日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FX712/FX712FX712 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNH2013 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:25人/ Capacity:25) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
プロジェクト領域 2024.5.31付 科目担当者氏名変更【変更前】野崎 静枝/西岡 名子 |
This course aims to enable students to enjoy sign language conversations, including explaining personal experiences in their daily life and such events as Christmas and travel.
This is an elementary Japanese sign language class. This class aims to cultivate communication skills using an expressive sign language and the ability to read sign language as well as highlighting the social background of deaf people. In addition, through lectures on the overview of deaf people’s occupations and meeting deaf people, students will obtain deeper insight into the social status of deaf people in Japan and around the world. Students are expected to read assigned books outside class hours to enrich their understanding of the deaf community. To demonstrate their achievement of the class learning outcomes, students will have opportunities to practice their communication skills outside of the classroom.
1 | はじめに/入門編レベルの復習 |
2 | 職業/コラム・ろう者と職業1 |
3 | 自動車・交通/コラム・ろう者と職業2 |
4 | 旅行・都道府県/コラム・ろう者と職業3 |
5 | イベント-1:旅行計画 |
6 | 病気・怪我/コラム・日本のろう者1 |
7 | 住まい・間取り/コラム・日本のろう者2 |
8 | 行事・嗜好品/コラム・日本のろう者3 |
9 | イベント-2:理想の暮らし |
10 | 国名・言語/コラム・世界のろう者1 |
11 | 動物・飼育/コラム・世界のろう者2 |
12 | イベント-3:クリスマス会 |
13 | 秋学期の復習/自由会話練習 |
14 | 最終テスト/まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Canvas‐LMSの日本手話共通資料の動画を予習および復習に活用する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) 授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
技術およびコラムの自作教材を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 豊田直子・手話協力 佐沢静枝 | 『動画で学ぶやさしい手話ー動画と写真、イラストでだれでもできる!』 | 日本文芸社 | 2021 | 9784537218527 |
2 | 田中清 | 『DVDだからよくわかる基本の手話』 | 西東社 | 2009 | 9784791615124 |
3 | 社会福祉法人全国手話研修センター | 『三訂DVDで学ぶ手話の本―全国手話検定試験4級対応』 | 中央法規出版 | 2016 | 9784805853719 |
4 | NPO手話技能検定協会 | 『改正2版 手話技能検定公式テキスト 5・6・7級』 | 日本能率協会マネジメントセンター | 2010 | 9784820746706 |
5 | 亀井伸孝 | 『手話の世界を訪ねよう』 | 岩波ジュニア新書 | 2009 | 9784005006304 |
日本手話初級1修了レベルが望ましい。
アナウンスメントの確認やコメントシート提出等の為、スマホまたはPCを持参してください。
基本的に実技はネイティブサイナー(ろう者)が手話のみで指導する。チームティーチャー(聴者)が適宜通訳でフォローする。パワーポイントやDVDの読み取りなど視覚的教材を多用する。ペアワークやグループワーク、クラス内の発表などアクティブラーニングを取り入れる。
【履修目安】初習・CEFR A1・全国手話検定試験5級合格レべル
「日本手話初級1」の単位修得済が望ましい。
日常生活における身近な体験やクリスマスや旅行などのイベントについての表現ができ,手話で会話を楽しめるレベルを目指す。
This course aims to enable students to enjoy sign language conversations, including explaining personal experiences in their daily life and such events as Christmas and travel.
日本手話・初級編の語学講義。豊かな表現力を持つ手話を通してコミュニケーション能力を磨くと共に,ろう者の社会的背景を学ぶ。また,手話を読み取る力を養う。また,ろう者の職業についての概説や,実在するろう者の紹介を通して社会における国内外のろう者像を探る。さらに、授業外に課題図書を読み進めることで、ろう者社会への理解を深める。授業で学習したコミュニケーション能力は成果として発信し、授業外でも発揮する機会を設けていく。
This is an elementary Japanese sign language class. This class aims to cultivate communication skills using an expressive sign language and the ability to read sign language as well as highlighting the social background of deaf people. In addition, through lectures on the overview of deaf people’s occupations and meeting deaf people, students will obtain deeper insight into the social status of deaf people in Japan and around the world. Students are expected to read assigned books outside class hours to enrich their understanding of the deaf community. To demonstrate their achievement of the class learning outcomes, students will have opportunities to practice their communication skills outside of the classroom.
1 | はじめに/入門編レベルの復習 |
2 | 職業/コラム・ろう者と職業1 |
3 | 自動車・交通/コラム・ろう者と職業2 |
4 | 旅行・都道府県/コラム・ろう者と職業3 |
5 | イベント-1:旅行計画 |
6 | 病気・怪我/コラム・日本のろう者1 |
7 | 住まい・間取り/コラム・日本のろう者2 |
8 | 行事・嗜好品/コラム・日本のろう者3 |
9 | イベント-2:理想の暮らし |
10 | 国名・言語/コラム・世界のろう者1 |
11 | 動物・飼育/コラム・世界のろう者2 |
12 | イベント-3:クリスマス会 |
13 | 秋学期の復習/自由会話練習 |
14 | 最終テスト/まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Canvas‐LMSの日本手話共通資料の動画を予習および復習に活用する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) 授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
技術およびコラムの自作教材を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 豊田直子・手話協力 佐沢静枝 | 『動画で学ぶやさしい手話ー動画と写真、イラストでだれでもできる!』 | 日本文芸社 | 2021 | 9784537218527 |
2 | 田中清 | 『DVDだからよくわかる基本の手話』 | 西東社 | 2009 | 9784791615124 |
3 | 社会福祉法人全国手話研修センター | 『三訂DVDで学ぶ手話の本―全国手話検定試験4級対応』 | 中央法規出版 | 2016 | 9784805853719 |
4 | NPO手話技能検定協会 | 『改正2版 手話技能検定公式テキスト 5・6・7級』 | 日本能率協会マネジメントセンター | 2010 | 9784820746706 |
5 | 亀井伸孝 | 『手話の世界を訪ねよう』 | 岩波ジュニア新書 | 2009 | 9784005006304 |
日本手話初級1修了レベルが望ましい。
アナウンスメントの確認やコメントシート提出等の為、スマホまたはPCを持参してください。
基本的に実技はネイティブサイナー(ろう者)が手話のみで指導する。チームティーチャー(聴者)が適宜通訳でフォローする。パワーポイントやDVDの読み取りなど視覚的教材を多用する。ペアワークやグループワーク、クラス内の発表などアクティブラーニングを取り入れる。
【履修目安】初習・CEFR A1・全国手話検定試験5級合格レべル
「日本手話初級1」の単位修得済が望ましい。