日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Tourism
Course Code HA551
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRM2003
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

The objectives of this course are to understand the relationships and challenges between tourism promotion and heritage protection as a tourism resource, and the perspectives to solve these challenges, so as to gain basic knowledge which will be useful in the field of tourism promotion and heritage management.

【Course Contents】

The protection of heritage (such as World Heritage) has been promoted all over the world, while it is also utilised as one of the important tourism resources. The concept of “heritage” has evolved over the years, and cultural heritage now encompasses not only historic buildings and monuments but also various types of heritage including cultural landscape, intangible heritage, industrial heritage, all of which are used as tourism resources.

This class, through presentations and discussions based on literature readings, will focus on heritage – cultural heritage in particular – and considers what heritage is, the relationships between heritage and society, and what needs to be protected, whether they need to be protected, and if so, what exactly.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション
3 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション
4 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション
5 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション
6 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション
7 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション
8 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション
9 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション
10 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション
11 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション
12 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション
13 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

課題文献は必ず予習してから授業に臨むこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表、ディスカッションへの参加状況等を総合的に評価(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ロドニー・ハリソン 文化遺産(ヘリテージ)といかに向き合うのか―「対話的モデル」から考える持続可能な未来 ミネルヴァ書房 2023 9784623095476

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で適宜提示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

英語の文献も使用するため、英語の読解力が求められる。また、ディスカッションを重視するため、積極的に発言する意欲が期待されている。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】