日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FO704/FO704FO704 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNJ2010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:20人/ Capacity:20) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
外国人留学生入試による入学者対象科目 |
The course will focus on learning how to write papers longer than reports, including graduation theses and academic dissertations, enhancing students’ ability to take in information and express themselves using Japanese.
Students will learn about the composition, style, vocabulary, and connecting expressions used, as well as the sentence patterns of Japanese papers, to construct compositions and short sentences themselves. Students will then craft an actual academic paper, improving practical skills. While lectures will be given, classes will primarily be based on the participants' own academic papers, and peer editing will also be conducted.
Each class centers around themes such as “task setting,” “essay composition,” “quotations,” or “connecting expressions," then learning and sentence creation are carried out based on those themes. Created texts will become longer and more sophisticated, incorporating the abstract, etc., of the academic paper, as necessary, with the final goal of completing one written research plan. Students will be taught so that each participant develops an awareness of issues, awareness of their own mistakes, and the skills necessary to correct those mistakes.
This course is especially recommended for students who have difficulty preparing academic dissertations, graduation theses, etc.
1 | 授業概要,研究論文を探す,論文とは何か |
2 | 各自が選んだ論文(担当論文)の紹介,全体構成の確認 |
3 | 序論の構成と表現 |
4 | 発表①,本論 ・結論の構成と表現 |
5 | 本論・結論の構成と表現 |
6 | 研究計画書を読む,自分の研究動機から研究課題を考える |
7 | 発表②/論文の表現:引用・参考文献の書き方 |
8 | 先行研究を探す,参考文献メモの作成 |
9 | 参考文献メモの作成 |
10 | 論拠,調査方法の検討 |
11 | 研究計画書① |
12 | 研究計画書② |
13 | 発表③ |
14 | 振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 課題(30%) 最終課題(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定しない。必要なものは適宜配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大島弥生他 | 『ピアで学ぶ大学生の日本[第2版]』 | ひつじ書房 | 2014 | 9784894767096 |
2 | 北原保雄監修 (独)日本学生支援機構・東京日本語教育センター | 『実践研究計画作成法』 | 凡人社 | 2009 | 9874893586933 |
その他 (Others) | |||||
クラスで適宜紹介する。 |
履修者の年次や既習内容によって進度や内容を変更する場合がある。
卒業論文や学術論文など,レポートよりも長く,学術的な論文の書き方について学ぶことに重点を置きながら,日本語による受発信力をつける。
The course will focus on learning how to write papers longer than reports, including graduation theses and academic dissertations, enhancing students’ ability to take in information and express themselves using Japanese.
日本語の論文の構成,スタイル,使用される語彙や接続表現,文型の特徴について学び,自らがそれらを用いて構成の組み立てや短文作成などを行う。その後,実際の論文作成を行い,実践力をつける。講義も行うが,参加者自身の論文作成に基づいた授業を行い,ピア・エディディングも行う。
毎回,「課題設定」「論文構成」「引用」「接続表現」などのテーマを決め,そのテーマに沿った学習および短文作成を行う。随時,論文要約なども取り入れながら,作成する文章を徐々に長く,高度なものにしていき,最終的には1つの研究計画書の完成を目指す。参加者それぞれが問題意識を持ち,自分の間違いに気づき,それを修正していくスキルが身につくように授業を行う。
学術論文,卒業論文の作成に困難を感じている者には特に履修をすすめる。
Students will learn about the composition, style, vocabulary, and connecting expressions used, as well as the sentence patterns of Japanese papers, to construct compositions and short sentences themselves. Students will then craft an actual academic paper, improving practical skills. While lectures will be given, classes will primarily be based on the participants' own academic papers, and peer editing will also be conducted.
Each class centers around themes such as “task setting,” “essay composition,” “quotations,” or “connecting expressions," then learning and sentence creation are carried out based on those themes. Created texts will become longer and more sophisticated, incorporating the abstract, etc., of the academic paper, as necessary, with the final goal of completing one written research plan. Students will be taught so that each participant develops an awareness of issues, awareness of their own mistakes, and the skills necessary to correct those mistakes.
This course is especially recommended for students who have difficulty preparing academic dissertations, graduation theses, etc.
1 | 授業概要,研究論文を探す,論文とは何か |
2 | 各自が選んだ論文(担当論文)の紹介,全体構成の確認 |
3 | 序論の構成と表現 |
4 | 発表①,本論 ・結論の構成と表現 |
5 | 本論・結論の構成と表現 |
6 | 研究計画書を読む,自分の研究動機から研究課題を考える |
7 | 発表②/論文の表現:引用・参考文献の書き方 |
8 | 先行研究を探す,参考文献メモの作成 |
9 | 参考文献メモの作成 |
10 | 論拠,調査方法の検討 |
11 | 研究計画書① |
12 | 研究計画書② |
13 | 発表③ |
14 | 振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 課題(30%) 最終課題(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定しない。必要なものは適宜配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大島弥生他 | 『ピアで学ぶ大学生の日本[第2版]』 | ひつじ書房 | 2014 | 9784894767096 |
2 | 北原保雄監修 (独)日本学生支援機構・東京日本語教育センター | 『実践研究計画作成法』 | 凡人社 | 2009 | 9874893586933 |
その他 (Others) | |||||
クラスで適宜紹介する。 |
履修者の年次や既習内容によって進度や内容を変更する場合がある。