日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)
Course Code FX711
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Language
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number LNH2013
Language Others
Class Registration Method Lottery Registration(定員:25人/ Capacity:25)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes プロジェクト領域

2024.5.31付 科目担当者氏名変更【変更前】野崎 静枝/西岡 名子

【Course Objectives】

This course aims to enable students to make simple conversations using a sign language, such as exchanging greetings, expressing themselves in their daily life, and communicating with their teachers and classmates.

【Course Contents】

This is an introductory Japanese sign language class mainly targeting students who are learning sign language for the first time. Students will learn about sign language as a cross-cultural communication tool as well as the overview of the deaf culture. Through lectures on the overview of the culture and life of deaf people and by reading assigned books outside class hours, students will enrich their understanding of the deaf culture and community. To demonstrate their achievement of the class learning outcomes, students will have opportunities to practice their communication skills outside of the classroom.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 はじめに/名前・手話会話のマナー
2 自己紹介・色/コラム・ろう者の文化1
3 家族・略歴/コラム・ろう者の文化2
4 時間・生活/コラム・ろう者の文化3
5 イベント−1:誕生会
6 出身地・地名/コラム・ろう者の生活1
7 スポーツ/コラム・ろう者の生活2
8 通学・乗り物/コラム・ろう者の生活3
9 イベント−2:大学生活
10 食べ物・食習慣/コラム・ろう者とスポーツ1
11 時制・キャンパス案内/コラム・ろう者とスポーツ2
12 イベント−3:キャンパス案内応用
13 春学期の復習/自由会話練習
14 最終テスト/まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

Canvas-LMSの復習用動画を予習及び復習に活用。またCanvas-LMSに公開しているコラムを自主学習に活用し知識を深めて欲しい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(40%)
最終レポート(Final Report)(20%)
授業参加度(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
技術およびコラムの自作教材を配布する.。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 豊田直子・手話協力 佐沢静枝  『動画で学ぶやさしい手話ー動画と写真、イラストでだれでもできる!』 日本文芸社 2021 9784537218527
2 田中清 『DVDだからよくわかる基本の手話』 西東社 2009 9784791615124
3 社会福祉法人全国手話研修センター 『三訂DVDで学ぶ手話の本―全国手話検定試験5級対応』 中央法規出版 2016 9784805853719
4 NPO手話技能検定協会 『改正2版 手話技能検定公式テキスト 5・6・7級』 日本能率協会マネジメントセンター 2010 9784820746706
5 亀井伸孝 『手話の世界を訪ねよう』 岩波ジュニア新書 2009 9784005006304

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

アナウンスメントの確認やコメントシート提出等の為、スマホまたはPCを持参してください。

【その他 / Others】

基本的に実技はネイティブサイナー(ろう者)が手話のみで指導する。チームティーチャー(聴者)が適宜通訳でフォローする。パワーポイントやDVDの読み取りなど視覚的教材を多用する。ペアワークやグループワーク、クラス内の発表などアクティブラーニングを取り入れる。

【注意事項 / Notice】

【履修目安】初習・CEFR A1