日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA344/HA344HA344 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(前半)ツーリズム×経営 (後半)現役社長・経営者ライブ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月1/Mon.1 Mon.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
With the goal of developing "Human Resources" who will play key roles as managers in the travel and tourism industry in the future, this course aims to provide participants with an understanding of the management and functional strategies, current status and issues, responses to environmental changes, and future prospects of the travel industry and tourism-related businesses. The participants will learn firsthand about the "excitement” and “passion" of business through direct messages from executives/core personnel who are involved in real businesses. At the same time, the course will also present the view of the real world of work and society, so that participants will be able to acquire the essential knowledge and thinking required for job hunting and as a member of society in the future.
This course will analyze the changes in the market environment of the travel and tourism industry and the specific Management strategies, Financial strategies, HR strategies, Brand strategies of travel agencies, and Tourism-related business management in response to these changes.
In the first half of the course, the President&CEO of “JTB Corp.”, Japan's largest travel agency, as well as other executives and business managers of JTB Group will provide direct explanations based on specific, real-life examples, and examine issues related to each field, responses to changes in the environment, and future prospects from a management perspective. The last half of the course is called "Active Presidents/Executives Live," and guest lecturers, such as current presidents and executives, are invited to talk about corporate strategies and corporate management in tourism-related businesses, as well as to explore the human aspects of the presidents and executives themselves, mainly through question-and-answer sessions.
If you have taken the Travel Industry course, it is easier to deepen your understanding.
1 | ガイダンス講義 |
2 | 旅行業のSDGs |
3 | JTB代表取締役社長×学生のQ&Aセッション ゲスト講師:(株)JTB代表取締役社長執行役員 山北 栄二郎 氏 |
4 | 旅行会社における経営戦略 |
5 | 旅行会社における財務戦略 |
6 | 旅行会社におけるHR(人財)戦略 |
7 | 旅行会社におけるブランド戦略 |
8 | ツーリズム関連ビジネスの経営(限界集落から豊かな循環型社会を目指す) |
9 | ツーリズム関連ビジネスの経営(事業再生とマーケティング) |
10 | ツーリズム関連ビジネスの経営(観光サービスとアクティビティ) |
11 | ツーリズム関連ビジネスの経営(新規事業開発) |
12 | ツーリズム関連ビジネスの経営(出版事業) |
13 | ツーリズム関連ビジネスの経営(商事事業) |
14 | 理解度の確認 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に随時指示・紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
出席・授業への取り組み(30%) リアクションペーパーの内容(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
ゲスト講師のスケジュール都合により講義内容が前後する場合がある。
将来、旅行産業、観光産業において経営者など中核的な役割を担う「人財」の育成を目標として、特に旅行産業及び旅行関連産業の経営戦略・機能別戦略の概要、現状と課題、環境変化への対応、将来への展望などを理解する。そしてリアルなビジネスに携わる経営者・実務責任者がメッセージを直接伝えることで「ビジネスの面白さ」「情熱」を直に学んでもらうのと同時に実社会の職業観、社会観も提示し、就活や今後の社会人として必須の心得・考え方も体得してもらう。
With the goal of developing "Human Resources" who will play key roles as managers in the travel and tourism industry in the future, this course aims to provide participants with an understanding of the management and functional strategies, current status and issues, responses to environmental changes, and future prospects of the travel industry and tourism-related businesses. The participants will learn firsthand about the "excitement” and “passion" of business through direct messages from executives/core personnel who are involved in real businesses. At the same time, the course will also present the view of the real world of work and society, so that participants will be able to acquire the essential knowledge and thinking required for job hunting and as a member of society in the future.
旅行産業、ツーリズム産業のマーケット環境の変化とそれに対応する旅行会社の具体的な経営戦略、財務戦略、人事戦略、ブランド戦略及びツーリズム関連ビジネスの経営などを分析する。
コース前半は、日本最大の旅行会社である(株)JTBの代表取締役社長を始めとしたJTBグループの経営者、実務責任者が具体的、実態的事例に基づき直接解説し、各分野に関する課題、環境変化への対応、将来展望などを経営者の視点から考察する。コース後半は、「現役社長・経営者ライブ」と銘打ち、ツーリズム関連の様々な企業の現役社長・経営者をゲスト講師として招き、ツーリズム関連ビジネスの企業戦略や企業経営の舵取りについて語ると共に質疑応答を中心に社長・経営者自身の人間的な部分にも迫り、仕事に対する姿勢や考え方も学んでもらう。
旅行産業論を履修していると、理解を深めやすい。
This course will analyze the changes in the market environment of the travel and tourism industry and the specific Management strategies, Financial strategies, HR strategies, Brand strategies of travel agencies, and Tourism-related business management in response to these changes.
In the first half of the course, the President&CEO of “JTB Corp.”, Japan's largest travel agency, as well as other executives and business managers of JTB Group will provide direct explanations based on specific, real-life examples, and examine issues related to each field, responses to changes in the environment, and future prospects from a management perspective. The last half of the course is called "Active Presidents/Executives Live," and guest lecturers, such as current presidents and executives, are invited to talk about corporate strategies and corporate management in tourism-related businesses, as well as to explore the human aspects of the presidents and executives themselves, mainly through question-and-answer sessions.
If you have taken the Travel Industry course, it is easier to deepen your understanding.
1 | ガイダンス講義 |
2 | 旅行業のSDGs |
3 | JTB代表取締役社長×学生のQ&Aセッション ゲスト講師:(株)JTB代表取締役社長執行役員 山北 栄二郎 氏 |
4 | 旅行会社における経営戦略 |
5 | 旅行会社における財務戦略 |
6 | 旅行会社におけるHR(人財)戦略 |
7 | 旅行会社におけるブランド戦略 |
8 | ツーリズム関連ビジネスの経営(限界集落から豊かな循環型社会を目指す) |
9 | ツーリズム関連ビジネスの経営(事業再生とマーケティング) |
10 | ツーリズム関連ビジネスの経営(観光サービスとアクティビティ) |
11 | ツーリズム関連ビジネスの経営(新規事業開発) |
12 | ツーリズム関連ビジネスの経営(出版事業) |
13 | ツーリズム関連ビジネスの経営(商事事業) |
14 | 理解度の確認 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に随時指示・紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
出席・授業への取り組み(30%) リアクションペーパーの内容(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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特になし |
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜紹介する。 |
ゲスト講師のスケジュール都合により講義内容が前後する場合がある。