日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA629/HA629HA629 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
空間の把握と理解 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM2003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Exercises are conducted to learn techniques for considering facilities and spaces offered for sightseeing.
In the spring semester, students will learn how to understand the spatial scale of buildings and open spaces, and the basics of sketch drawing and perspective drawing and model making. Students will have the opportunity to experience the space by visiting facilities and spaces near Tokyo and actually existing them there. After the field work students have to draw sketch and make model of the "places" that students actually visit.
1 | 本演習についてのオリエンテーションとメンバーの自己紹介 |
2 | 人体寸法 |
3 | 作図と製図の基礎 |
4 | 自室空間の平面図描画1 |
5 | 自室空間の平面図描画2 |
6 | 自室空間のパース描画1 |
7 | 自室空間のパース描画2 |
8 | 自室模型制作1 |
9 | 自室模型制作2 |
10 | 新座キャンパス内スケッチ1 |
11 | 新座キャンパス内スケッチ2 |
12 | 東京国立博物館見学 |
13 | 上野公園内の空間についてのビジュアルプレゼンテーション |
14 | 好きな建築サーベイと紹介プレゼンテーション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
定規を使って直線の引き方の練習、カッターを使って安全に紙を切る練習をしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業への取り組み(50%) 課題(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて適宜プリントを配付します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて適宜紹介します。 |
協調性、リーダーシップ、責任感、探究心
定規、カッターボード、カッター、接着剤等工作用具
カッター用の定規と三角定規、小型カッター、カッティングマットなどを各自用意しておくこと。くれぐれも怪我をしないように注意してキレイに仕上げて下さい。
観光に供せられる建物や空間について考察するための感覚的な技法を習得することを目的に演習を行う。
Exercises are conducted to learn techniques for considering facilities and spaces offered for sightseeing.
2年の夏までに建築物や広場などについて空間スケールの把握方法と、建物や空間のスケッチ作画法、図面の描き方、そして模型制作の基礎を学び、空間を立体的に把握する能力を身につける。春学期の間に東京近郊の施設や空間を訪れ実際にその場に置くことを通じて空間を体験する機会をもうけます。
In the spring semester, students will learn how to understand the spatial scale of buildings and open spaces, and the basics of sketch drawing and perspective drawing and model making. Students will have the opportunity to experience the space by visiting facilities and spaces near Tokyo and actually existing them there. After the field work students have to draw sketch and make model of the "places" that students actually visit.
1 | 本演習についてのオリエンテーションとメンバーの自己紹介 |
2 | 人体寸法 |
3 | 作図と製図の基礎 |
4 | 自室空間の平面図描画1 |
5 | 自室空間の平面図描画2 |
6 | 自室空間のパース描画1 |
7 | 自室空間のパース描画2 |
8 | 自室模型制作1 |
9 | 自室模型制作2 |
10 | 新座キャンパス内スケッチ1 |
11 | 新座キャンパス内スケッチ2 |
12 | 東京国立博物館見学 |
13 | 上野公園内の空間についてのビジュアルプレゼンテーション |
14 | 好きな建築サーベイと紹介プレゼンテーション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
定規を使って直線の引き方の練習、カッターを使って安全に紙を切る練習をしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業への取り組み(50%) 課題(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて適宜プリントを配付します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて適宜紹介します。 |
協調性、リーダーシップ、責任感、探究心
定規、カッターボード、カッター、接着剤等工作用具
カッター用の定規と三角定規、小型カッター、カッティングマットなどを各自用意しておくこと。くれぐれも怪我をしないように注意してキレイに仕上げて下さい。