日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA642/HA642HA642 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
研究成果の取りまとめと全国大会への出場 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM3003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The main purpose of this class is to attend and make a presentation at a research competition. To achieve that goal, students will be able to decide on research questions clearly and conduct a questionnaire survey. The goal is for students to be able to present these results in a PowerPoint presentation that not only attracts the audience's attention but also highlights the social importance of the research results.
Students will discuss the research theme and conduct their survey. Furthermore, students will have to study the methods of statistical analysis and prepare for a presentation at a research competition. Moreover, the practice of a research presentation will be conducted multiple times in this class.
1 | 研究課題の設定1 |
2 | 研究課題の設定2 |
3 | 研究手法の検討と進め方1 |
4 | 研究手法の検討と進め方2 |
5 | 研究手法の検討と進め方3 |
6 | 研究手法の検討と進め方4 |
7 | 進捗報告1 |
8 | 進捗報告2 |
9 | 進捗報告3 |
10 | 研究大会への参加 |
11 | 反省点と改善点の洗い出し1 |
12 | 反省点と改善点の洗い出し2 |
13 | 反省点と改善点の洗い出し3 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
演習の時間は1週間の成果の報告と捉え、研究課題の設定や進め方、分析手法の検討などについて各自が時間を割いてしっかり準備しておく必要がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への参加・発言(30%) 課題・発表(30%) 研究大会での発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜授業で指示する。 |
実証研究の結果について多角的な視点から評価し、どのような政策的インプリケーションを主張できるか深く考察しオリジナリティのある結論を導き出す創造力を必要とする。
各自が主体性を持ち、研究大会での発表を目指し進めていくこと。
学生の研究発表大会への出場を目指し、研究テーマを設定し調査手法の設計、調査・分析を自ら行なえるようになる。また、これらの成果をパワーポイントにまとめ、オーディエンスの関心を引くのみならず、研究成果の社会的重要性をアピールできるプレゼンテーションを行なえるようになることを目標とする。
The main purpose of this class is to attend and make a presentation at a research competition. To achieve that goal, students will be able to decide on research questions clearly and conduct a questionnaire survey. The goal is for students to be able to present these results in a PowerPoint presentation that not only attracts the audience's attention but also highlights the social importance of the research results.
学生同士で議論し、文献の読み合わせを行ない、設定したテーマについて研究のアプローチ方法を明確にする。さらに、必要な統計分析手法についての勉強を進め、全国大会で研究発表できるよう準備を進める。演習の中で複数回の発表練習を経た上で、全国大会で研究発表を行う。
Students will discuss the research theme and conduct their survey. Furthermore, students will have to study the methods of statistical analysis and prepare for a presentation at a research competition. Moreover, the practice of a research presentation will be conducted multiple times in this class.
1 | 研究課題の設定1 |
2 | 研究課題の設定2 |
3 | 研究手法の検討と進め方1 |
4 | 研究手法の検討と進め方2 |
5 | 研究手法の検討と進め方3 |
6 | 研究手法の検討と進め方4 |
7 | 進捗報告1 |
8 | 進捗報告2 |
9 | 進捗報告3 |
10 | 研究大会への参加 |
11 | 反省点と改善点の洗い出し1 |
12 | 反省点と改善点の洗い出し2 |
13 | 反省点と改善点の洗い出し3 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
演習の時間は1週間の成果の報告と捉え、研究課題の設定や進め方、分析手法の検討などについて各自が時間を割いてしっかり準備しておく必要がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への参加・発言(30%) 課題・発表(30%) 研究大会での発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
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適宜授業で指示する。 |
実証研究の結果について多角的な視点から評価し、どのような政策的インプリケーションを主張できるか深く考察しオリジナリティのある結論を導き出す創造力を必要とする。
各自が主体性を持ち、研究大会での発表を目指し進めていくこと。