日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)
Course Code FO634
Theme・Subtitle 作文
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Language
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 1
Course Number LNJ1010
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes PEACEプログラムの学生対象
This course is for PEACE Program students

【Course Objectives】

This course is designed for students who have completed intermediate-level study. The purpose of this course is to develop students’ ability to write full reports, rather than compositions, utilizing the vocabulary and sentence patterns they have already learned.

【Course Contents】

Students will practice until they are able to compose the longer works required at the university level (e.g. research reports and similar documents). Specifically, they will be presented with numerous samples of report structures and features (examples and quotes, counterarguments, etc.), where they will encounter vocabulary and sentence patterns that they will ultimately be able to use in writing their own longer works. Rather than simply stating their own opinions, students will practice logically tying their personal perspectives to what they have read and understood in other works.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション,プレレッスン
2 L1 制限時間内に作文を書く練習①
3 L2—① 内容理解とテーマの整理
4 L2—② 構成
5 L3—① 内容理解とテーマの整理
6 L3—② 構成
7 L2—③ フィードバック
8 L4—① 内容理解とテーマの整理
9 L4—② 構成
10 L3—③ フィードバック
11 L4—③ ピア・エディティング
12 L5 制限時間内に作文を書く練習②
13 L4—④ フィードバック
14 期末テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

必要な準備学習については,毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(40%)
課題・宿題(30%)
期末テスト(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
プリント教材。課ごとに授業内で配布する。レポートのテーマは以下の通りである。
「日本の言語文化」
「コト消費」
「メールの言語表現」など。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業で適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】