日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HA617
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.4
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Credits 2
Course Number TRM2003
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In addition to group work methods and presentation skills, students will understand the basic approach of tourism management.

【Course Contents】

Through group work to complete a business plan, students will understand the basic concepts of business management and learn about issues of innovation in the tourism field.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:観光というビジネス
2 観光経営学の基礎:市場をつくり出す企業活動
3 ビジネスプランニングの基礎:事業計画書の意味
4 観光経営学の基礎:価値形成のマネジメント
5 ビジネスプランニングの基礎:ビジネスコンセプトの作り方
6 観光経営学の基礎:価値実現のマネジメント
7 ビジネスプランニングの基礎:プロダクトとイノベーション
8 観光経営学の基礎:事業組織のマネジメント
9 ビジネスプランニングの基礎:ニーズとウォンツ
10 観光経営学の基礎:市場のメカニズム
11 ビジネスプランニングの基礎:資金計画と利益計画1
12 観光経営学の基礎:消費者行動の論理
13 ビジネスプランニングの基礎:資金計画と利益計画2
14 観光経営学の基礎:競争構造の理解

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

簿記論の基礎について知識が不足している学生は、各自で学修すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席・授業への取り組み(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
必要に応じてプリントを配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石井淳蔵/嶋口充輝/栗木契/余田拓郎 ゼミナール マーケティング入門 日本経済新聞出版社 2013

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】