日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HA393
Theme・Subtitle 2階建てオープントップバス「スカイバス」を使ったナイトタイムエコノミー(夜間経済)活性化を目的とした商品企画及び販売促進策策定
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.2
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Credits 2
Course Number TRS2200
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course offers a hands-on learning experience, particularly tailored to meet the distinct challenges faced by the tourism and travel industry in its post-COVID-19 recovery phase. By thinking about how to solve these challenges and how to tackle them through practical work, participants will acquire "practical views and ideas that can respond to changes in the environment and essential skills as a member of society", which will be useful in their respective workplaces after graduation.

【Course Contents】

Tourism, heralded as a pivotal industry of the 21st century, is currently navigating its resurgence following the challenges posed by the COVID-19 pandemic. This sector is garnering significant interest for its crucial role in addressing social issues both in Japan and internationally.
Our course will explore tourism as an instrument for resolving local social challenges, including inbound tourism. Participants will engage in group discussions focused on developing travel products and devising sales strategies tailored for the post-pandemic era, aiming to contribute to the resolution of societal issues through tourism.
The course is structured in three integrated phases: "Lecture" providing foundational knowledge and specific case studies on the topic, "Group Discussion" to further explore the lecture material, and "Presentation and Review".
We are planning course designs and sales promotion strategies to revitalize the nighttime economy in Tokyo using double-decker, open-top buses (Sky Buses).
The objective is to actively engage in product planning that addresses issues such as revitalizing the nighttime economy and mitigating the severe summer heat in Tokyo.
This course aims to let participants reach a level where they can actually work on product planning, then sell it to the market as travel products.
Once it is decided to launch these products in the market, we will explore various promotion strategies, including issuing Press Releases and utilizing social media for marketing purposes.
Through these activities, participants will acquire not only planning and proposal skills, but also practical and essential skills as businesspersons, such as teamwork and presentation skills.
As fieldwork, Sky Bus nighttime tour in Tokyo will be conducted on May 12th (Sunday).
Attendance at the fieldwork is strongly recommended.
Students are required to take the fall semester course "Travel Industry Seminar 1 (B)" consecutively.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
自己紹介・グループ分け
講義:訪日インバウンド、スカイバスの事業概要説明及び商品企画・販売促進策策定に当たってのアドバイス
2 講義:観光協会・観光施設からのナイトタイムエコノミー促進のプレゼンテーション 
3 グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策
4 グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策
5 グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策
6 グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策
7 中間発表:スカイバスの商品企画、販売促進策発表・講評
8 グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策
9 グループ討議:スカイバスの商品企画、販売促進策
10 最終発表:スカイバスの商品企画、販売促進策発表・講評
11 グループ討議:ニュースリリース案作成
※販売が決まった際に必要となるニュースリリース(広報発表)案を作成する。
12 発表・全体討議:ニュースリリース案発表
13 全体討議・グループ討議:スカイバスの販売促進策・ガイドシナリオ検討
※SNSを活用した実際の販売促進策、バス観光地の(車窓からの)ガイドシナリオを作成する。
14 全体討議・グループ討議:スカイバスの販売促進策・ガイドシナリオ検討

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時に随時指示・紹介する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席・活動状況とグループ討議や発表での主体性・貢献度(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特になし。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

ゲスト講師のスケジュール都合により講義内容が前後する場合がある。

【注意事項 / Notice】