日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA348/HA348HA348 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
You will come to understand that a landscape is not just its scenery but a phenomenon of interaction between people and environments. After learning about the various relationships between people and societies who create landscapes and their environment, we will consider various issues related to preservation of landscapes and the environment in relation to tourism.
After reviewing various concepts related to landscapes, along with landscapes concepts related to tourism, I will introduce analysis and evaluation methods, as well as design and preservation methods from the point of view of spatial/regional planning theory. In addition, we will divide natural landscapes, urban landscapes, agricultural village landscapes, fishing village landscapes, etc. into specific spaces, and consider the current situation and issues surrounding them with regard to people’s lives, especially when it comes to tourism and recreation. I will also introduce the position of landscape concepts in environmental ethics.
1 | イントロダクション(環境・景観・風景) |
2 | 景観概念の多義性 |
3 | 景観の評価 |
4 | 景観の知覚 |
5 | 景観のデザイン |
6 | 景観保全の計画 |
7 | 景観保全の制度 |
8 | 自然景観 |
9 | 都市景観 |
10 | 農山村景観 |
11 | 漁村・港湾景観 |
12 | 文化的景観・産業景観 |
13 | 環境倫理と景観 |
14 | 観光と景観(風景観の変遷) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
リアクションペーパーによる質問等へのフィードバック |
授業時に必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。レジュメを配布 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の中で紹介 |
景観や風景(ランドスケープ)が単なる景色ではなく,人間と環境との間の「現象」であることを理解し,景観・風景を成り立たせる人間および社会と環境との諸関係について学んだ上で,観光と関連した景観保全および環境保全に関わる諸課題を知り,考察する。
You will come to understand that a landscape is not just its scenery but a phenomenon of interaction between people and environments. After learning about the various relationships between people and societies who create landscapes and their environment, we will consider various issues related to preservation of landscapes and the environment in relation to tourism.
多様な景観概念に触れた上で,観光に関わる景観・ランドスケープ概念に沿いつつ,空間計画論的な立場から,景観の分析・評価およびデザインや保全の方法について紹介する。また自然景観,都市景観,農山村景観,漁村景観など,具体的対象空間に分けて,人々の生活,特に観光・レクリエーションとの関わりについて現状や課題を考察する。また環境倫理学における景観概念の位置づけについても紹介する。
After reviewing various concepts related to landscapes, along with landscapes concepts related to tourism, I will introduce analysis and evaluation methods, as well as design and preservation methods from the point of view of spatial/regional planning theory. In addition, we will divide natural landscapes, urban landscapes, agricultural village landscapes, fishing village landscapes, etc. into specific spaces, and consider the current situation and issues surrounding them with regard to people’s lives, especially when it comes to tourism and recreation. I will also introduce the position of landscape concepts in environmental ethics.
1 | イントロダクション(環境・景観・風景) |
2 | 景観概念の多義性 |
3 | 景観の評価 |
4 | 景観の知覚 |
5 | 景観のデザイン |
6 | 景観保全の計画 |
7 | 景観保全の制度 |
8 | 自然景観 |
9 | 都市景観 |
10 | 農山村景観 |
11 | 漁村・港湾景観 |
12 | 文化的景観・産業景観 |
13 | 環境倫理と景観 |
14 | 観光と景観(風景観の変遷) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
リアクションペーパーによる質問等へのフィードバック |
授業時に必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。レジュメを配布 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の中で紹介 |