日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HA200
Theme・Subtitle 消費者が受ける影響と購買行動
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.2
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Credits 2
Course Number TRS2100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2020年度以降入学者対象

【Course Objectives】

The goal is to master the basic theories and frameworks of the mechanisms of our consumption, especially from the point of view of consumer behaviour and consumer psychology.

【Course Contents】

The content of the course will be based on theoretical perspectives from (social) psychology and sociology to understand consumer behavior. In doing so, we plan to balance the content of the lecture by touching on the relationship between this lecture and adjacent subjects such as marketing theory and brand theory.
At the request of students, we will also invite business people who are involved in consumer behavior theory as guest speakers.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション、消費者行動研究におけるアプローチ
2 消費者が受ける影響要因、消費者の個人特性
3 消費者の関与
4 消費者の問題認識、欲求、動機
5 消費者の情報探索
6 消費者の知識と記憶
7 消費者の知覚
8 消費者の態度
9 クチコミ(ネット上を含め)の影響
10 消費者が他者や集団の影響(1)
11 消費者が他者や集団の影響(2)
12 ゲスト・スピーカーによる、ビジネスで実践される消費者行動研究(1)
13 ゲスト・スピーカーによる、ビジネスで実践される消費者行動研究(2)
14 ゲスト・スピーカーによる、ビジネスで実践される消費者行動研究(3)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

参考図書、課題図書については、適宜紹介します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 90
平常点 (In-class Points)10 受講後課題(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
使用する教材については全て、講義前にCanvas LMS上で配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 田中洋 『消費者行動論体系』 中央経済社 2008 4502662305
2 青木幸弘ほか 『消費者行動論―マーケティングとブランド』 有斐閣アルマ 2012 4641124639
3 平久保仲人 『消費者行動論』 ダイヤモンド社 2005 4478502544

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

実務家のゲストスピーカーを招聘予定である。

【注意事項 / Notice】