日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA304/HA304HA304 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2020年度以降入学者対象 |
The purpose is to be able to understand the local community from multiple perspectives.
Here in Japan, various systems and organizations have been put in place to support local communities. On the other hand, local communities are truly diverse. While each community is diverse, it is also diverse within the community. In this lecture, we will acquire knowledge of each local community while referring to cases from various parts of Japan as appropriate. At the same time, the aim is to broaden the perspectives of the participants in order to perceive the local community from multiple angles.
Requests submission of reaction papers as appropriate.
1 | イントロダクション |
2 | 地域社会学の系譜 |
3 | 地域社会を支える制度や組織(1)中央集権の視点から |
4 | 地域社会を支える制度や組織(2)地方分権の視点から |
5 | 地域社会と地方自治体:条例 |
6 | 地域の歴史(1)客観的な地域社会 |
7 | 地域の歴史(2)主観的な地域社会 |
8 | 東京から遠く離れた地域(1)前近代性の取り扱い |
9 | 東京から遠く離れた地域(2)発展性の取り扱い |
10 | 地域社会の内外(1)河川がつなぐ二つの地域社会 |
11 | 地域社会の内外(2)分断された一つの地域社会 |
12 | 阪神淡路大震災(1)危機と対応 |
13 | 阪神淡路大震災(2)被災当事者(講義担当者)の声を聞く |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義に関する書籍等を読み、関連するニュースなどを収集すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 複数回のリアクションペーパー(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本講義は、地域社会を多角的に捉えられるようになることが目的である。
The purpose is to be able to understand the local community from multiple perspectives.
私たちは、地域社会に住んでいる。ここ日本において、地域社会を支えるべく様々な制度や組織が整えられてきた。他方で、地域社会とは実に多様なものである。地域社会ごとに多種多様であると同時に、地域社会内部もまた多様である。本講義では、日本各地の事例を適宜参照しながら、それぞれの地域社会の知識を得る。それと同時に、地域社会を多角的に捉えるために受講者の視野を広げることが狙いである。
適宜リアクションペーパーの提出を求める。
Here in Japan, various systems and organizations have been put in place to support local communities. On the other hand, local communities are truly diverse. While each community is diverse, it is also diverse within the community. In this lecture, we will acquire knowledge of each local community while referring to cases from various parts of Japan as appropriate. At the same time, the aim is to broaden the perspectives of the participants in order to perceive the local community from multiple angles.
Requests submission of reaction papers as appropriate.
1 | イントロダクション |
2 | 地域社会学の系譜 |
3 | 地域社会を支える制度や組織(1)中央集権の視点から |
4 | 地域社会を支える制度や組織(2)地方分権の視点から |
5 | 地域社会と地方自治体:条例 |
6 | 地域の歴史(1)客観的な地域社会 |
7 | 地域の歴史(2)主観的な地域社会 |
8 | 東京から遠く離れた地域(1)前近代性の取り扱い |
9 | 東京から遠く離れた地域(2)発展性の取り扱い |
10 | 地域社会の内外(1)河川がつなぐ二つの地域社会 |
11 | 地域社会の内外(2)分断された一つの地域社会 |
12 | 阪神淡路大震災(1)危機と対応 |
13 | 阪神淡路大震災(2)被災当事者(講義担当者)の声を聞く |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義に関する書籍等を読み、関連するニュースなどを収集すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 複数回のリアクションペーパー(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None