日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FO737/FO737FO737 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNJ3010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:25人/ Capacity:25) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
外国人留学生入試による入学者対象科目 |
Students will learn how to read and write various business documents, such as business mail, reports, and request forms, while deepening their understanding of written communication in Japanese.
Students will learn how to read and write the practical business documents required for employment in a Japanese company through concrete examples and practice.
Using actual examples of various documents (reports, proposals, requests, etc.) used in business, they learn about forms, vocabulary, sentence patterns, etc. Students will create their own business documents and practice repeatedly until they can use the vocabulary and patterns they have learned.
Through various practice scenarios, students learn about not only the actual documents but also the format, rules, and manners used in business mail.
1 | オリエンテーション,自己紹介,ビジネスメール・ビジネス文書の基本① |
2 | ビジネスメール・ビジネス文書の基本② |
3 | お知らせ(社内) |
4 | お知らせ(社外) |
5 | お知らせ(社外) |
6 | 送付依頼・発注 |
7 | 納期延長依頼・通知,在庫照会 |
8 | 照会(商品未着/数量不足)・クレーム,お詫び |
9 | 社内会議 |
10 | 講演依頼 |
11 | 稟議書 |
12 | 報告書 |
13 | 紹介依頼 |
14 | 出張報告,振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要な準備学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 授業や宿題などで作成する文書・メール(50%) 最終課題として提出する文書・メール(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山辺真理子ほか | 『タスクで学ぶ日本語ビジネスメールとビジネス文書』 | スリーエーネットワーク | 2014 | 9784883196999 |
その他 (Others) | |||||
指定しない。必要なものは授業で配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要なものは授業で紹介する。 |
授業開始後にスケジュールや内容を調整する場合がある。
日本語の書き言葉によるコミュニケーションについての理解を深めながら,ビジネスメール,報告書,依頼状などの様々なビジネス文書の読み方,書き方について学び,使えるようになる。
Students will learn how to read and write various business documents, such as business mail, reports, and request forms, while deepening their understanding of written communication in Japanese.
日本で就職したり,日系企業で働いたりする際に必要となるビジネス文書の読解や作成について,具体例を挙げながら実践的に学び,実際にビジネス文書が読め,作れるところまで練習する。
ビジネス場面で使われる様々な文書(報告書,提案書,依頼書など)の実例を使い,形式や語彙,文型などについて学ぶ。さらに,参加者自らがビジネス文書を作成し,学んだ語彙や文型などを使えるようになるまで繰り返し練習する。
実際の文書だけでなく,ビジネスでメールを使う際の形式やルール,マナーについても学び,様々な場面を設定して実際にメール作成を行う。
Students will learn how to read and write the practical business documents required for employment in a Japanese company through concrete examples and practice.
Using actual examples of various documents (reports, proposals, requests, etc.) used in business, they learn about forms, vocabulary, sentence patterns, etc. Students will create their own business documents and practice repeatedly until they can use the vocabulary and patterns they have learned.
Through various practice scenarios, students learn about not only the actual documents but also the format, rules, and manners used in business mail.
1 | オリエンテーション,自己紹介,ビジネスメール・ビジネス文書の基本① |
2 | ビジネスメール・ビジネス文書の基本② |
3 | お知らせ(社内) |
4 | お知らせ(社外) |
5 | お知らせ(社外) |
6 | 送付依頼・発注 |
7 | 納期延長依頼・通知,在庫照会 |
8 | 照会(商品未着/数量不足)・クレーム,お詫び |
9 | 社内会議 |
10 | 講演依頼 |
11 | 稟議書 |
12 | 報告書 |
13 | 紹介依頼 |
14 | 出張報告,振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要な準備学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 授業や宿題などで作成する文書・メール(50%) 最終課題として提出する文書・メール(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 山辺真理子ほか | 『タスクで学ぶ日本語ビジネスメールとビジネス文書』 | スリーエーネットワーク | 2014 | 9784883196999 |
その他 (Others) | |||||
指定しない。必要なものは授業で配付する。 |
その他 (Others) | |||||
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必要なものは授業で紹介する。 |
授業開始後にスケジュールや内容を調整する場合がある。