日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HA106
Theme・Subtitle 自然と文化を守り、地域を活かす観光のあり方を考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRS3300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Ecotourism was born in the latter half of the 20th century and became the foundation for the creation of sustainable tourism. In this class, we aim to help students understand ecotourism and to have them think about the future of tourism by experiencing actual examples in the regions where ecotourism is practiced.

【Course Contents】

This lecture will mainly focus on understanding ecotourism from the following three perspectives
1) Background of the birth of ecotourism, its definition, and its development in the world
2) Practical examples of ecotourism in Japan
(3) Issues of today's tourism illuminated by ecotourism
Lectures will include lectures by lecturers, study of overseas case studies using DVDs, and lectures on practical examples by guest speakers.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス(講義のアウトライン、進め方、評価方法)
2 エコツーリズムはなぜ生まれたのか
3 世界のエコツーリズム先進地域
4 エコツーリズム、日本上陸!
5 日本におけるエコツーリズム発展史と3つの島々
6 エコツーリズム推進法と推進地域
7 宝探しのススメ
8 実践事例地域(1)里山・里海のエコツーリズム
9 実践事例地域(2)世界遺産地域のエコツーリズム
10 実践事例地域(3)地域づくりとエコツーリズム
11 保全と利用の両立をめぐる課題―ルール、環境容量、環境協力金、認証制度
12 ガイドをめぐる課題―望ましいガイドとは、人材育成制度
13 持続可能な観光とエコツーリズム
14 エコツーリズムと未来の観光―総括にかえて

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
ゲストスピーカーを招聘します。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各授業について、事前に配布される資料の読み込み、その日の授業の復習などを各自で行ってください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 中間テスト(40%)
コメントペーパー(10%)
授業における積極性(10%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石森・真板・海津 エコツーリズムを学ぶ人のために 世界思想社 2011

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

地域づくりや地域資源の保全と活用などに関心を有すること。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業資料はCanvas LMSで事前に配布し、コメントはGoogle Formで回収します。PCやタブレットなど、授業資料にアクセスできる手段を準備することが望ましいです。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】