日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HA632
Theme・Subtitle 観光を軸とする地域と環境の関わり
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRM2003
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

As many regions make good use of area-specific resources such as tourism resources, it is important to understand the value of local development using economics. The world's natural heritage is a typical example, and the designated area, that is, Shiretoko, Shiragami-Sanchi, Ogasawara, and Yakushima, contributes to the regional economy. Then, students will learn about basic theory to estimate the value of natural resources. In addition, the students will select an area of environmental conservation and tourism issues of interest to them and conduct a field survey. The goal is to present the results at a national conference.

【Course Contents】

We will study the definition of regions, resources, and environment in detail from an economic perspective. Furthermore, students learn about how tourism and the natural environment can contribute to regional economies in terms of local development. An analytical point of view through economics will be provided in this class. Students will also conduct field research to understand the relationship between environmental issues and tourism occurring on the ground.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:演習の進め方、発表の割当て
2 文献の講読、プレゼンテーション、ディスカッション
3 文献の講読、プレゼンテーション、ディスカッション
4 文献の講読、プレゼンテーション、ディスカッション
5 文献の講読、プレゼンテーション、ディスカッション
6 文献の講読、プレゼンテーション、ディスカッション
7 文献の講読、プレゼンテーション、ディスカッション
8 文献の講読、プレゼンテーション、ディスカッション
9 文献の講読、プレゼンテーション、ディスカッション
10 文献の講読、プレゼンテーション、ディスカッション
11 文献の講読、プレゼンテーション、ディスカッション
12 文献の講読、プレゼンテーション、ディスカッション
13 文献の講読、プレゼンテーション、ディスカッション
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

発表担当者は、必ずPPTで担当箇所を発表するための準備をしてくること。
演習の中で出された質問、意見、コメントに対応するため、復習も兼ねて次回までにその準備をしてくること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表内容およびディスカッションの質(70%)
参加態度(コメントや質問の質)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 八木信一、関耕平 地域から考える環境と経済 -- アクティブな環境経済学入門 有斐閣ストゥディア 2019

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
適宜、ゼミ内で紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

ゼミ生全員で一つの目標を設定し、その解決策について互いに議論をしより良い解決策を全員で導き出す能力を要する。その際、相手の意見を尊重しつつも自身の意見もきちんと主張し、侃々諤々の議論の中から一つの解に辿り着くプロセスを参加者全員で楽しめること。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

第1回目のゼミで、進め方および発表割当を決めるので必ず参加すること。

【注意事項 / Notice】