日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FO264/FO264FO264 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
作文(さくぶん) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNJ1010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Intended for students who have completed the beginner level. The course aims to bolster students’ knowledge of basic vocabulary and sentence patterns, and strengthen its application.
More specifically, by the end of the course, students will be able to produce correct sentences (both simple and complex) and write a short text (about 400 characters) using appropriate structure.
Students will do exercises in writing long sentences by combining more than one sentence form and vocabulary for beginners.
Students will become trained to produce natural and sophisticated Japanese by paying attention to the incorrect use of particles and vocabulary as well as considering whether a sentence makes sense.
1 | オリエンテーション,プレレッスン |
2 | 定義(ていぎ)① |
3 | 意見(いけん)① |
4 | 分類(ぶんるい) |
5 | 比較(ひかく)・対照(たいしょう)① |
6 | 根拠(こんきょ)・判断(はんだん)① |
7 | 定義(ていぎ)② |
8 | 比較(ひかく)・対照(たいしょう)② |
9 | 意見(いけん)② |
10 | 換言(かんげん)・例示(れいじ) |
11 | 根拠(こんきょ)・判断(はんだん)② |
12 | ことわざの説明(せつめい) |
13 | Review |
14 | 期末(きまつ)テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど)(30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい) (40%) 期末(きまつ)テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)をテキストとして使用(しよう)する。テキストは以下(いか)のような2部(ぶ)構成(こうせい)になっている。 Part1:初級(しょきゅう)文型(ぶんけい)を複数(ふくすう)組(く)み合(あ)わせた文型(ぶんけい),及(およ)び初中級(しょちゅうきゅう)レベルの新(あたら)しい文型(ぶんけい)の学習(がくしゅう) Part2:Part1で学習(がくしゅう)した文型(ぶんけい)を複数(ふくすう)組(く)み合(あ)わせたパラグラフライティング |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。
初級(しょきゅう)修了(しゅうりょう)レベルの学習者(がくしゅうしゃ)を対象(たいしょう)とし,初級(しょきゅう)で学習(がくしゅう)した語彙(ごい)や文型(ぶんけい)の定着(ていちゃく)及(およ)び応用力(おうようりょく)の養成(ようせい)を目的(もくてき)とする。具体的(ぐたいてき)には,それらを使(つか)って正(ただ)しい文章(ぶんしょう)(単文(たんぶん)だけでなく,複文(ふくぶん)も含(ふく)むが産出(さんしゅつ)できるようになることを目指(めざ)す。また,400字(じ)~600字(じ)程度(ていど)の短(みじか)い文章(ぶんしょう)が適切(てきせつ)な構成(こうせい)で書(か)けるようになることも目標(もくひょう)とする。
Intended for students who have completed the beginner level. The course aims to bolster students’ knowledge of basic vocabulary and sentence patterns, and strengthen its application.
More specifically, by the end of the course, students will be able to produce correct sentences (both simple and complex) and write a short text (about 400 characters) using appropriate structure.
初級(しょきゅう)で学習(がくしゅう)した語彙(ごい)や文型(ぶんけい)を複数(ふくすう)組(く)み合(あ)わせて,長(なが)い1文(ぶん)を作成(さくせい)する練習(れんしゅう)を繰(く)り返(かえ)す。単(たん)に意味(いみ)が通(つう)じるだけでなく,助詞(じょし)の間違(まちが)いや語彙(ごい)レベルの不適切(ふてきせつ)さなどにも注意(ちゅうい)を向(む)け,自然(しぜん)で洗練(せんれん)された日本語(にほんご)を作(つく)る練習(れんしゅう)を行(おこな)う。
Students will do exercises in writing long sentences by combining more than one sentence form and vocabulary for beginners.
Students will become trained to produce natural and sophisticated Japanese by paying attention to the incorrect use of particles and vocabulary as well as considering whether a sentence makes sense.
1 | オリエンテーション,プレレッスン |
2 | 定義(ていぎ)① |
3 | 意見(いけん)① |
4 | 分類(ぶんるい) |
5 | 比較(ひかく)・対照(たいしょう)① |
6 | 根拠(こんきょ)・判断(はんだん)① |
7 | 定義(ていぎ)② |
8 | 比較(ひかく)・対照(たいしょう)② |
9 | 意見(いけん)② |
10 | 換言(かんげん)・例示(れいじ) |
11 | 根拠(こんきょ)・判断(はんだん)② |
12 | ことわざの説明(せつめい) |
13 | Review |
14 | 期末(きまつ)テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど)(30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい) (40%) 期末(きまつ)テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)をテキストとして使用(しよう)する。テキストは以下(いか)のような2部(ぶ)構成(こうせい)になっている。 Part1:初級(しょきゅう)文型(ぶんけい)を複数(ふくすう)組(く)み合(あ)わせた文型(ぶんけい),及(およ)び初中級(しょちゅうきゅう)レベルの新(あたら)しい文型(ぶんけい)の学習(がくしゅう) Part2:Part1で学習(がくしゅう)した文型(ぶんけい)を複数(ふくすう)組(く)み合(あ)わせたパラグラフライティング |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。