日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FQ731/FQ731FQ731 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNC3013 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
アカデミック領域 |
The course aims to provide students with a fundamental ability to be active in academic areas and disciplines using the Chinese language in the future, in order that they may graduate from "learning a language" to "using a language to study their specialty. The objective is also to understand the linguistic characteristics of the Chinese language from perspectives such as "physicality, cognition, and culture," to enhance practical proficiency in Chinese.
The course is designed for students who have studied abroad or who are considering entering domestic or foreign graduate schools. The classes will use CEFR B2 level materials to develop various knowledge and skills required for communication in the Chinese academic community, and improve these skills through practical experience in the classroom. Specifically, students will learn how to research and read literature written in Chinese, write articles, ask questions in lectures and talks, and give presentations. This year, we will particularly focus on the theme of linguistics and language and culture studies.
1 | 中国語のリズム 中国語の基本リズム、口語と書き言葉におけるリズムの違いを理解する。 |
2 | 言葉と身体(1) 身体動作を通して方向をめぐる表現などを理解する。 |
3 | 言葉と身体(2) 身体動作を通して中国語の語順への理解を深める。 |
4 | 言語と認知(1) 基本文型から見た中国語における世界の捉え方を理解する。 |
5 | 言語と認知(2) 時間の捉え方から、“了”などの助詞、一部の副詞の使い方を学ぶ。 |
6 | 言語と認知(3) 存現文などの特殊文型から見た中国語における世界の捉え方を理解する。 |
7 | 口頭発表 プレゼンテーション能力を鍛える。 |
8 | 中国語と漢字 漢字のなりたち、漢字とワード、フレーズ、文の関係などを理解する。 |
9 | 「対」の文化と中国語 「対」を重んじる文化から、中国語における主語の不統一や結果補語・把構文・受身文の規則性を理解する。 |
10 | 「面子」の文化と中国語 「貸し借り」や「面子」などの表現を学びながら、中国式コミュニケーションを理解する。 |
11 | 中国語の中のメタファー(1) 方向補語の派生的な用法を学ぶ。 |
12 | 中国語の中のメタファー(2) 「喩え」から単語力を身につける。 |
13 | 中国語の論理表現 副詞・前置詞を使った呼応表現を理解する。 |
14 | 発表・総合練習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義1回あたり4時間の授業時間外学修が必要であることを目安として、予習・復習に取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回の課題提出(80%) 授業参加度(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 林松涛 | 『話すための思考が身につく!中国語文法講義』 | アスク | 2022 | 9784866395357 |
2 | 林松涛 | 『つたわる中国語文法』 | 東方書店 | 2017 | 9784497217097 |
【履修目安】CEFR B1以上
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。
将来、「言語を学ぶ」ことから「専門領域を言語で学ぶ」ことへ発展するために、中国語を使用して学問上の専門分野や専門領域で活躍できる力の基礎を身に付けることを目標とする。また、「身体・認知・文化」などの視点から中国語の言語特徴を理解し、中国語の運用能力を高めることも目的とする。
The course aims to provide students with a fundamental ability to be active in academic areas and disciplines using the Chinese language in the future, in order that they may graduate from "learning a language" to "using a language to study their specialty. The objective is also to understand the linguistic characteristics of the Chinese language from perspectives such as "physicality, cognition, and culture," to enhance practical proficiency in Chinese.
留学経験者や国内外の大学院への進学を考えている学生を対象に、授業ではCEFR B2レベルの教材等を使用し、中国語の学術界で必須となるさまざまなスキルやコミュニケーションに必要となる知識を身に付け、教室内での実践経験を通してそれらの能力を磨く。具体的には、中国語で書かれた文献のリサーチや講読、論文執筆、講義や講演での質問の仕方、プレゼンテーションの方法などを学ぶ。今年度は特に言語学や言語文化研究をテーマに取り上げる。
The course is designed for students who have studied abroad or who are considering entering domestic or foreign graduate schools. The classes will use CEFR B2 level materials to develop various knowledge and skills required for communication in the Chinese academic community, and improve these skills through practical experience in the classroom. Specifically, students will learn how to research and read literature written in Chinese, write articles, ask questions in lectures and talks, and give presentations. This year, we will particularly focus on the theme of linguistics and language and culture studies.
1 | 中国語のリズム 中国語の基本リズム、口語と書き言葉におけるリズムの違いを理解する。 |
2 | 言葉と身体(1) 身体動作を通して方向をめぐる表現などを理解する。 |
3 | 言葉と身体(2) 身体動作を通して中国語の語順への理解を深める。 |
4 | 言語と認知(1) 基本文型から見た中国語における世界の捉え方を理解する。 |
5 | 言語と認知(2) 時間の捉え方から、“了”などの助詞、一部の副詞の使い方を学ぶ。 |
6 | 言語と認知(3) 存現文などの特殊文型から見た中国語における世界の捉え方を理解する。 |
7 | 口頭発表 プレゼンテーション能力を鍛える。 |
8 | 中国語と漢字 漢字のなりたち、漢字とワード、フレーズ、文の関係などを理解する。 |
9 | 「対」の文化と中国語 「対」を重んじる文化から、中国語における主語の不統一や結果補語・把構文・受身文の規則性を理解する。 |
10 | 「面子」の文化と中国語 「貸し借り」や「面子」などの表現を学びながら、中国式コミュニケーションを理解する。 |
11 | 中国語の中のメタファー(1) 方向補語の派生的な用法を学ぶ。 |
12 | 中国語の中のメタファー(2) 「喩え」から単語力を身につける。 |
13 | 中国語の論理表現 副詞・前置詞を使った呼応表現を理解する。 |
14 | 発表・総合練習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義1回あたり4時間の授業時間外学修が必要であることを目安として、予習・復習に取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回の課題提出(80%) 授業参加度(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 林松涛 | 『話すための思考が身につく!中国語文法講義』 | アスク | 2022 | 9784866395357 |
2 | 林松涛 | 『つたわる中国語文法』 | 東方書店 | 2017 | 9784497217097 |
【履修目安】CEFR B1以上
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。