)練習(れんしゅう) |
2 | 第一回目(だいいっかいめ)スピーチ準備(じゅんび),「勧誘(かんゆう)」練習(れんしゅう) |
3 | 第一回目(だいいっかいめ)スピーチ「勧誘(かんゆう)」練習(れんしゅう) |
4 | 第一回目(だいいっかいめ)スピーチ「勧誘(かんゆう)」練習(れんしゅう) |
5 | 第一回目(だいいっかいめ)スピーチ,聴解(ちょうかい)練習(れんしゅう) |
6 | 第一回目(だいいっかいめ)スピーチ,「許可(きょか)」練習(れんしゅう) |
7 | スピーチフィードバック,「許可(きょか)」練習(れんしゅう) |
8 | 第二回目(だいにかいめ)スピーチ準備(じゅんび),「許可(きょか)」練習(れんしゅう) |
9 | 第二回目(だいにかいめ)スピーチ,聴解(ちょうかい)練習(れんしゅう) |
10 | 第二回目(だいにかいめ)スピーチ,「提案(ていあん)」練習(れんしゅう) |
11 | 第二回目(だいにかいめ)スピーチ,「提案(ていあん)」練習(れんしゅう) |
12 | 第二回目(だいにかいめ)スピーチ,「提案(ていあん)」練習(れんしゅう) |
13 | スピーチフィードバック, 期末(きまつ)テスト1:聴解(ちょうかい) |
14 | 期末(きまつ)テスト2:会話(かいわ) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。スピーチの準備(じゅんび)として,グラフや表(ひょう)を自分(じぶん)で探(さが)すことや,原稿(げんこう)を準備(じゅんび)することは,教室内(きょうしつない)では行(おこな)わないため,宿題(しゅくだい)となる。また,スピーチの発音(はつおん)練習(れんしゅう)は教室内(きょうしつない)でも行(おこな)うが,練習(れんしゅう)が不足(ふそく)していると思(おも)う場合(ばあい)は, 教室外(きょうしつがい)でも練習(れんしゅう)をすることが望(のぞ)ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど) (30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい)(40%) 期末(きまつ)テスト (30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい) |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 太田淑子,柴田正子他 | 『中上級(ちゅうじょうきゅう)日本語(にほんご)音声(おんせい)教材(きょうざい)・毎日(まいにち)の聞(き)き取(と)りplus40上(じょう)』 | 凡人社 | 2003 | |
2 | ボイクマン総子/宮谷敦美/小室リー郁子 | 『日本語生(にほんごなま)中継(ちゅうけい)・中上級編(ちゅうじょうきゅうへん)』 | くろしお出版 | 2004 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。