日本語 English
| 開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
| 科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
| 科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA303/HA303HA303 |
| テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
| 授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
| 授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
| 授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
| 校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
| 学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
| 曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
| 単位/ CreditsCredits |
22 |
| 科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS2100 |
| 使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
| 履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
| 配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
| 先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
| 他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
| 履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
| オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
| 学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
| 備考/ NotesNotes |
2020年度以降入学者対象 |
The goals of this class are to
(1) explain the basic concepts, approaches, and techniques related to Regional Management
(2) describe, in concrete terms, the background, characteristics, and challenges of various case studies
(3) express your opinion about future directions and methods of Regional Management from multiple perspectives
In this course, students will acquire the knowledge, perspectives, and techniques necessary to conceptualize and implement “Regional Management.” The aim is to develop the ability to think concretely about how to address local issues and determine what actions should be taken. Through lectures and presentations among peers, students will learn various case studies.
| 1 | イントロダクション:「地域経営」とは何か? Introduction: What Is “Regional Management”? |
| 2 | 地域経営の歴史(1):成長時代における地域の経営 History of Regional Management (1): Approaches During the Growth Era |
| 3 | 地域経営の歴史(2):人口減少時代における地域の経営 History of Regional Management (2): Approaches in the Era of Population Decline |
| 4 | 地域資源(1):自然環境 Regional Resources (1): Natural Environment |
| 5 | 地域資源(2):文化、社会組織 Regional Resources (2): Culture and Social Organizations |
| 6 | 地域経営の担い手(1) Stakeholders in Regional Management (1) |
| 7 | 地域経営の担い手(2) Stakeholders in Regional Management (2) |
| 8 | 地域経営の財源と地域の経済 Finance for Regional Management and the Local Economy |
| 9 | 地域のプロモーション Regional Promotion |
| 10 | 地域経営のプロセス(1) Process of Regional Management (1) |
| 11 | 地域経営のプロセス(2) Process of Regional Management (2) |
| 12 | 地域経営の評価 Evaluation of Regional Management |
| 13 | 学生による発表(グループ内発表とグループディスカッション) Student Presentations |
| 14 | 総括:レポート・発表の振り返りと講義全体の総括 Conclusion |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業のテーマに関連する事例や仕組みを調べること。授業後に指示する課題に取り組むこと。
Investigate cases and systems related to the lesson’s theme, and work on the assignments given after class.
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業で指示したミニレポート(50%) レポート(40%) 発表(10%) |
| 備考 (Notes) | ||
なし/None
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 日本建築学会編 | 都心周縁コミュニティの再生術 : 既成市街地への臨床学的アプローチ | 学芸出版社 | 2021 | 9784761528010 |
| 2 | 武田重昭・佐久間康富・阿部大輔・杉崎和久 ほか | 小さな空間から都市をプランニングする | 学芸出版社 | 2019 | 9784761526986 |
第13回(学生同士の発表や議論)には、PCを持参してください。
・地域経営に関する基本的な概念や考え方、技術を説明できること。
・さまざまな事例について、その成り立ちや特徴、課題を具体的に説明できること。
・これからの地域経営のあり方やすすめ方について、自らの考えを多様な視点から具体的に述べることができること。
The goals of this class are to
(1) explain the basic concepts, approaches, and techniques related to Regional Management
(2) describe, in concrete terms, the background, characteristics, and challenges of various case studies
(3) express your opinion about future directions and methods of Regional Management from multiple perspectives
本授業では、「地域経営」のあり方とすすめ方に関する知識と考え方、技術を習得します。地域の課題を解決するためにどうすればよいか、どう動けばよいか、具体的に考えられるようになることを目指しています。講義や学生同士の発表を通じて、さまざまな事例に触れることができるようにします。
In this course, students will acquire the knowledge, perspectives, and techniques necessary to conceptualize and implement “Regional Management.” The aim is to develop the ability to think concretely about how to address local issues and determine what actions should be taken. Through lectures and presentations among peers, students will learn various case studies.
| 1 | イントロダクション:「地域経営」とは何か? Introduction: What Is “Regional Management”? |
| 2 | 地域経営の歴史(1):成長時代における地域の経営 History of Regional Management (1): Approaches During the Growth Era |
| 3 | 地域経営の歴史(2):人口減少時代における地域の経営 History of Regional Management (2): Approaches in the Era of Population Decline |
| 4 | 地域資源(1):自然環境 Regional Resources (1): Natural Environment |
| 5 | 地域資源(2):文化、社会組織 Regional Resources (2): Culture and Social Organizations |
| 6 | 地域経営の担い手(1) Stakeholders in Regional Management (1) |
| 7 | 地域経営の担い手(2) Stakeholders in Regional Management (2) |
| 8 | 地域経営の財源と地域の経済 Finance for Regional Management and the Local Economy |
| 9 | 地域のプロモーション Regional Promotion |
| 10 | 地域経営のプロセス(1) Process of Regional Management (1) |
| 11 | 地域経営のプロセス(2) Process of Regional Management (2) |
| 12 | 地域経営の評価 Evaluation of Regional Management |
| 13 | 学生による発表(グループ内発表とグループディスカッション) Student Presentations |
| 14 | 総括:レポート・発表の振り返りと講義全体の総括 Conclusion |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業のテーマに関連する事例や仕組みを調べること。授業後に指示する課題に取り組むこと。
Investigate cases and systems related to the lesson’s theme, and work on the assignments given after class.
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業で指示したミニレポート(50%) レポート(40%) 発表(10%) |
| 備考 (Notes) | ||
なし/None
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 日本建築学会編 | 都心周縁コミュニティの再生術 : 既成市街地への臨床学的アプローチ | 学芸出版社 | 2021 | 9784761528010 |
| 2 | 武田重昭・佐久間康富・阿部大輔・杉崎和久 ほか | 小さな空間から都市をプランニングする | 学芸出版社 | 2019 | 9784761526986 |
第13回(学生同士の発表や議論)には、PCを持参してください。