日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FO611/FO611FO611 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本の小説,詩 Novel, Poem in Japan |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNJ1010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
PEACEプログラムの学生対象 This course is for PEACE Program students |
This class is targeted for the students who are placed into J4-J5 level in the Placement Test. This class is conducted in Japanese as much as possible with Japanese vocabularies and sentence patterns that participants have already learned. Participants are expected to understand my lesson by using Japanese as “a tool.” This class aims to deepen participants’ understanding about Japanese novels or poems.
The exercise 3A and 3B deal with Japanese novels and poems as a theme. One or two novels and poems are dealt with in each semester and through such novels or poems participants can deepen understanding about modern Japanese society and culture, and Japanese way of thinking and so on. This class is not “a Japanese class.” Participants learn Japanese culture and society, using Japanese that they have learned so far as “a tool.” Therefore, unlike a Japanese class, “a Japanese test” is not conducted and the evaluation is focused on how proactively participants learned about a theme.
1 | Guidance and Introduction |
2 | Topic 1 |
3 | Topic 2-1 |
4 | Topic 2-2 |
5 | Topic 2-3 |
6 | Topic 3-1 |
7 | Topic 3-2 |
8 | Topic 3-3 |
9 | Topic 4-1 |
10 | Topic 4-2 |
11 | Topic 4-3 |
12 | Topic 4-4 |
13 | Presentation |
14 | Presentation |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
Instructions will be given in class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど) (30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい)(30%) レポートやプレゼンテーション(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
短編(たんぺん)小説(しょうせつ),詩(し)など。 Short stories and poems. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定(してい)しない。 Nothing assigned. |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。
The schedule and contents may be adjusted.
プレイスメントテストでJ4,J5レベルにプレイスされた学生(がくせい)を対象(たいしょう)とする。参加者(さんかしゃ)が,「道具(どうぐ)」として日本語(にほんご)を用(もち)いることによって,授業(じゅぎょう)を理解(りかい)し,日本(にほん)の小説(しょうせつ)や詩(し)についての理解(りかい)を深(ふか)めることを目指(めざ)す。
This class is targeted for the students who are placed into J4-J5 level in the Placement Test. This class is conducted in Japanese as much as possible with Japanese vocabularies and sentence patterns that participants have already learned. Participants are expected to understand my lesson by using Japanese as “a tool.” This class aims to deepen participants’ understanding about Japanese novels or poems.
演習(えんしゅう)3A,3Bでは,日本(にほん)の小説(しょうせつ)と詩(し)をテーマとして授業(じゅぎょう)を行(おこな)う。授業(じゅぎょう)はJ3修了(しゅうりょう)レベルの日本語(にほんご)を使用(しよう)して実施(じっし)する。 毎学期(まいがっき),複数(ふくすう)の小説(しょうせつ)や詩(し)を取(と)り上(あ)げ,それらの作品(さくひん)を通(とお)して,現代(げんだい)日本(にほん)の社会(しゃかい)や文化(ぶんか),そして日本人(にほんじん)の考(かんが)え方(かた)などについての理解(りかい)を深(ふか)める。さらに,小説(しょうせつ)や詩(し)の解釈(かいしゃく)について各自(かくじ)で考(かんが)え,クラス内(ない)で意見(いけん)を交換(こうかん)することによって内容(ないよう)に対(たい)する理解(りかい)を深(ふか)める。これまで参加者(さんかしゃ)が勉強(べんきょう)してきた日本語(にほんご)を「道具(どうぐ)」として使(つか)って,日本(にほん)文化(ぶんか)や日本(にほん)社会(しゃかい)を学(まな)ぶ。そのため,日本語(にほんご)クラスのような「日本語(にほんご)テスト」は行(おこな)わず,参加者(さんかしゃ)がどれだけ積極的(せっきょくてき)にテーマについて学(まな)んだかを評価(ひょうか)する。
The exercise 3A and 3B deal with Japanese novels and poems as a theme. One or two novels and poems are dealt with in each semester and through such novels or poems participants can deepen understanding about modern Japanese society and culture, and Japanese way of thinking and so on. This class is not “a Japanese class.” Participants learn Japanese culture and society, using Japanese that they have learned so far as “a tool.” Therefore, unlike a Japanese class, “a Japanese test” is not conducted and the evaluation is focused on how proactively participants learned about a theme.
1 | Guidance and Introduction |
2 | Topic 1 |
3 | Topic 2-1 |
4 | Topic 2-2 |
5 | Topic 2-3 |
6 | Topic 3-1 |
7 | Topic 3-2 |
8 | Topic 3-3 |
9 | Topic 4-1 |
10 | Topic 4-2 |
11 | Topic 4-3 |
12 | Topic 4-4 |
13 | Presentation |
14 | Presentation |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
Instructions will be given in class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど) (30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい)(30%) レポートやプレゼンテーション(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
短編(たんぺん)小説(しょうせつ),詩(し)など。 Short stories and poems. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定(してい)しない。 Nothing assigned. |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。
The schedule and contents may be adjusted.