日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HA394
Theme・Subtitle (前半)SDGs×観光まちづくり:茨城県 行方市の地域活性化プランの作成
(後半)音声アプリ「エモリップ」を利用した街歩き企画作成
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.2
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Credits 2
Course Number TRS2200
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course offers a hands-on learning experience, particularly tailored to meet the distinct challenges faced by the tourism and travel industry in its post-COVID-19 recovery phase.
By thinking about how to solve these challenges and how to tackle them through practical work, participants will acquire "practical views and ideas that can respond to changes in the environment and essential skills as a member of society", which will be useful in their respective workplaces after graduation.

【Course Contents】

Tourism, heralded as a pivotal industry of the 21st century, is currently navigating its resurgence following the challenges posed by the COVID-19 pandemic. This sector is garnering significant interest for its crucial role in addressing social issues both in Japan and internationally.
The main focus of this course will be on "tourism as a means of solving local social issues." The theme of social issues, especially "SDGs and tourism town planning," will be discussed through card games and group discussions. This is also an important theme in terms of the significance and role of tourism in the post-Corona era.
The class will consist of four steps: "Lecture" to introduce basic knowledge and specific examples of each theme, "Card Game" to learn about the theme in a fun and lively atmosphere, "Group Discussion" to discuss the lecture topics in small groups, and "Presentation and Review".
The first half will focus on "SDGs and tourism town planning: Creation and proposal of a regional development planning for Namegata City of Ibaraki Prefecture," while the last half will focus on "Planning and proposal of a town walking guide using the voice application "Emorip"".
Instead of past case studies, the participants will work on real cases in real time, formulate local revitalization plans that connect tourism/travel with solutions to social issues, and actually give their presentation to Namegata City and HAKUHODO Inc. Through these activities, participants will acquire not only planning and proposal skills, but also practical and essential skills as businesspersons, such as teamwork and presentation skills.
On Sunday September 29, fieldwork (one-day trip to Namegata City) will be conducted.
Attendance at the fieldwork is strongly recommended.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス及び講義:行方市の観光面における現状と課題
2 カードゲーム:「SDGs×観光まちづくり」ビジネスカードゲーム
※カードゲームを行いながら「観光まちづくり」について学習する 
3 講義:カードゲームの振り返りと観光まちづくりを考えるワークショップ
4 グループ討議:行方市の観光まちづくりプラン
5 グループ討議:行方市の観光まちづくりプラン
6 グループ討議:行方市の観光まちづくりプラン
7 中間発表:行方市の観光まちづくりプラン発表とレビュー
8 グループ討議:行方市の観光まちづくりプラン
9 グループ討議:行方市の観光まちづくりプラン
10 最終発表:行方市の観光まちづくりプラン発表とレビュー
11 講義:音声アプリ「エモリップ」を使った街歩き企画
12 グループ討議:エモリップを使った街歩き企画作成
13 グループ討議:エモリップを使った街歩き企画作成
14 最終発表:エモリップを使った街歩き企画発表とレビュー

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時に随時指示・紹介する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席・活動状況とグループ討議や発表での主体性・貢献度(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特になし。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】