日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FX711/FX711FX711 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNH2013 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:25人/ Capacity:25) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
プロジェクト領域 2024.5.31付 科目担当者氏名変更【変更前】野崎 静枝/西岡 名子 |
This course aims to enable students to make simple conversations using a sign language, such as exchanging greetings, expressing themselves in their daily life, and communicating with their teachers and classmates.
This is an introductory Japanese sign language class mainly targeting students who are learning sign language for the first time. Students will learn about sign language as a cross-cultural communication tool as well as the overview of the deaf culture. Through lectures on the overview of the culture and life of deaf people and by reading assigned books outside class hours, students will enrich their understanding of the deaf culture and community. To demonstrate their achievement of the class learning outcomes, students will have opportunities to practice their communication skills outside of the classroom.
1 | はじめに/名前・手話会話のマナー |
2 | 自己紹介・色/コラム・ろう者の文化1 |
3 | 家族・略歴/コラム・ろう者の文化2 |
4 | 時間・生活/コラム・ろう者の文化3 |
5 | イベント−1:誕生会 |
6 | 出身地・地名/コラム・ろう者の生活1 |
7 | スポーツ/コラム・ろう者の生活2 |
8 | 通学・乗り物/コラム・ろう者の生活3 |
9 | イベント−2:大学生活 |
10 | 食べ物・食習慣/コラム・ろう者とスポーツ1 |
11 | 時制・キャンパス案内/コラム・ろう者とスポーツ2 |
12 | イベント−3:キャンパス案内応用 |
13 | 春学期の復習/自由会話練習 |
14 | 最終テスト/まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Canvas-LMSの復習用動画を予習及び復習に活用。またCanvas-LMSに公開しているコラムを自主学習に活用し知識を深めて欲しい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) 授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
技術およびコラムの自作教材を配布する.。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 豊田直子・手話協力 佐沢静枝 | 『動画で学ぶやさしい手話ー動画と写真、イラストでだれでもできる!』 | 日本文芸社 | 2021 | 9784537218527 |
2 | 田中清 | 『DVDだからよくわかる基本の手話』 | 西東社 | 2009 | 9784791615124 |
3 | 社会福祉法人全国手話研修センター | 『三訂DVDで学ぶ手話の本―全国手話検定試験5級対応』 | 中央法規出版 | 2016 | 9784805853719 |
4 | NPO手話技能検定協会 | 『改正2版 手話技能検定公式テキスト 5・6・7級』 | 日本能率協会マネジメントセンター | 2010 | 9784820746706 |
5 | 亀井伸孝 | 『手話の世界を訪ねよう』 | 岩波ジュニア新書 | 2009 | 9784005006304 |
アナウンスメントの確認やコメントシート提出等の為、スマホまたはPCを持参してください。
基本的に実技はネイティブサイナー(ろう者)が手話のみで指導する。チームティーチャー(聴者)が適宜通訳でフォローする。パワーポイントやDVDの読み取りなど視覚的教材を多用する。ペアワークやグループワーク、クラス内の発表などアクティブラーニングを取り入れる。
【履修目安】初習・CEFR A1
手話で簡単な日常会話ができるようになる。あいさつや日常生活についての自己表現や,先生やクラスメートとコミュニケーションができるレベルを目指す。
This course aims to enable students to make simple conversations using a sign language, such as exchanging greetings, expressing themselves in their daily life, and communicating with their teachers and classmates.
日本手話・入門編の語学講義。主に,初めて手話に出会う学生を対象に,異文化コミュニケーションの一つとして手話を学ぶと共に,ろう文化の概要を知る。また,ろう者の文化や生活についての概説を行い,さらに、授業外に課題図書を読み進めることで、ろう者の文化やデフコミュニティについて理解を深める。授業で学習したコミュニケーション能力は成果として発信し、授業外でも発揮する機会を設けていく。
This is an introductory Japanese sign language class mainly targeting students who are learning sign language for the first time. Students will learn about sign language as a cross-cultural communication tool as well as the overview of the deaf culture. Through lectures on the overview of the culture and life of deaf people and by reading assigned books outside class hours, students will enrich their understanding of the deaf culture and community. To demonstrate their achievement of the class learning outcomes, students will have opportunities to practice their communication skills outside of the classroom.
1 | はじめに/名前・手話会話のマナー |
2 | 自己紹介・色/コラム・ろう者の文化1 |
3 | 家族・略歴/コラム・ろう者の文化2 |
4 | 時間・生活/コラム・ろう者の文化3 |
5 | イベント−1:誕生会 |
6 | 出身地・地名/コラム・ろう者の生活1 |
7 | スポーツ/コラム・ろう者の生活2 |
8 | 通学・乗り物/コラム・ろう者の生活3 |
9 | イベント−2:大学生活 |
10 | 食べ物・食習慣/コラム・ろう者とスポーツ1 |
11 | 時制・キャンパス案内/コラム・ろう者とスポーツ2 |
12 | イベント−3:キャンパス案内応用 |
13 | 春学期の復習/自由会話練習 |
14 | 最終テスト/まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Canvas-LMSの復習用動画を予習及び復習に活用。またCanvas-LMSに公開しているコラムを自主学習に活用し知識を深めて欲しい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) 授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
技術およびコラムの自作教材を配布する.。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 豊田直子・手話協力 佐沢静枝 | 『動画で学ぶやさしい手話ー動画と写真、イラストでだれでもできる!』 | 日本文芸社 | 2021 | 9784537218527 |
2 | 田中清 | 『DVDだからよくわかる基本の手話』 | 西東社 | 2009 | 9784791615124 |
3 | 社会福祉法人全国手話研修センター | 『三訂DVDで学ぶ手話の本―全国手話検定試験5級対応』 | 中央法規出版 | 2016 | 9784805853719 |
4 | NPO手話技能検定協会 | 『改正2版 手話技能検定公式テキスト 5・6・7級』 | 日本能率協会マネジメントセンター | 2010 | 9784820746706 |
5 | 亀井伸孝 | 『手話の世界を訪ねよう』 | 岩波ジュニア新書 | 2009 | 9784005006304 |
アナウンスメントの確認やコメントシート提出等の為、スマホまたはPCを持参してください。
基本的に実技はネイティブサイナー(ろう者)が手話のみで指導する。チームティーチャー(聴者)が適宜通訳でフォローする。パワーポイントやDVDの読み取りなど視覚的教材を多用する。ペアワークやグループワーク、クラス内の発表などアクティブラーニングを取り入れる。
【履修目安】初習・CEFR A1