日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FO262/FO262FO262 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
作文(さくぶん) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNJ1010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is designed for students who have completed the beginner- and intermediate-level study. The purpose of this course is to develop students’ ability to write reports and compositions using sentence patterns which they have learned at the beginner- and intermediate-levels, while solidifying the vocabulary they have learned in earlier study and further developing their word power.
In class, students will learn about the structure and summarization of reports and compositions, writing compositions of 800 to 1000 words each class and getting feedback on their work.
1 | オリエンテーション,プレレッスン |
2 | 比較(ひかく)と提案(ていあん) |
3 | 書き言葉 |
4 | メリットとデメリット |
5 | 主張(しゅちょう)と根拠(こんきょ) |
6 | ピア・エディティング |
7 | メール |
8 | エントリーシート |
9 | 要約(ようやく)① |
10 | 要約(ようやく)② |
11 | 制限時間内(せいげんじかんない)に作文を書く練習① |
12 | 制限時間内(せいげんじかんない)に作文を書く練習② |
13 | まとめ |
14 | 期末(きまつ)テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど)(40%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい) (30%) 期末(きまつ)テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)を課(か)ごとに授業内(じゅぎょうない)で配布(はいふ)する。作文(さくぶん)のルールや書(か)き言葉(ことば)のルール,構成(こうせい),要約(ようやく)のしかたについて学(まな)び,さまざまなテーマで作文(さくぶん)を書(か)く。 「私と日本語」、「テレワークの活用」、「教材の配布方法」、「学生時代に力を入れたこと」、「外国語学習」 などのテーマを扱(あつか)う。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。
初中級(しょちゅうきゅう)修了(しゅうりょう)レベルの学習者(がくしゅうしゃ)を対象(たいしょう)とする。初中級(しょちゅうきゅう)で学習(がくしゅう)した語彙(ごい)の定着(ていちゃく),およびさらに語彙数(ごいすう)を増(ふ)やすこと,および初(しょ)中級(ちゅうきゅう)で学習(がくしゅう)した文型(ぶんけい)を使(つか)って,レポートや作文(さくぶん)を書(か)く力(ちから)をつけることを目的(もくてき)とする。
This course is designed for students who have completed the beginner- and intermediate-level study. The purpose of this course is to develop students’ ability to write reports and compositions using sentence patterns which they have learned at the beginner- and intermediate-levels, while solidifying the vocabulary they have learned in earlier study and further developing their word power.
教室(きょうしつ)ではレポートや作文(さくぶん)の構成(こうせい),要約(ようやく)について学習(がくしゅう)し, 800字(じ)から1,000字(じ)程度(ていど)の作文(さくぶん)を書(か)き,それについてのフィードバックを行(おこな)う。
In class, students will learn about the structure and summarization of reports and compositions, writing compositions of 800 to 1000 words each class and getting feedback on their work.
1 | オリエンテーション,プレレッスン |
2 | 比較(ひかく)と提案(ていあん) |
3 | 書き言葉 |
4 | メリットとデメリット |
5 | 主張(しゅちょう)と根拠(こんきょ) |
6 | ピア・エディティング |
7 | メール |
8 | エントリーシート |
9 | 要約(ようやく)① |
10 | 要約(ようやく)② |
11 | 制限時間内(せいげんじかんない)に作文を書く練習① |
12 | 制限時間内(せいげんじかんない)に作文を書く練習② |
13 | まとめ |
14 | 期末(きまつ)テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど)(40%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい) (30%) 期末(きまつ)テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)を課(か)ごとに授業内(じゅぎょうない)で配布(はいふ)する。作文(さくぶん)のルールや書(か)き言葉(ことば)のルール,構成(こうせい),要約(ようやく)のしかたについて学(まな)び,さまざまなテーマで作文(さくぶん)を書(か)く。 「私と日本語」、「テレワークの活用」、「教材の配布方法」、「学生時代に力を入れたこと」、「外国語学習」 などのテーマを扱(あつか)う。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。