日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HA362
Theme・Subtitle 新時代を創造する企業の戦略を探求する
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRS2100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

“What is strategy?” You will understand this through representative strategical theory and case studies of the tourism industry, etc. At the same time, you will learn the strategical thinking necessary to function in the workforce.

【Course Contents】

Japanese tourism industry is at a turning point in global competition and new lifestyle. In this course, we will consider the business opportunities presented by increase in foreign visitors to Japan while conducting participatory classes that combine an understanding of representative strategical theory with major tourism and service industry-related case studies.
We will invite key persons from top companies in the tourism, advertising, and media fields, etc. who oversee their company’s strategy as guest speakers, and through experience of the latest corporate strategy, students will be given an advantageous opportunity to think about their future.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション(戦略とは何か)
2 第4次産業革命とポストコロナの環境変化
3 戦略の構想(理念とビジョン)
4 戦略の構築(マーケット環境と経営資源)
5 成長戦略
6 ゲストセッション①
7 競争戦略
8 ケーススタディ(業界内競争から異業種競争へ)
9 リソースベーストビュー(資源ベースの戦略)
10 ゲストセッション②
11 ビジネスモデルとイノベーション
12 ケーススタディ(フリービジネスモデル)
13 プラットフォーム戦略とビジョナリーカンパニー
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
ゲストセッション、グループワークなどアクティブラーニングを活用した双方向型の授業を展開する。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

教科書及び参考資料(講義内で配布)を熟読のうえ講義に参加すること。
講義後は原則として、毎回コメントシートの提出の提出を求める。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
出席・授業への取り組み・発表(30%)
講義内レポート(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 遠藤功 「経営戦略の教科書」 光文社新書 2011

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 スコット・ギャロウエイ GAFA 東洋経済新報社 2018
2 沼上幹 わかりやすいマーケティング戦略 有斐閣パルマ 2010
3 竹中平蔵 第4次産業革命 PHPビジネス新書 2017
その他 (Others)
通常講義内に随時紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

経営学・マーケティング関連及びツーリズム産業への興味・関心が高いこと。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

毎回の講義資料をPDFにて配布するため、PCを持参することが望ましい。(ただし、必須ではない)

【その他 / Others】

講義では、日本を代表する業界トップ企業(観光・広告・地域マネジメント等)の最前線で活躍するキーマンをゲストに迎え、企業人のリアルな考え方と実践を学び、受講者との交流の場を提供する。

【注意事項 / Notice】