日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Tourism
Course Code other registration
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.3
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Credits 2
Course Number TRM3003
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

We will mainly consider the issues and future prospects of the tourism industry from the business perspective, while understanding the tourism industry as a single system.

【Course Contents】

Using business management as a theoretical framework, we will analyze the characteristics of the tourism and hospitality industries. In addition, we will investigate the necessity and issues of innovation in the tourism and hospitality fields. Specifically, students will propose a new business through creation of a business plan, and will present the business plan they create at a report conference including members from outside of the university.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:観光におけるイノベーション
2 ポーターの戦略論
3 リソース・ベースド・ビュー
4 情報の経済学
5 エージェンシー理論
6 取引費用理論
7 ゲーム理論
8 リアル・オプション理論
9 ビジネスプラン中間報告1
10 経済学ディシプリンの経営学
11 マクロ心理学ディシプリンの経営学
12 ビジネスプラン:資金計画と利益計画1
13 ビジネスプラン:資金計画と利益計画2
14 ビジネスプラン中間報告2

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時に必要に応じて指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席・授業への取り組み(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 入山章栄 世界標準の経営理論 ダイヤモンド社 2019 9784478109571
その他 (Others)
必要に応じて指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 エリック・フォン・ヒッペル 民主化するイノベーションの時代 サイコムインターナショナル 2005
2 小川 進 ユーザーイノベーション:消費者から始まるものづくりの未来 東洋経済新報社 2013

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】