日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Tourism
Course Code HA300
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRS3300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2020年度以降入学者対象

【Course Objectives】

Through this course, students will be able to
1. Learn about the concept of heritage and the World Heritage system.
2. Understand the relationship between heritage and tourism from multiple perspectives by learning various examples.
3. Analyse current issues related to heritage in contemporary society.

【Course Contents】

Heritage, as represented by the World Heritage sites, has been attracting more and more attention as a tourism resource for learning about nature, history, and culture, and its preservation and protection is being promoted in many parts of the world. However, the concept and content of heritage, as well as practices related to the preservation and protection of heritage vary from one county to another, influenced by the historical and socio-cultural background of each country.
In this course, we will focus on various types of heritage, not limited to the World Heritage sites, and take up examples of heritage tourism both in Japan and abroad to further understand the relationship between heritage and tourism. The significance of heritage for contemporary society will also be discussed.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:ヘリテージとは
2 資源化されるヘリテージ
3 ヘリテージをめぐる制度
4 ヘリテージと地域社会①日本の事例
5 ヘリテージと地域社会②英国の事例
6 ヘリテージと地域社会③中国の事例
7 産業遺産①イギリスの事例
8 産業遺産②日本の事例(映像視聴)
9 ディスカッション:産業遺産
10 食のヘリテージ化①欧州の事例
11 食のヘリテージ化②中国の事例
12 負の遺産とダークツーリズム
13 革命の遺産とレッドツーリズム
14 まとめ・最終テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業内容への理解を深めるため、授業中に関連参考文献や新聞記事、ウェブサイトなどを紹介するので、授業後に読んでおくこと(一部英文資料あり)。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への取り組み態度(20%)
課題の提出(40%)
最終テスト(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定なし。随時、紹介・配布いたします。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 木村至聖 (編集), 森久聡 (編集) 社会学で読み解く文化遺産ー新しい研究の視点とフィールド 新曜社 2020
2 ロドニー・ハリソン (著), 木村至聖 (翻訳), 田中英資 (翻訳), 平井健文 (翻訳), & 1 その他 文化遺産といかに向き合うのか:「対話的モデル」から考える持続可能な未来 ミネルヴァ書房 2023
3 小川 伸彦 (著), 脇田 健一 (著), アンリ・ピエール ジュディ (著), 山 泰幸 (著), & 3 その他 文化遺産の社会学―ルーヴル美術館から原爆ドームまで 新曜社 2002
その他 (Others)
随時、紹介・配布いたします。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】