日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA603/HA603HA603 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
観光計画の心理学的・行動論的視点の涵養 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS3000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
By understanding the behavior and psychology of tourists and service providers, as well as studying the psychological and behavioral perspectives we should heed in promoting the destination planning from the standpoint of tourists, students will gain perspectives to understand tourism phenomena, and cultivate sensitivity.
Based on what the instructor covered in “Human Behavior in Tourism”, we plan to examine the role and importance of sensibility for the understanding of sightseeing phenomena, from the perspective of planning theory".
Lectures will be given using lecture materials and visual course materials. During class, students may be asked questions or may be asked to write and submit reaction papers.
1 | オリエンテーション |
2 | 観光とアメニティ1 |
3 | 観光とアメニティ2 |
4 | 視覚特性と景観体験1 |
5 | 視覚特性と景観体験2 |
6 | 観光における空間認知 |
7 | 自然観光の効果1 |
8 | 自然観光の効果2 |
9 | 五感を刺激する観光1 |
10 | 五感を刺激する観光2 |
11 | 「歩く観光」について1 |
12 | 「歩く観光」について2 |
13 | 観光における「感動」の分析 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
前回までの講義内容を確認し復習しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
とくに使用せず,毎時間講義資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 橋本俊哉 | 観光回遊論 | 風間書房 | 1997 | |
その他 (Others) | |||||
テーマごとの参考文献は講義資料にその都度記載する。 |
観光者・サービス提供者の行動・心理を理解するうえで,また観光者の立場からみた観光地づくりを進めるうえで理解しておくべき心理学的・行動論的な見方を実例に即して学ぶことを通して,現代社会における観光現象の役割や意義を理解するための視点を習得し,そのための感性を養う。
By understanding the behavior and psychology of tourists and service providers, as well as studying the psychological and behavioral perspectives we should heed in promoting the destination planning from the standpoint of tourists, students will gain perspectives to understand tourism phenomena, and cultivate sensitivity.
担当者による「観光行動論」の内容をふまえ,よりソフト面での計画論的な視点について,観光現象を理解するための感性の役割と重要性にふれつつ講述する予定である。
講義は講義資料と視覚教材を使用しつつ進める。講義中に質問したり,リアクションペーパーの作成・提出を求めることがある。
Based on what the instructor covered in “Human Behavior in Tourism”, we plan to examine the role and importance of sensibility for the understanding of sightseeing phenomena, from the perspective of planning theory".
Lectures will be given using lecture materials and visual course materials. During class, students may be asked questions or may be asked to write and submit reaction papers.
1 | オリエンテーション |
2 | 観光とアメニティ1 |
3 | 観光とアメニティ2 |
4 | 視覚特性と景観体験1 |
5 | 視覚特性と景観体験2 |
6 | 観光における空間認知 |
7 | 自然観光の効果1 |
8 | 自然観光の効果2 |
9 | 五感を刺激する観光1 |
10 | 五感を刺激する観光2 |
11 | 「歩く観光」について1 |
12 | 「歩く観光」について2 |
13 | 観光における「感動」の分析 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
前回までの講義内容を確認し復習しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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とくに使用せず,毎時間講義資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 橋本俊哉 | 観光回遊論 | 風間書房 | 1997 | |
その他 (Others) | |||||
テーマごとの参考文献は講義資料にその都度記載する。 |