日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)
Course Code FQ731
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Language
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number LNC3013
Language Others
Class Registration Method Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes アカデミック領域

【Course Objectives】

The course aims to provide students with a fundamental ability to be active in academic areas and disciplines using the Chinese language in the future, in order that they may graduate from "learning a language" to "using a language to study their specialty. The objective is also to understand the linguistic characteristics of the Chinese language from perspectives such as "physicality, cognition, and culture," to enhance practical proficiency in Chinese.

【Course Contents】

The course is designed for students who have studied abroad or who are considering entering domestic or foreign graduate schools. The classes will use CEFR B2 level materials to develop various knowledge and skills required for communication in the Chinese academic community, and improve these skills through practical experience in the classroom. Specifically, students will learn how to research and read literature written in Chinese, write articles, ask questions in lectures and talks, and give presentations. This year, we will particularly focus on the theme of linguistics and language and culture studies.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 中国語のリズム
中国語の基本リズム、口語と書き言葉におけるリズムの違いを理解する。
2 言葉と身体(1)
身体動作を通して方向をめぐる表現などを理解する。
3 言葉と身体(2)
身体動作を通して中国語の語順への理解を深める。
4 言語と認知(1)
基本文型から見た中国語における世界の捉え方を理解する。
5 言語と認知(2)
時間の捉え方から、“了”などの助詞、一部の副詞の使い方を学ぶ。
6 言語と認知(3)
存現文などの特殊文型から見た中国語における世界の捉え方を理解する。
7 口頭発表
プレゼンテーション能力を鍛える。
8 中国語と漢字
漢字のなりたち、漢字とワード、フレーズ、文の関係などを理解する。
9 「対」の文化と中国語
「対」を重んじる文化から、中国語における主語の不統一や結果補語・把構文・受身文の規則性を理解する。
10 「面子」の文化と中国語
「貸し借り」や「面子」などの表現を学びながら、中国式コミュニケーションを理解する。
11 中国語の中のメタファー(1)
方向補語の派生的な用法を学ぶ。
12 中国語の中のメタファー(2)
「喩え」から単語力を身につける。
13 中国語の論理表現
副詞・前置詞を使った呼応表現を理解する。
14 発表・総合練習

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

講義1回あたり4時間の授業時間外学修が必要であることを目安として、予習・復習に取り組むこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 複数回の課題提出(80%)
授業参加度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業時に配布

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 林松涛 『話すための思考が身につく!中国語文法講義』 アスク 2022 9784866395357
2 林松涛 『つたわる中国語文法』 東方書店 2017 9784497217097

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

【履修目安】CEFR B1以上
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。