日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA551/HA551HA551 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM2003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The objectives of this course are to understand the relationships and challenges between tourism promotion and heritage protection as a tourism resource, and the perspectives to solve these challenges, so as to gain basic knowledge which will be useful in the field of tourism promotion and heritage management.
The protection of heritage (such as World Heritage) has been promoted all over the world, while it is also utilised as one of the important tourism resources. The concept of “heritage” has evolved over the years, and cultural heritage now encompasses not only historic buildings and monuments but also various types of heritage including cultural landscape, intangible heritage, industrial heritage, all of which are used as tourism resources.
This class, through presentations and discussions based on literature readings, will focus on heritage – cultural heritage in particular – and considers what heritage is, the relationships between heritage and society, and what needs to be protected, whether they need to be protected, and if so, what exactly.
1 | オリエンテーション |
2 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
3 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
4 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
5 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
6 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
7 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
8 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
9 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
10 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
11 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
12 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
13 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題文献は必ず予習してから授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表、ディスカッションへの参加状況等を総合的に評価(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ロドニー・ハリソン | 文化遺産(ヘリテージ)といかに向き合うのか―「対話的モデル」から考える持続可能な未来 | ミネルヴァ書房 | 2023 | 9784623095476 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜提示する。 |
英語の文献も使用するため、英語の読解力が求められる。また、ディスカッションを重視するため、積極的に発言する意欲が期待されている。
観光促進と、観光資源の一つである遺産保護をめぐる課題、そしてその課題解決のための視点ついて理解し、観光開発や遺産保護の現場で役立つ基本的知識を身につける。
The objectives of this course are to understand the relationships and challenges between tourism promotion and heritage protection as a tourism resource, and the perspectives to solve these challenges, so as to gain basic knowledge which will be useful in the field of tourism promotion and heritage management.
世界遺産をはじめとする遺産は、世界各地で保護が促進されると共に、重要な観光資源の一つとして利用されている。保護の対象となる遺産の概念は年々変化し、文化遺産一つを取っても単なる歴史的建造物を指すだけでなく、文化的景観、無形遺産、産業遺産等さまざまな遺産を含むようになり、また、それらは観光資源として活用されている。
この授業では、文献講読を基にしたプレゼンテーションとディスカッションを通じて、遺産、その中でも特に文化遺産を取り上げ、遺産とは何か、遺産と社会の関係、そして我々は何を守らねばならないのか、そもそも守る必要があるのか、あるのであれば何を守るのか、について考える。
The protection of heritage (such as World Heritage) has been promoted all over the world, while it is also utilised as one of the important tourism resources. The concept of “heritage” has evolved over the years, and cultural heritage now encompasses not only historic buildings and monuments but also various types of heritage including cultural landscape, intangible heritage, industrial heritage, all of which are used as tourism resources.
This class, through presentations and discussions based on literature readings, will focus on heritage – cultural heritage in particular – and considers what heritage is, the relationships between heritage and society, and what needs to be protected, whether they need to be protected, and if so, what exactly.
1 | オリエンテーション |
2 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
3 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
4 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
5 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
6 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
7 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
8 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
9 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
10 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
11 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
12 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
13 | 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題文献は必ず予習してから授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表、ディスカッションへの参加状況等を総合的に評価(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ロドニー・ハリソン | 文化遺産(ヘリテージ)といかに向き合うのか―「対話的モデル」から考える持続可能な未来 | ミネルヴァ書房 | 2023 | 9784623095476 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜提示する。 |
英語の文献も使用するため、英語の読解力が求められる。また、ディスカッションを重視するため、積極的に発言する意欲が期待されている。