日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA358/HA358HA358 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合はN851教室の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS3200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:100人/ Capacity:100) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In light of the prolonged economic downturn since 2000, policy evaluations (administrative evaluations) have been introduced to national and local governments, who in turn are demanding more effective operations within limited budgets.
Currently the public sector demands personnel with the analytical skills to clearly understand socioeconomic conditions.
The goal of this course is to gain analytical abilities through lectures and seminars.
We will conduct seminars with the objective of learning basic statistics and analysis methods, and experience the importance of evidence in the policy field.
1 | ガイダンス、政策評価制度の意義、概要 |
2 | 統計基礎 |
3 | 統計演習1 |
4 | ゲストスピーカー1 |
5 | 統計演習2 |
6 | 地域特性分析演習1 |
7 | 地域特性分析演習2 |
8 | 中間テスト |
9 | ゲストスピーカー2 |
10 | 地理情報システム1 |
11 | 地理情報システム2 |
12 | ゲストスピーカー3 |
13 | 地理情報システム3 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で扱った演習は、復習したうえで出席する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内に行う中間テスト(30%) リアクションペーパー(30%) レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長谷川明彦 | データで読み解く被災地観光の可能性 | 大阪大学出版会 | 2017 | 9784872595680 |
2 | 後藤真太郎・谷謙二・酒井聡一・坪井塑太郎・加藤一郎 | MANDARAとExcellによる市民のためのGIS講座 | 古今書院 | 2013 | 9784772241625 |
WindowsPC(Excelの入ったPC、Mac不可)を使用する。
2000年以降の長引く景気低迷を背景に、国や自治体では政策評価(行政評価)が導入され、限られた予算の中で効果的な事業が求められるようになってきました。
今、行政の現場では、社会経済情勢を的確に把握するため、分析力を持つ人材が求められています。本講義では、講義と演習を通じて分析力を身に着けることを目標とします。
In light of the prolonged economic downturn since 2000, policy evaluations (administrative evaluations) have been introduced to national and local governments, who in turn are demanding more effective operations within limited budgets.
Currently the public sector demands personnel with the analytical skills to clearly understand socioeconomic conditions.
The goal of this course is to gain analytical abilities through lectures and seminars.
統計基礎及び分析手法を身に着けることを目的に演習を進め、政策現場におけるエビデンスの重要性を体感してもらいます。
We will conduct seminars with the objective of learning basic statistics and analysis methods, and experience the importance of evidence in the policy field.
1 | ガイダンス、政策評価制度の意義、概要 |
2 | 統計基礎 |
3 | 統計演習1 |
4 | ゲストスピーカー1 |
5 | 統計演習2 |
6 | 地域特性分析演習1 |
7 | 地域特性分析演習2 |
8 | 中間テスト |
9 | ゲストスピーカー2 |
10 | 地理情報システム1 |
11 | 地理情報システム2 |
12 | ゲストスピーカー3 |
13 | 地理情報システム3 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で扱った演習は、復習したうえで出席する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内に行う中間テスト(30%) リアクションペーパー(30%) レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長谷川明彦 | データで読み解く被災地観光の可能性 | 大阪大学出版会 | 2017 | 9784872595680 |
2 | 後藤真太郎・谷謙二・酒井聡一・坪井塑太郎・加藤一郎 | MANDARAとExcellによる市民のためのGIS講座 | 古今書院 | 2013 | 9784772241625 |
WindowsPC(Excelの入ったPC、Mac不可)を使用する。