日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA393/HA393HA393 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
2階建てオープントップバス「スカイバス」を使ったナイトタイムエコノミー(夜間経済)活性化を目的とした商品企画及び販売促進策策定 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course offers a hands-on learning experience, particularly tailored to meet the distinct challenges faced by the tourism and travel industry in its post-COVID-19 recovery phase. By thinking about how to solve these challenges and how to tackle them through practical work, participants will acquire "practical views and ideas that can respond to changes in the environment and essential skills as a member of society", which will be useful in their respective workplaces after graduation.
Tourism, heralded as a pivotal industry of the 21st century, is currently navigating its resurgence following the challenges posed by the COVID-19 pandemic. This sector is garnering significant interest for its crucial role in addressing social issues both in Japan and internationally.
Our course will explore tourism as an instrument for resolving local social challenges, including inbound tourism. Participants will engage in group discussions focused on developing travel products and devising sales strategies tailored for the post-pandemic era, aiming to contribute to the resolution of societal issues through tourism.
The course is structured in three integrated phases: "Lecture" providing foundational knowledge and specific case studies on the topic, "Group Discussion" to further explore the lecture material, and "Presentation and Review".
We are planning course designs and sales promotion strategies to revitalize the nighttime economy in Tokyo using double-decker, open-top buses (Sky Buses).
The objective is to actively engage in product planning that addresses issues such as revitalizing the nighttime economy and mitigating the severe summer heat in Tokyo.
This course aims to let participants reach a level where they can actually work on product planning, then sell it to the market as travel products.
Once it is decided to launch these products in the market, we will explore various promotion strategies, including issuing Press Releases and utilizing social media for marketing purposes.
Through these activities, participants will acquire not only planning and proposal skills, but also practical and essential skills as businesspersons, such as teamwork and presentation skills.
As fieldwork, Sky Bus nighttime tour in Tokyo will be conducted on May 12th (Sunday).
Attendance at the fieldwork is strongly recommended.
Students are required to take the fall semester course "Travel Industry Seminar 1 (B)" consecutively.
1 | ガイダンス 自己紹介・グループ分け 講義:訪日インバウンド、スカイバスの事業概要説明及び商品企画・販売促進策策定に当たってのアドバイス |
2 | 講義:観光協会・観光施設からのナイトタイムエコノミー促進のプレゼンテーション |
3 | グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策 |
4 | グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策 |
5 | グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策 |
6 | グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策 |
7 | 中間発表:スカイバスの商品企画、販売促進策発表・講評 |
8 | グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策 |
9 | グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策 |
10 | 最終発表:スカイバスの商品企画、販売促進策発表・講評 |
11 | グループ討議:ニュースリリース案作成 ※販売が決まった際に必要となるニュースリリース(広報発表)案を作成する。 |
12 | 発表・全体討議:ニュースリリース案発表 |
13 | 全体討議・グループ討議:スカイバスの販売促進策・ガイドシナリオ検討 ※SNSを活用した実際の販売促進策、バス観光地の(車窓からの)ガイドシナリオを作成する。 |
14 | 全体討議・グループ討議:スカイバスの販売促進策・ガイドシナリオ検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に随時指示・紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・活動状況とグループ討議や発表での主体性・貢献度(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
ゲスト講師のスケジュール都合により講義内容が前後する場合がある。
新型コロナウィルスから回復ステージにある観光及び旅行の現場で起きている実態・課題に触れ、実務を通じ課題解決の方策や取り組み方を自ら考えることで、卒業後のそれぞれの現場で役立つ「環境変化に対応できる実践的なものの見方や考え方及び社会人としての必須のスキル」を身につける。
This course offers a hands-on learning experience, particularly tailored to meet the distinct challenges faced by the tourism and travel industry in its post-COVID-19 recovery phase. By thinking about how to solve these challenges and how to tackle them through practical work, participants will acquire "practical views and ideas that can respond to changes in the environment and essential skills as a member of society", which will be useful in their respective workplaces after graduation.
21世紀のリーディング産業と言われる観光(ツーリズム)産業は、現在、新型コロナウィルスによって生じた課題を乗り越え、回復局面に向かっている。また、国内外の抱える社会課題解決の手段として観光の果たす役割は大きく、注目度も高い。当演習では「社会課題の解決手段としての観光(訪日インバウンド領域含む)」に主眼を置き、コロナを乗り越え、観光を通じ社会課題を解決する旅行商品開発や販売促進策についてグループ討議を通じ検討する。
各テーマに関する基礎的な知識や具体的な事例を紹介する「講義」、講義を踏まえ少人数グループでディスカッションを行う「グループ討議」、グループ毎に検討した結果の「発表・講評(発表に対し現場のプロによる講評を行う)」という3つのステップを1セットとして授業展開する。検討テーマとしては、2階建てのオープントップバス(スカイバス)を使った東京都内のナイトタイムエコノミー(夜間経済)を活性化するための商品企画や販売促進策を予定している。
ナイトタイムエコノミー(夜間経済)活性化や東京の夏の猛暑対策などの課題解決を意識した商品企画の実務に実際に取り組み、旅行商品として実際にマーケットに販売できるレベルを目指す。実際に販売することが決まった暁にはニュースリリース(広報発表)やSNSを活用した販売促進策の検討まで行う。加えてチームワーク力やプレゼンテーション力などビジネスパーソンとしての実践的かつ必須のスキルも習得する。
5月12日(日)夕方(17:00-20:00)にナイトタイムエコノミー・コンテンツを体験するフィールドワーク(スカイバスの夜間都内試乗)を実施する。このフィールドワークへは極力参加すること。
秋学期科目「旅行産業演習1(B)」を連続して履修することが前提となる。
Tourism, heralded as a pivotal industry of the 21st century, is currently navigating its resurgence following the challenges posed by the COVID-19 pandemic. This sector is garnering significant interest for its crucial role in addressing social issues both in Japan and internationally.
Our course will explore tourism as an instrument for resolving local social challenges, including inbound tourism. Participants will engage in group discussions focused on developing travel products and devising sales strategies tailored for the post-pandemic era, aiming to contribute to the resolution of societal issues through tourism.
The course is structured in three integrated phases: "Lecture" providing foundational knowledge and specific case studies on the topic, "Group Discussion" to further explore the lecture material, and "Presentation and Review".
We are planning course designs and sales promotion strategies to revitalize the nighttime economy in Tokyo using double-decker, open-top buses (Sky Buses).
The objective is to actively engage in product planning that addresses issues such as revitalizing the nighttime economy and mitigating the severe summer heat in Tokyo.
This course aims to let participants reach a level where they can actually work on product planning, then sell it to the market as travel products.
Once it is decided to launch these products in the market, we will explore various promotion strategies, including issuing Press Releases and utilizing social media for marketing purposes.
Through these activities, participants will acquire not only planning and proposal skills, but also practical and essential skills as businesspersons, such as teamwork and presentation skills.
As fieldwork, Sky Bus nighttime tour in Tokyo will be conducted on May 12th (Sunday).
Attendance at the fieldwork is strongly recommended.
Students are required to take the fall semester course "Travel Industry Seminar 1 (B)" consecutively.
1 | ガイダンス 自己紹介・グループ分け 講義:訪日インバウンド、スカイバスの事業概要説明及び商品企画・販売促進策策定に当たってのアドバイス |
2 | 講義:観光協会・観光施設からのナイトタイムエコノミー促進のプレゼンテーション |
3 | グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策 |
4 | グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策 |
5 | グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策 |
6 | グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策 |
7 | 中間発表:スカイバスの商品企画、販売促進策発表・講評 |
8 | グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策 |
9 | グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策 |
10 | 最終発表:スカイバスの商品企画、販売促進策発表・講評 |
11 | グループ討議:ニュースリリース案作成 ※販売が決まった際に必要となるニュースリリース(広報発表)案を作成する。 |
12 | 発表・全体討議:ニュースリリース案発表 |
13 | 全体討議・グループ討議:スカイバスの販売促進策・ガイドシナリオ検討 ※SNSを活用した実際の販売促進策、バス観光地の(車窓からの)ガイドシナリオを作成する。 |
14 | 全体討議・グループ討議:スカイバスの販売促進策・ガイドシナリオ検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に随時指示・紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・活動状況とグループ討議や発表での主体性・貢献度(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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特になし。 |
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜紹介する。 |
ゲスト講師のスケジュール都合により講義内容が前後する場合がある。