日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HA616
Theme・Subtitle 観光・サービス・地域振興のマーケティング
~集客と満足の仕組みづくり~
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRM2003
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this seminar, we will comprehend familiar cases for the “hidden mechanisms” and “buying triggers” while fostering a “marketing mind,” or in other words, a way of looking at and thinking about various issues from a marketing perspective.

【Course Contents】

The research theme of this seminar is “Marketing for Tourism, Service, and Community Revitalization.” While learning the basic concept, approach and method of marketing, we will apply them to creating mechanisms to revitalize a community and creating mechanisms to attract and satisfy customers.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ①(テキストの学習とディスカッション)
2 課題レポートの発表とディスカッション①(ヒット商品の研究1)
3 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ②(テキストの学習とディスカッション)
4 課題レポートの発表とディスカッション②(ヒット商品の研究2)
5 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ③(テキストの学習とディスカッション)
6 課題レポートの発表とディスカッション③(ヒット商品の研究3)
7 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ④(テキストの学習とディスカッション)
8 課題レポートの発表とディスカッション④(ヒット商品の研究4)
9 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ⑤(テキストの学習とディスカッション)
10 課題レポートの発表とディスカッション⑤(ヒット商品の研究5)
11 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ⑥(テキストの学習とディスカッション)
12 課題レポートの発表とディスカッション⑥(ヒット商品の研究6)
13 マーケティングの基本的な考え方・進め方を学ぶ⑦(テキストの学習とディスカッション)
14 課題レポートの発表とディスカッション⑦(ヒット商品の研究7)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

演習(ゼミナール)は,受講生が自ら問題意識を持って課題に取り組み,研究発表とディスカッションを行います。実りあるディスカッションとなるよう,発表の準備を入念に行うのはもちろんのこと,参加者全員に積極的な発言が求められます。
普段から社会やビジネスの現実に関心を持ち,情報収集を心がけましょう。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業における意欲・参加態度、発表の内容など(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 嶋 正・東 徹編著 『現代マーケティングの基礎知識[改訂版]』 創成社 2017年

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】