日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FO552/FO552FO552 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNJ1010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
NEXUSプログラムの学生対象 This course is for NEXUS Program students |
The purposes of this class is to develop listening, speaking, and writing skills in daily life and university life, and to be able to participate in undergraduate classes in the following semester. Students are expected to be able to communicate using appropriate treatment expressions, make presentations and write short reports.
Students will listen to conversations from various situations in daily life and university life, role-play requests, solicitations, and permission seeking, and write e-mails and messages. In the interview project, students will conduct an interview survey, give a presentation on it, and write a short report.
1 | 授業概要(じゅぎょうがいよう),ロールプレイ,メール |
2 | ディスカッションの表現,ディスカッション,ロールプレイ |
3 | インタビュー調査(ちょうさ)の準備(じゅんび),ロールプレイ |
4 | インタビュー調査(ちょうさ)の準備(じゅんび),テーマ1:聴解(ちょうかい) |
5 | インタビュー調査(ちょうさ),テーマ1:聴解(ちょうかい) |
6 | インタビュー調査(ちょうさ)の結果(けっか)のまとめ,テーマ1聴解(ちょうかい) |
7 | インタビュー調査(ちょうさ)の小(しょう)レポート作成(さくせい) |
8 | テーマ2:聴解(ちょうかい)とディスカッション |
9 | インタビュー調査(ちょうさ)の小レポート修正(しゅうせい)とスライド作成(さくせい) |
10 | インタビュー調査(ちょうさ)のプレゼンテーション |
11 | インタビュー調査(ちょうさ)のプレゼンテーション |
12 | テーマ3:聴解(ちょうかい)とディスカッション |
13 | テーマ3:聴解(ちょうかい)とディスカッション |
14 | まとめ,振(ふ)り返(かえ)り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど)(30%) 課題(かだい)(30%) インタビュープロジェクト(プレゼンテーションと小(しょう)レポート)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。
日常生活(にちじょうせいかつ)と大学生活(だいがくせいかつ)における聞(き)く力(ちから),話(はな)す力(ちから),書(か)く力(ちから)を伸(の)ばし,次(つぎ)の学期(がっき)から学部(がくぶ)の授業(じゅぎょう)に参加(さんか)できるようになることを目指(めざ)す。適切(てきせつ)な待遇表現(たいぐうひょうげん)を用(もち)いたコミュニケーションをすること,プレゼンテーションをして小(しょう)レポートを書(か)くことができるようになることを目指(めざ)す。
The purposes of this class is to develop listening, speaking, and writing skills in daily life and university life, and to be able to participate in undergraduate classes in the following semester. Students are expected to be able to communicate using appropriate treatment expressions, make presentations and write short reports.
大学生活(だいがくせいかつ)の様々(さまざま)な場面(ばめん)での聴解会話(ちょうかいかいわ)を練習(れんしゅう)したり,メールを書(か)いたりする。また,インタビュープロジェクトでは,インタビュー調査(ちょうさ)をし,それについてプレゼンテーションをし,小(しょう)レポートを書(か)く。
Students will listen to conversations from various situations in daily life and university life, role-play requests, solicitations, and permission seeking, and write e-mails and messages. In the interview project, students will conduct an interview survey, give a presentation on it, and write a short report.
1 | 授業概要(じゅぎょうがいよう),ロールプレイ,メール |
2 | ディスカッションの表現,ディスカッション,ロールプレイ |
3 | インタビュー調査(ちょうさ)の準備(じゅんび),ロールプレイ |
4 | インタビュー調査(ちょうさ)の準備(じゅんび),テーマ1:聴解(ちょうかい) |
5 | インタビュー調査(ちょうさ),テーマ1:聴解(ちょうかい) |
6 | インタビュー調査(ちょうさ)の結果(けっか)のまとめ,テーマ1聴解(ちょうかい) |
7 | インタビュー調査(ちょうさ)の小(しょう)レポート作成(さくせい) |
8 | テーマ2:聴解(ちょうかい)とディスカッション |
9 | インタビュー調査(ちょうさ)の小レポート修正(しゅうせい)とスライド作成(さくせい) |
10 | インタビュー調査(ちょうさ)のプレゼンテーション |
11 | インタビュー調査(ちょうさ)のプレゼンテーション |
12 | テーマ3:聴解(ちょうかい)とディスカッション |
13 | テーマ3:聴解(ちょうかい)とディスカッション |
14 | まとめ,振(ふ)り返(かえ)り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど)(30%) 課題(かだい)(30%) インタビュープロジェクト(プレゼンテーションと小(しょう)レポート)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。