日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)
Course Code FO552
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Language
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 1
Course Number LNJ1010
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes NEXUSプログラムの学生対象
This course is for NEXUS Program students

【Course Objectives】

The purposes of this class is to develop listening, speaking, and writing skills in daily life and university life, and to be able to participate in undergraduate classes in the following semester. Students are expected to be able to communicate using appropriate treatment expressions, make presentations and write short reports.

【Course Contents】

Students will listen to conversations from various situations in daily life and university life, role-play requests, solicitations, and permission seeking, and write e-mails and messages. In the interview project, students will conduct an interview survey, give a presentation on it, and write a short report.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業概要(じゅぎょうがいよう),ロールプレイ,メール 
2 ディスカッションの表現,ディスカッション,ロールプレイ
3 インタビュー調査(ちょうさ)の準備(じゅんび),ロールプレイ
4 インタビュー調査(ちょうさ)の準備(じゅんび),テーマ1:聴解(ちょうかい)
5 インタビュー調査(ちょうさ),テーマ1:聴解(ちょうかい)
6 インタビュー調査(ちょうさ)の結果(けっか)のまとめ,テーマ1聴解(ちょうかい)
7 インタビュー調査(ちょうさ)の小(しょう)レポート作成(さくせい)
8 テーマ2:聴解(ちょうかい)とディスカッション
9 インタビュー調査(ちょうさ)の小レポート修正(しゅうせい)とスライド作成(さくせい)
10 インタビュー調査(ちょうさ)のプレゼンテーション
11 インタビュー調査(ちょうさ)のプレゼンテーション
12 テーマ3:聴解(ちょうかい)とディスカッション
13 テーマ3:聴解(ちょうかい)とディスカッション
14 まとめ,振(ふ)り返(かえ)り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど)(30%)
課題(かだい)(30%)
インタビュープロジェクト(プレゼンテーションと小(しょう)レポート)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。

【注意事項 / Notice】