日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA363/HA363HA363 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will come to understand what should be the aim of planning for tourism to create better tourist destinations, and will learn planning techniques.
In the pursuit of sustainable tourism, what concepts should a community use to create their goals, and what procedures should they implement to achieve them? Furthermore, what areas should be targeted to create an attractive community? In this course, we will cover the meaning and significance of tourism planning, and lectures will go over basic skills for planning strategy.
1 | 講義計画等の説明 |
2 | 観光計画の定義付け・意義 |
3 | 観光計画の基本概念 |
4 | 観光資源(1) |
5 | 観光資源(2) |
6 | 観光計画の実例(1) |
7 | 観光計画の実例(2) |
8 | 観光計画の構成 |
9 | プランニングの主体とプロセス |
10 | 現状の把握・分析 |
11 | コンセプトづくり・施策の立案 |
12 | 観光計画の実例(3)(ゲストスピーカー) |
13 | 観光計画の実例(4)(ゲストスピーカー) |
14 | 観光と地域 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
観光地に訪れる際に、様々な観点から現地の状況を把握し、自分なりの課題の発見に努めること。授業中に触れる内容とその課題とを付き合わせて、解決方法を検討すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
適宜授業中に求める提出物(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜資料を配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に適宜紹介する。 |
観光を計画するとはどういうことか、またよりよい観光地づくりとは何を目指すことか、といったことについて理解するとともに、計画技法を身につける。
Students will come to understand what should be the aim of planning for tourism to create better tourist destinations, and will learn planning techniques.
持続可能な観光の実現のために、地域はどのようなコンセプトのもと目標を立て実現に向けた手段を講じていくべきか。また、魅力的な地域づくりのために、どのような項目がその対象となるか。本講義では観光計画の意味・意義について論ずるとともに、計画策定の基礎的な技術について講義を行う。
In the pursuit of sustainable tourism, what concepts should a community use to create their goals, and what procedures should they implement to achieve them? Furthermore, what areas should be targeted to create an attractive community? In this course, we will cover the meaning and significance of tourism planning, and lectures will go over basic skills for planning strategy.
1 | 講義計画等の説明 |
2 | 観光計画の定義付け・意義 |
3 | 観光計画の基本概念 |
4 | 観光資源(1) |
5 | 観光資源(2) |
6 | 観光計画の実例(1) |
7 | 観光計画の実例(2) |
8 | 観光計画の構成 |
9 | プランニングの主体とプロセス |
10 | 現状の把握・分析 |
11 | コンセプトづくり・施策の立案 |
12 | 観光計画の実例(3)(ゲストスピーカー) |
13 | 観光計画の実例(4)(ゲストスピーカー) |
14 | 観光と地域 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
観光地に訪れる際に、様々な観点から現地の状況を把握し、自分なりの課題の発見に努めること。授業中に触れる内容とその課題とを付き合わせて、解決方法を検討すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
適宜授業中に求める提出物(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜資料を配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に適宜紹介する。 |