日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HA087
Theme・Subtitle 売れる仕組みづくり・買ってもらえる仕掛けづくりを理解しよう
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.3
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Credits 2
Course Number TRS2100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The purpose of this course is to develop a “marketing mind” (a marketing perspective and way of thinking). While learning and acquiring marketing knowledge and skills that have been cultivated in business, students develop abilities that can be applied to ameliorating various social issues.

【Course Contents】

This course focuses on the basic concepts and methods of modern marketing. Together, students think of ways for companies in fierce competition with their rivals to attract and satisfy customers' fickle hearts, for instance, development of more convenient and attractive products, enhancement of brand power, pricing that makes it easy to buy, memorable advertising that attracts attention, store selection, and so on.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 マーケティングを学ぶにあたって
2 マーケティングの目的は販売を不要にすること!―「作ったものをいかに売るか」と「売れるものをいかにつくるか」はどう違う?―
3 利益獲得のカギは顧客満足にあり!―マーケティングの基本理念を理解しよう―
4 満足した顧客はリピーターになってくれるか?―顧客満足と顧客ロイヤルティ―
5 消費者需要の同質性と異質性を見極めろ!―マス・マーケティングvs.ターゲット・マーケティング―
6 値段の安さで勝負するか、製品の特徴で勝負するか―価格競争vs.非価格競争(製品差別化)―
7 戦略を組み立てる①―企業戦略と事業戦略(成長マトリックス、ポートフォリオ分析、競争戦略等)―
8 戦略を組み立てる②―どのような人に、どのようなものを、どのように提供するかを決める―
・STP(セグメンテーション、ターゲティング、ポジショニング)
・マーケティング・ミックス(マーケティング・ツールの組み合わせ方を決める)
9 市場の発展段階を見極めろ!―製品ライフサイクルとマーケティング戦略①―
10 市場の発展段階を見極めろ!―製品ライフサイクルとマーケティング戦略②―
11 業界内の力関係を見極めろ!―市場競争地位とマーケティング戦略―
12 消費者タイプの違いを見極めろ!―消費者の購買行動とマーケティング戦略―
13 強いブランドを構築せよ!①―ブランドの意義と働き―
14 強いブランドを構築せよ!②―ブランド構築のプロセス―

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

皆さんのまわりにはマーケティングを学ぶための「生きた教材」があふれています。次々と現れる新製品,百貨店やコンビニの店頭,テレビや雑誌の広告,ユニークなパッケージ,通販サイト・・・etc,そこにどのような仕掛けや工夫が凝らされているか,皆さん自身がどのようにして製品やブランド,店舗を選び,サービスを評価しているのか,身近な事例や体験を通して考えてみましょう。常に現実に目を向け,講義やテキストで学んだ知識と結びつけて考えてみることで,マーケティングをよりイキイキと学ぶことができるはずです。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 80
平常点 (In-class Points)20 授業内課題・リアクションペーパー等(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 嶋 正・東 徹編著 『現代マーケティングの基礎知識[改訂版]』 創成社  2017年

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】