日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HA333
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.3
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Credits 2
Course Number TRS3100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

We use many services in the course of our daily lives, such as riding a train, eating at a restaurant, dropping clothing off at the dry cleaners, staying at a hotel, getting a haircut at a salon, learning at a school, going to a hospital, etc. The aim of this course is to understand how such services are created, used, and evaluated, what kind of mechanisms companies are creating and arranging in order to provide service that satisfies the customer, the characteristics of familiar services, and basic topics used in business.

【Course Contents】

In this course, we will focus on themes such as “What is good service?” “How can I provide service that satisfies the customer?” and “How can I get customer loyalty?” We will cover familiar case studies to learn the basic perspective and issues of service management.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 サービス・マネジメントを学ぶにあたって
2 サービスはモノとどう違う?(サービスの特性について理解しよう)
3 サービスの「決定的瞬間」とは?(サービスが生まれ、提供される場:サービス・エンカウンター)
4 サービス提供のしくみを“劇場”に例えると・・?(システムとしてのサービス)
5 サービスの「よさ」はどう決まる?(サービス・クオリティ)
6 満足度は継続利用につながるか?(顧客満足と顧客ロイヤルティ)
ES(従業員満足)なくしてCS(顧客満足)なし!(サービス・プロフィット・チェーン)
7 サービスの特性は利点か欠点か?(サービスの「工業化」と「個客化」)
8 質の高いサービスを生み出す“現場力”を高める仕組みとは?(エンパワーメント、「逆さまのピラミッド」)
9 需要の“波”にどう対応する?(サービスの需給マッチング)
最大収容力と適正収容力はどう違う?
10 LCCを好む人、好まない人(顧客の知覚コストと知覚価値)
11 サービスの価格をどう決める?(様々な価格設定の方法)
12 客単価と稼働率、どちらが大事?(イールド・マネジメント)
13 顧客の苦情にどう対応する?(サービス・リカバリー)
14 サービス・ビジネスの現代的課題
・シェアリングエコノミーと新たなサービス・ビジネス
・ホスピタリティ・ビジネスの“稼ぐ力”と“働く魅力”を高める

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

皆さんのまわりにはサービスを考えるための「生きた教材」があふれています。電車やバスに乗る時,カフェでコーヒーを飲んだり,ファストフードやファミレスで食事をする時,旅行に行ったり,ホテルに泊る時,風邪をひいて病院に行った時・・・「よいサービスってなんだろう」「利用者に満足してもらい,また利用してもらうにはどんな工夫をすればよいのだろう」・・・そんなことをチョッと考えてみてください。常に現実に目を向け,講義や文献で学んだ知識と,身近な事例や体験を結びつけて考えてみることで,サービス・マネジメントをよりイキイキと学ぶことができるはずです。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 80
平常点 (In-class Points)20 授業内課題、リアクションペーパー等(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】