日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FO711/FO711FO711 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNJ3010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:18人/ Capacity:18) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
外国人留学生入試による入学者対象科目 |
Students will develop more advanced business Japanese language skills by acquiring the discourse-level Japanese language skills required in business through solution design-type activities, deepening their understanding of how to proceed with business in Japan.
Decision-making and problem-solving tasks are carried out through solution design-type activities, and during the process, students will improve skills such as presentation methods and negotiation techniques, which are required in business situations.
1 | 授業概要,ソリューション・デザイン型活動とは |
2 | プレセッション |
3 | テーマ1 事前活動 |
4 | テーマ1 ソリューション・デザイン型活動① |
5 | テーマ1 ソリューション・デザイン型活動② |
6 | テーマ1 ソリューション・デザイン型活動③ |
7 | テーマ1 成果発表 |
8 | テーマ1 振り返り |
9 | テーマ2 事前活動 |
10 | テーマ2 ソリューション・デザイン型活動① |
11 | テーマ2 ソリューション・デザイン型活動② |
12 | テーマ2 ソリューション・デザイン型活動③ |
13 | テーマ2 成果発表 |
14 | テーマ2 振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で周知する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(10%) 複数の授業内課題(50%) 成果発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業の際に適宜紹介する。 |
授業開始後にスケジュールや内容を調整する場合がある。
必要な準備学習については毎回の授業で指示する。
ビジネスで必要とされる談話レベルの日本語力を,ソリューション・デザイン型活動を通して身につけ,より高度なビジネス日本語運用能力の獲得を目指すとともに,日本でのビジネスの進め方への理解を深める。
Students will develop more advanced business Japanese language skills by acquiring the discourse-level Japanese language skills required in business through solution design-type activities, deepening their understanding of how to proceed with business in Japan.
意思決定と問題解決のための課題をソリューション・デザイン型活動で行い,その過程の中で,ビジネス場面で必要とされるプレゼンテーションの仕方や交渉の技術などのスキルアップを目指す。
Decision-making and problem-solving tasks are carried out through solution design-type activities, and during the process, students will improve skills such as presentation methods and negotiation techniques, which are required in business situations.
1 | 授業概要,ソリューション・デザイン型活動とは |
2 | プレセッション |
3 | テーマ1 事前活動 |
4 | テーマ1 ソリューション・デザイン型活動① |
5 | テーマ1 ソリューション・デザイン型活動② |
6 | テーマ1 ソリューション・デザイン型活動③ |
7 | テーマ1 成果発表 |
8 | テーマ1 振り返り |
9 | テーマ2 事前活動 |
10 | テーマ2 ソリューション・デザイン型活動① |
11 | テーマ2 ソリューション・デザイン型活動② |
12 | テーマ2 ソリューション・デザイン型活動③ |
13 | テーマ2 成果発表 |
14 | テーマ2 振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で周知する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(10%) 複数の授業内課題(50%) 成果発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業の際に適宜紹介する。 |
授業開始後にスケジュールや内容を調整する場合がある。
必要な準備学習については毎回の授業で指示する。