日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FQ703/FQ703FQ703 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNC1012 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
留学準備領域 |
The aim of this course is to provide students with the Chinese language skills required for studying abroad, as well as knowledge of the culture and society of Chinese-speaking regions, through a variety of learning activities.
Using CEFR B1 level materials, this course aims to enable students to understand familiar topics, topics of interest, and simple current affairs, as well as exchanging simple opinions. To enrich their understanding of intercultural issues, students will gain insight by comparing Japan with not only Chinese-speaking regions but also other language-speaking areas as well as their own cultural background and society.
1 | 第1課 周末你有什么打算 ? |
2 | 第2課 他什么时候回来 ? |
3 | 第3課 桌子上放着很多饮料 。 |
4 | 第4課 她总是笑着跟客人说话 。 |
5 | 第5課 我最近越来越胖了。 |
6 | 第6課 怎么突然找不到了 。 |
7 | 第7課 我跟她认识五年了 。 |
8 | 第8課 你去哪儿我就去哪儿 。 |
9 | 第9課 她的汉语说得跟中国人一样好 。 |
10 | 第10課 数学比历史难多了。 |
11 | 第11課 别忘了把空调关了 。 |
12 | 第12課 把重要的东西放在我这儿吧 。 |
13 | 第13課 我是走回来的 。 |
14 | 第14課 你把水果拿过来 。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前学習:テキストの新出単語を覚え、音声ファイルをダウンロードしてよく聴いておく。
事後学習:既習の本文・例文を参考に、作文練習をする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題、小テスト、授業内で実施されるテスト(80%) 授業参加度(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 姜麗萍 | 『STANDARD COURSE――中国語の世界標準テキスト―― 3』 | スプリックス | 2015 | 9784906725205 |
【履修目安】CEFR A2以上
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。
さまざまな学習活動を通して留学の際に求められる中国語の運用能力を獲得しつつ、中国語圏の文化や社会に関する知識を得ることを目標とする。
The aim of this course is to provide students with the Chinese language skills required for studying abroad, as well as knowledge of the culture and society of Chinese-speaking regions, through a variety of learning activities.
CEFR B1レベルの教材等を使用し、身近な話題や関心のあるテーマ、また簡単な時事問題について理解し、簡単な意見のやり取りができるようになることを目指す。また、異文化への理解をより深めるために、中国語圏のみにとどまらずそれ以外の言語圏、そして履修者自身の文化的背景や生活する社会との比較を通して見識を広める。
Using CEFR B1 level materials, this course aims to enable students to understand familiar topics, topics of interest, and simple current affairs, as well as exchanging simple opinions. To enrich their understanding of intercultural issues, students will gain insight by comparing Japan with not only Chinese-speaking regions but also other language-speaking areas as well as their own cultural background and society.
1 | 第1課 周末你有什么打算 ? |
2 | 第2課 他什么时候回来 ? |
3 | 第3課 桌子上放着很多饮料 。 |
4 | 第4課 她总是笑着跟客人说话 。 |
5 | 第5課 我最近越来越胖了。 |
6 | 第6課 怎么突然找不到了 。 |
7 | 第7課 我跟她认识五年了 。 |
8 | 第8課 你去哪儿我就去哪儿 。 |
9 | 第9課 她的汉语说得跟中国人一样好 。 |
10 | 第10課 数学比历史难多了。 |
11 | 第11課 别忘了把空调关了 。 |
12 | 第12課 把重要的东西放在我这儿吧 。 |
13 | 第13課 我是走回来的 。 |
14 | 第14課 你把水果拿过来 。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前学習:テキストの新出単語を覚え、音声ファイルをダウンロードしてよく聴いておく。
事後学習:既習の本文・例文を参考に、作文練習をする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題、小テスト、授業内で実施されるテスト(80%) 授業参加度(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 姜麗萍 | 『STANDARD COURSE――中国語の世界標準テキスト―― 3』 | スプリックス | 2015 | 9784906725205 |
【履修目安】CEFR A2以上
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。