日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA200/HA200HA200 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
消費者が受ける影響と購買行動 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2020年度以降入学者対象 |
The goal is to master the basic theories and frameworks of the mechanisms of our consumption, especially from the point of view of consumer behaviour and consumer psychology.
The content of the course will be based on theoretical perspectives from (social) psychology and sociology to understand consumer behavior. In doing so, we plan to balance the content of the lecture by touching on the relationship between this lecture and adjacent subjects such as marketing theory and brand theory.
At the request of students, we will also invite business people who are involved in consumer behavior theory as guest speakers.
1 | イントロダクション、消費者行動研究におけるアプローチ |
2 | 消費者が受ける影響要因、消費者の個人特性 |
3 | 消費者の関与 |
4 | 消費者の問題認識、欲求、動機 |
5 | 消費者の情報探索 |
6 | 消費者の知識と記憶 |
7 | 消費者の知覚 |
8 | 消費者の態度 |
9 | クチコミ(ネット上を含め)の影響 |
10 | 消費者が他者や集団の影響(1) |
11 | 消費者が他者や集団の影響(2) |
12 | ゲスト・スピーカーによる、ビジネスで実践される消費者行動研究(1) |
13 | ゲスト・スピーカーによる、ビジネスで実践される消費者行動研究(2) |
14 | ゲスト・スピーカーによる、ビジネスで実践される消費者行動研究(3) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考図書、課題図書については、適宜紹介します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 90 | |
平常点 (In-class Points) | 10 |
受講後課題(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用する教材については全て、講義前にCanvas LMS上で配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田中洋 | 『消費者行動論体系』 | 中央経済社 | 2008 | 4502662305 |
2 | 青木幸弘ほか | 『消費者行動論―マーケティングとブランド』 | 有斐閣アルマ | 2012 | 4641124639 |
3 | 平久保仲人 | 『消費者行動論』 | ダイヤモンド社 | 2005 | 4478502544 |
実務家のゲストスピーカーを招聘予定である。
私たちの消費のメカニズムについて、その基本的な理論や枠組みを習得することを目標としている。
The goal is to master the basic theories and frameworks of the mechanisms of our consumption, especially from the point of view of consumer behaviour and consumer psychology.
授業内容は、(社会)心理学および社会学を中心とした理論的視点から消費者行動がどのようになっているか、講義を進めていく。その際には、マーケティング論やブランド論など、本講義と隣接する科目との関係にふれる事でバランスのとれた内容とする予定である。
The content of the course will be based on theoretical perspectives from (social) psychology and sociology to understand consumer behavior. In doing so, we plan to balance the content of the lecture by touching on the relationship between this lecture and adjacent subjects such as marketing theory and brand theory.
At the request of students, we will also invite business people who are involved in consumer behavior theory as guest speakers.
1 | イントロダクション、消費者行動研究におけるアプローチ |
2 | 消費者が受ける影響要因、消費者の個人特性 |
3 | 消費者の関与 |
4 | 消費者の問題認識、欲求、動機 |
5 | 消費者の情報探索 |
6 | 消費者の知識と記憶 |
7 | 消費者の知覚 |
8 | 消費者の態度 |
9 | クチコミ(ネット上を含め)の影響 |
10 | 消費者が他者や集団の影響(1) |
11 | 消費者が他者や集団の影響(2) |
12 | ゲスト・スピーカーによる、ビジネスで実践される消費者行動研究(1) |
13 | ゲスト・スピーカーによる、ビジネスで実践される消費者行動研究(2) |
14 | ゲスト・スピーカーによる、ビジネスで実践される消費者行動研究(3) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考図書、課題図書については、適宜紹介します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 90 | |
平常点 (In-class Points) | 10 |
受講後課題(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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使用する教材については全て、講義前にCanvas LMS上で配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 田中洋 | 『消費者行動論体系』 | 中央経済社 | 2008 | 4502662305 |
2 | 青木幸弘ほか | 『消費者行動論―マーケティングとブランド』 | 有斐閣アルマ | 2012 | 4641124639 |
3 | 平久保仲人 | 『消費者行動論』 | ダイヤモンド社 | 2005 | 4478502544 |
実務家のゲストスピーカーを招聘予定である。