日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FO363/FO363FO363 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNJ1010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
PEACEプログラムの学生対象 This course is for PEACE Program students |
Intended for those individuals who have already mastered the first half of fundamental sentence structure, and fundamental vocabulary (about 1,000 words). The goal of PEACE Japanese 3 course is to introduce relatively complicated beginner level sentence patterns, to improve the students’ ability to put already learned sentence patterns into practical use, and to increase vocabulary to 1,000 words. And the goal of PEACE Japanese 3D class is to master practical reading skills by using various strategies. In other words, this class aims to learn how to read Japanese essays, articles including unknown words or sentence patterns by using the sentence forms and vocabulary reviewed in previous lessons.
Students are assumed to have properly reviewed the sentence forms and vocabulary learned.
1 | Guidance and Introduction |
2 | Topic 1 |
3 | Topic 2 |
4 | Topic 3 |
5 | Performance check and review activity |
6 | Topic 4 |
7 | Topic 5 |
8 | Topic 6 |
9 | Performance check and review activity |
10 | Topic 7 |
11 | Topic 8 |
12 | Topic 9 |
13 | Topic 10 |
14 | Performance check, final presentation, and reflection |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
Instructions will be given in class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
Attendance and class participation(40%) Quiz(20%) Assignments and tasks (40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)。 Printed Teaching Materials. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定(してい)せず。 Nothing assigned. |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。
The schedule and contents may be adjusted.
日本語(にほんご)の基礎(きそ)(動詞(どうし)・形容詞(けいようし)の活用(かつよう)など)を習得(しゅうとく)している者(もの)(1,000語(ご)程度(ていど)の語彙(ごい),初級(しょきゅう)前半(ぜんはん)の文法(ぶんぽう)等(とう)),日常(にちじょう)生活(せいかつ)の基本的(きほんてき)活動(かつどう)(買(か)い物(もの)や依頼(いらい)など)が日本語(にほんご)でできる者(もの)を対象(たいしょう)とする。PEACE 日本語(にほんご)3コース全体(ぜんたい)の目標(もくひょう)は,より複雑(ふくざつ)な初級(しょきゅう)文型(ぶんけい)の導入(どうにゅう)および既習(きしゅう)の文型(ぶんけい)の運用(うんよう)能力(のうりょく)向上(こうじょう)を目指(めざ)すことである。その中(なか)で, PEACE Japanese 3Dクラスの目標(もくひょう)は,実践的(じっせんてき)な読解力(どっかいりょく)を身(み)に付(つ)けることである。具体的(ぐたいてき)には,未習(みしゅう)語彙(ごい)や未習(みしゅう)文型(ぶんけい)が一定(いってい)程度(ていど)含(ふく)まれている文章(ぶんしょう)であっても,これまで学習(がくしゅう)した語彙(ごい)や文型(ぶんけい)の知識(ちしき)を応用(おうよう)して,文章(ぶんしょう)の内容(ないよう)を理解(りかい)できる力(ちから)を身(み)に付(つ)けることである。
Intended for those individuals who have already mastered the first half of fundamental sentence structure, and fundamental vocabulary (about 1,000 words). The goal of PEACE Japanese 3 course is to introduce relatively complicated beginner level sentence patterns, to improve the students’ ability to put already learned sentence patterns into practical use, and to increase vocabulary to 1,000 words. And the goal of PEACE Japanese 3D class is to master practical reading skills by using various strategies. In other words, this class aims to learn how to read Japanese essays, articles including unknown words or sentence patterns by using the sentence forms and vocabulary reviewed in previous lessons.
学生が習った文型や語彙をきちんと復習していることを前提として授業を進める。
Students are assumed to have properly reviewed the sentence forms and vocabulary learned.
1 | Guidance and Introduction |
2 | Topic 1 |
3 | Topic 2 |
4 | Topic 3 |
5 | Performance check and review activity |
6 | Topic 4 |
7 | Topic 5 |
8 | Topic 6 |
9 | Performance check and review activity |
10 | Topic 7 |
11 | Topic 8 |
12 | Topic 9 |
13 | Topic 10 |
14 | Performance check, final presentation, and reflection |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
Instructions will be given in class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
Attendance and class participation(40%) Quiz(20%) Assignments and tasks (40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)。 Printed Teaching Materials. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定(してい)せず。 Nothing assigned. |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。
The schedule and contents may be adjusted.