日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HA615
Theme・Subtitle 観光・サービス・地域振興のマーケティング
~集客と満足の仕組みづくり~
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRM2003
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this seminar, we will comprehend familiar cases for the “hidden mechanisms” and “buying triggers” while fostering a “marketing mind,” or in other words, a way of looking at and thinking about various issues from a marketing perspective.

【Course Contents】

The research theme of this seminar is “Marketing for Tourism, Service, and Community Revitalization.” While learning the basic concept , approach and method of marketing, we will apply them to creating mechanisms to revitalize a community and creating mechanisms to attract and satisfy customers.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ①(テキストの学習とディスカッション)
2 課題レポートの発表とディスカッション①(マーケティングとは)
3 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ②(テキストの学習とディスカッション)
4 課題レポートの発表とディスカッション②(製品差別化)
5 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ③(テキストの学習とディスカッション)
6 課題レポートの発表とディスカッション③(市場細分化)
7 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ④(テキストの学習とディスカッション)
8 課題レポートの発表とディスカッション④(製品ライフサイクル)
9 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ⑤(テキストの学習とディスカッション)
10 課題レポートの発表とディスカッション⑤(ブランド)
11 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ⑥(テキストの学習とディスカッション)
12 課題レポートの発表とディスカッション⑥(サービス・マーケティング)
13 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ⑦(テキストの学習とディスカッション)
14 課題レポートの発表とディスカッション⑦(マーケティングの現代的課題)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

演習(ゼミナール)は,受講生が自ら問題意識を持って課題に取り組み,研究発表とディスカッションを行います。実りあるディスカッションとなるよう,発表の準備を入念に行うのはもちろんのこと,参加者全員に積極的な発言が求められます。
普段から社会やビジネスの現実に関心を持ち,情報収集を心がけましょう。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業における意欲・参加態度、発表の内容など(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 嶋 正・東 徹編著 『現代マーケティングの基礎知識[改訂版]』 創成社 2017年

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】