日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FQ742/FQ742FQ742 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNC3012 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
キャリア領域 |
The purpose of this course is to improve students' comprehensive Chinese language skills (listening, speaking, reading, and writing) through in-depth study of various topics. Students not only learn through teacher's lecture, but also through active processes such as self-study, mutual feedback, and expression of opinions to strengthen their Chinese comprehension and expression skills, and have a deeper understanding of Chinese society and culture.
※The content of this course is equivalent to HSK Level 6.
In this course, the teacher gives a topic, and each topic is divided into two sessions. In the first session, students read the article, learn the necessary vocabulary and grammar, summarize the meaning of the paragraph, and analyze the author's intention. In the second session, students start from the topic and conduct group discussions and express their own opinions. At the end of the semester, students are free to choose topics for final presentation.
1 | 自我介绍,课程介绍 主题①:词汇、语法、段落概括 |
2 | 主题①:讨论、发表 |
3 | 主题②:词汇、语法、段落概括 |
4 | 主题②:讨论、发表 |
5 | 主题③:词汇、语法、段落概括 |
6 | 主题③:讨论、发表 |
7 | 主题④:词汇、语法、段落概括 |
8 | 主题④:讨论、发表 |
9 | 主题⑤:词汇、语法、段落概括 |
10 | 主题⑤:讨论、发表 |
11 | 主题⑥:词汇、语法、段落概括 |
12 | 主题⑥:讨论、发表 |
13 | 复习,最终发表准备 |
14 | 最终发表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
每次课约需4小时课外学习时间用于预复习。
课前预习:查出生词意思,查找资料
课后复习:复习单词语法,完成作业
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
|
備考 (Notes) | ||
出席率不足三分之二的人将无法取得学分。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
材料每次课前分发。 教学内容会根据学生的中文水平等实际情况有所变动。 |
本课程适合完成中级汉语学习的学生。(HSK4级以上;中检3级以上)
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。
本课程的授课目的在于通过对各个主题的深入学习,提高学生的综合汉语能力(听、说、读、写)。学生不仅通过教师讲授,还凭借自主学习和互相反馈、意见表述等能动的过程,强化汉语理解与表达能力,对中国社会与文化等有一个比较深入的了解。
※本课程学习的内容相当于HSK6级。
The purpose of this course is to improve students' comprehensive Chinese language skills (listening, speaking, reading, and writing) through in-depth study of various topics. Students not only learn through teacher's lecture, but also through active processes such as self-study, mutual feedback, and expression of opinions to strengthen their Chinese comprehension and expression skills, and have a deeper understanding of Chinese society and culture.
※The content of this course is equivalent to HSK Level 6.
本课程中由教师给出主题,各主题分两次进行。第一次课阅读文章,学习必要的词汇语法,概括段落意思,分析作者意图。第二次课从该主题出发,进行分组延伸讨论,并发表自己的意见。学期末,学生自由选题做最终发表。
In this course, the teacher gives a topic, and each topic is divided into two sessions. In the first session, students read the article, learn the necessary vocabulary and grammar, summarize the meaning of the paragraph, and analyze the author's intention. In the second session, students start from the topic and conduct group discussions and express their own opinions. At the end of the semester, students are free to choose topics for final presentation.
1 | 自我介绍,课程介绍 主题①:词汇、语法、段落概括 |
2 | 主题①:讨论、发表 |
3 | 主题②:词汇、语法、段落概括 |
4 | 主题②:讨论、发表 |
5 | 主题③:词汇、语法、段落概括 |
6 | 主题③:讨论、发表 |
7 | 主题④:词汇、语法、段落概括 |
8 | 主题④:讨论、发表 |
9 | 主题⑤:词汇、语法、段落概括 |
10 | 主题⑤:讨论、发表 |
11 | 主题⑥:词汇、语法、段落概括 |
12 | 主题⑥:讨论、发表 |
13 | 复习,最终发表准备 |
14 | 最终发表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
每次课约需4小时课外学习时间用于预复习。
课前预习:查出生词意思,查找资料
课后复习:复习单词语法,完成作业
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
|
備考 (Notes) | ||
出席率不足三分之二的人将无法取得学分。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
材料每次课前分发。 教学内容会根据学生的中文水平等实际情况有所变动。 |
本课程适合完成中级汉语学习的学生。(HSK4级以上;中检3级以上)
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。